سیستان وبلوچستان رکوردار ازدواج در سنین پایین

این روزها بحث ازدواج در کشور ما با فراز و نشیب های زیادی مواجه است و از یک سو عدم تمایل به ازدواج در جوانان با سن مناسب از سوی دیگر افزایش ازدواج رو به رشد دختران و پسرانی که هنوز به بلوغ فکری و جسمی نرسیده اند به یکی از دغدغه های والدین و مسئولین مبدل شده  و در بخشی دیگر ازدواج دخترانی با سن کم با مردان بزرگسال نیز روی دیگر داستان ازدواج است.

ازدواج یک امری پسندیده است که یک جامعه را به تعالی و پیشرفت می رساند اما ازدواج های زودرس و نامطلوب که از روی اجبار یا از سر ناچاری صورت می گیرد به مثابه از چاله به چاه افتادن است و میتوان گفت این گونه ازدواج ها  بیراهه ای است که به تباهی ختم می شود و هزینه های گزاف بی توجهی نسبت این مسئله مهم اجتماعی بر دوش تمام افراد جامعه خواهد بود.

در همین راستا رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان اظهار داشت: ازدواج در کودکی در برخی‌ از استان‌های کشور به صورت یک فرهنگ رواج دارد و سیستان و بلوچستان در این زمینه رتبه اول را دارد.

 ثریا عزیزپناه ادامه داد: حتی تهران نیز از جمله استان‌هایی است که تعداد ازدواج دخترکان در آن هشدار دهنده است.

سیستان و بلوچستان  یکی از پهناورترین استانهای  کشور است و مقوله ازدواج در سنین پایین در این استان نسبت به سایر استان ها از رواج بیشتری برخوردار است شیوه ای که از گذشته های دور به عنوان یک سنت غلط در این مناطق رشد پیدا کرده است، چه بسا دخترانی که قربانی فرهنگ و باور غلط  بزرگان خود می شوند می توان گفت این دختران  کودکی شان را پشت حجله جا می گذارند و در زیر بار یک زندگی تحمیل شده با آسیب های جدی روبرو می شوند

در همین راستا یک کارشناس روانشناسی در گفت و گو با دادمردان اظهار داشت: در استان ما با توجه به بافت سنتی  آن ازدواج در سنین پایین متدوال تر از سایر نقاط کشور است.

سید مسلم کرد ادامه داد: معضل ازدواج زود هنگام صرفاً یک معضل فردی و خانوادگی نیست بلکه به دلیل پیامدهای زیانبار اجتماعی آن، مسئله مربوط به کل جامعه تلقی می شود و راه حل اجتماعی نیز می طلبد.

وی با اشاره به ازدواج دختران کم سن و سال با مردانی بزرگسال در استان، بیان کرد: این مسئله عواقب جبران ناپذیری را هم برای دختران و خانواده هایشان در اینده به بوجود می آورد.

وی افزود: ازدواج در سنین بسیار پایین نیز به دلیل اینکه زوجین هنوز به رشد عاطفی و شناختی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کافی نرسیده اند و مهارت های لازم برای زندگی مشترک را کسب نکرده اند، پایداری زیادی ندارد و برخی از مواقع منجر به همسر آزاری می شود.

کرد خاطر نشان کرد: این نوع ازدواج ها اگر به جدایی کامل زوج از هم منجر نشود طلاق عاطفی را نیز به دنبال دارد.

وی در پایان گفت: با توجه به این امر که آمار این نوع ازدواج ها در استان کاهش داشته اما متاسفانه باز هم در برخی نقاط حاشیه ای و روستایی شاهد این موارد هستیم  و امید است با آگاه سازی  خانواده ها از ادامه این نوع ازدواج ها در استان  جلوگیری شود.