عمر کوتاه آسفالت معابر خاش زیر تیغ بی تدبیری متولیان شهری

به نقل از تفتان ما، امروزه یکی از مهمترین شاخص های مدیریت شهری برای امور رفاهی مردم در هر شهر برنامه ریزی برای اهداف مورد نظر در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت است.

فرمانداران، شهرداران، شورای شهر و روئسای ادارات هر شهری می بایست با اراده جمعی و هدفی برنامه ریزی شده توسعه پایدار و خدمات رفاهی را برای شهروندان و مردم خود ایجاد کنند.

یکی از مشکلات اساسی کشور ما در بحث مدیریت شهری در بسیاری از موارد ضعف هماهنگی و برنامه ریزی مدون در جهت توسعه شهر می باشد که این ضعف موجب مشکلات و نارضایتی مردم شده است.

شهر خاش نیز از این ضعف و ناهماهنگی ها جدا نیست و شهرداری خاش در دو هفته قبل محله قلندرزهی ها و بخش وسیعی از خیابان مولوی آسفالت کرده است و با توجه به اینکه در محله قلندرزهی ها، شهرداری کاری بزرگ انجام داده شده و کمتر از دو هفته از عمر آسفالت آن می گذرد متاسفانه بدون هماهنگی شهرداری کارحفاری در ابتدای خیابان مولوی توسط شرکت گاز انجام شده و این امر در حالی صورت پذیرفت که این شرکت برای عملیات لوله گذاری سه ماه وقت داشت زیرا در این مدت شهرداری کارهای زیرسازی را در این نقطه انجام می داد. خیابانی که ساکنین آن سال ها در انتظار آسفالتی مناسب بودند حال شاهد تخریب آن هستند و در زندگی روزمره و عبور و مرور مردم این شهر اختلالات فراوانی ایجاد کرده است.

 

 

حال سوال اینجاست که چرا مسئولان شهرستانی و شهری هماهنگی های لازم را در جهت امور خدماتی انجام نمی دهند تا این چنین اسراف هایی در شهر انجام نپذیرد.

در حال حاضر ارزش هر متر مربع روکش یک لایه آسفالت به گفته مسوولین شهرداری چیزی در حدود 25 هزار تومان است. برای مثال آسفالت یک خیابان با عرض 20 متر و طول 300 متر، 150 میلیون تومان برای شهرداری خاش هزینه در بر دارد.

هم اینک کار زیرسازی و آماده سازی برای آسفالت در محله ولی آباد خاش توسط شهرداری انجام است و لذا از دوستان مجموعه شرکت گاز انتظار می رود با اجرای سریع پروژه ها از تخریب معابر جلوگیری کنند تا در حقوق و اموال مردم تضییع نشود.

متاسفانه شنیده می شود شرکت گاز با بهانه کردن اینکه اعتبار ندارد از اجرای پروژه لوله گذاری گاز در محله ولی آباد و نقاط دیگر شهر خاش امتناع می ورزد.

مبحث گاز رسانی به شهر خاش و انجام عملیات لوله گذاری معابر را اخیراً نماینده مردم خاش در مجلس و فرماندار خاش متذکر شده اند لذا مردم اجرای پروژه را انتظار می کشند.

چندی قبل با حضور اعضای شورای اسلامی شهر؛ شهردار و نماینده شرکت گاز بر ضرورت رفع نواقص در حفاری ها و کیفیت و هم مبحث سرعت بخشیدن در کار گازرسانی تاکید شد.

با حفاری های گسترده و پر حجم شرکت گاز خسارات زیادی به معابر خاش وارد آمده و این موضوع سبب گلایه مندی شهرداری شده؛ که این موضوع باعث کند شدن کار در حفاری ها و عملیات لوله گذاری گاز در شهر خاش شده است.

 

 

تاکنون در سطح افزون بر هشتاد کیلومتر از معابر خاش لوله گاز کار گذاشته شده و بر اساس تعهدات شرکت گاز حدود دویست کیلومتر دیگر باید کار شود.

