شیوه عجیب دور زدن تحریم های قاچاق به دست سوداگران مرگ

میانه های شب صداهای عجیبی به گوش شهروندان حاشیه نشین مرز استان سیستان و بوچستان می رسد صداهایی که با رعب و وحشت به سمت خاک ایران روانه می شوند.

گه گداری برق نیز در اواسط شب قطع می شود و صدای برخوردها به زمین بیشتر شده و باعث نگرانی بسیاری از شهروندان می گردد ، قاچاقچیان دست بردار نیستند.

با بسته شدن مرز استان سیتان و بلوچستان توسط دیوار بتنی قاچاقچیان افغان بیکار ننشسته اند و با بهره گیری از ابزار جنگی تاریخی به تبادل کالا از فاصله ای دور پرداخته اند.

وسیله پرتاب آنان را منجنیق ها و یا تیرکمان های بزرگ تشکیل می دهد که بسته های نیم کیلویی مواد مخدر را در این وسیله قرار داده و سپس آن را به سوی مرزهای ایران پرتاب می نمایند تا معامله گرانی که در ایران به پخش مواد میپردازند آن را دریافت کنند.

پرتاپ های منجنقی این روزها پول هنگفتی را به جیب  بسیاری از قاچاقچیان افغان وارد می کند، بسته های مواد مخدری که با بسته شدن مرز از طریق هوا وارد مرز ایران میشود و پس از فرود در منطقه معین توسط قاچاقچیان دیگر جمع آوری می شود.

قدرت این وسائل آنقدر زیاد است که میتواند  مسافتی بالغ بر 500 متر تا یک کیلومتر را طی کند، بدین ترتیب قاچاقچیان میتوانند بدون نزدیک شدن به دیوار مرزی معاملات خود را انجام دهند و مواد خانمان سوز را وارد کشور نمایند.

از آنجایی که پرتاب ها از دقت پایینی برخوردار هستند چندی پیش نیز با برخورد به ناحیه سر یکی از شهروندان حاشیه مرز باعث شد که این شخص جان خود را از دست بدهد و خانواده ای را داغدار نماید.

بدیهی است که با بسته شدن مرز  به وسیله دیوار بتنی از ورود مواد مخدر در کشور جلوگیری شود اما این افغان ها بودند که با بهره گیری از وسائل جنگی قدیمی و ابتکار خلاقانه به کاسبی های غیر حلال مشغول شدند.

نیروی انتظامی استان با توان بالا بسیاری قاچاقچیان را دستگیر و عملیات های پرتاب را منهدم کرده است اما از آنجایی که مرز استان سیستان و بلوچستان وسیع می باشد کار را برای مرزداران جمهوری اسلامی ایران نیز دشوار کرده است.

قاچاقچیان مواد مخدر دست به هر کاری میزنند تا بتوانند مواد مورد کشت کشور افغانستان را با وارد کردن به  خاک جمهوری اسلامی ایران به فروش برسانند.

 

 گمرک میلک می تواند سبب جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان شود

فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان  در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: توسعه تجهیزات الکترونیکی پیشرفته در نقاط مرزی و نیز استفاده از X-Ray (ایکس ری)ـ در گمرک میلک می تواند سبب جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان شود.

محمدعلی پیری اظهار داشت: گاهی در شرایط جوی خاص قاچاقچیان اقدام به قطع برق سامانه های الکترونیکی و اپتیکی در مرز می کنند که برای جلوگیری از این اقدام باید از سامانه تامین برق خورشیدی استفاده شود.

وی با اشاره به رفت و آمد زیاد وسایل نقلیه از مرز میلک این شهرستان ادامه داد: تعداد زیادی خودرو از مرز میلک تردد می کنند و از آنجائی که احتمال جاسازی مواد مخدر و اقلام قاچاق در خودروها وجود دارد باید از سامانه های X-Ray برای کنترل این خودروها استفاده شود.

وی افزود: با وجود بستن مرزهای شمالی سیستان و بلوچستان شماری از قاچاقچیان، مواد مخدر را از فاصله ای دورتر بوسیله برخی دستگاه های پرتاب کننده (منجنیق) از آنسوی مرز به داخل خاک ایران پرتاب و برخی نیز از طریق آب رودخانه اقدام به انتقال این مواد می کنند.

فرماندار شهرستان مرزی هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این شهرستان هیچگونه معتاد پرخطری ندارد و در سال قبل کلاس های آشنایی با مضرات مواد مخدر در طرح اوقات فراغت برگزار شد.