هم اینک در نقاط مختلف شهر خاش عملیات عمرانی توسط شهرداری خاش وجود دارد؛ لذا می طلبد در موضوع حفاری ها و در کیفیت بخشی و سرعت انجام کارها دو نهاد شهرداری و شرکت گاز با هم توافق نمایند تا خدمات مطلوبی به شهر و شهروندان ارائه شود.

* صدای ما به گوش مسئولین تنها با قلم رسانه ها می رسد

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ما با لحن انتقادی و بسیار تندی، اظهار کرد: این حفاری ها به دلیل گازکشی انجام شده و هرگز صدای ما به گوش مسئولین امر نمرسد ولی حداقل قلم رسای شما متوجه این عدم هماهنگی ها است و از مسئولین بخواهید پیگیر باشند.

قلندرزهی تصریح کرد:‌ متاسفانه در گوشه گوشه شهر خاش شاهد تخریب روزانه آسفالت ها هستیم که کنده کاری های بسیاری انجام شده و با وجود وعده های مکرر مسئولین متاسفانه چشم های منتظر مردم بجای آسفالت، تخریب آسفالت را مشاهده می کند.

* چرا مسئولان در مصرف بیت المال رعایت نمیکنند

یکی دیگر از شهروندان که حتی نخواست نامش ذکر شود، گفت: مگر هزینه این آسفالت ها از عوارض و مالیات های مردمی انجام نمیشود و امام راحل و رهبر انقلاب بارها تاکید فرمودند: "که در مصرف بیت المال نهایت دقت را مسئولان داشته باشند؟ "آیا مگر این فرموده را مسئولین نشنیده اند؟

 

 

وی با انتقاد از عدم برنامه ریزی و هماهنگی ادارات حفار، بیان کرد: از فرماندار خاش درخواست می کنیم که این عدم هماهنگی را پیگیری کند و با افرادی که باعث و بانی این مسائل هستند برخورد کند.

* کنده کاری و حفاری های خیابان های شهرستان خاش تمامی ندارد

پودینه یکی از تاکسیرانان شهرستان خاش نیز به خبرنگار ما گفت: کنده کاری و حفاری های خیابان های شهرستان خاش تمامی ندارد و هر روز به بهانه های مختلف از ادارات مختلف شاهد این حفاری ها و نابسامانی ها در سطح شهر هستیم.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت نامناسب بعضی از خیابان ها و کوچه های شهر خاش درخور شان شهروندان نیست و از مسئولان میخواهیم تا از پشت میز بلند شوند و به این کوچه ها و خیابان ها بیاییند و تدبیری ویژه بیاندیشند.

* تا چهار سال حق حفاری را در سطح شهر خاش بعد از انجام آسفالت را نمی دهیم

شهردار خاش در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه سال 95 بعنوان سال نهضت آسفالت نامگذاری شده و 1200 تن قیر برای آسفالت معابر خریداری و تامین شده است اظهار کرد: از دستگاههای حفار انتظار داریم از طریق مدیران خود به فکر جذب اعتبارات لازم جهت رفع مشکلات خود باشند زیرا تا چهار سال حق حفاری را در سطح شهر خاش بعد از انجام آسفالت را نمی دهیم.

عبدالمجید تمندانی به ادارات آب، مخابرات و شرکت گاز توصیه کرد با شهرداری تعامل لازم را داشته باشند تا در مسیر خدمات دهی به شهروندان مشکلات رفع شود.

وی تصریح کرد: انجام حفاریها علاوه بر اینکه چهره شهر را زشت و بد منظر می کند خسارتهای زیادی را برای شهر و شهروندان به دنبال دارد.

 

 

تمندانی بیان کرد: حفاری ها مهمترین عامل ایجاد تخریب در آسفالت خیابان ها است و باید یکسری از مسائل زنجیروار در ادارات شهر خاش درست شود تاشاهد این معضل نباشیم.

وی اذعان کرد: یکی از بزرگترین و اساسی ترین معضلاتی که شهرها با آن دست و پنجه نرم میکنند، عملکرد جزیره ای و بخشی ادارات است که علاوه بر مشکلات زیادی را در پیشرفت پروژه های شهری باعث هدر رفت بیت المال و اعتبارات شهر نیز می شود که باید این مشکلات حل شود.

تمندانی اظهار کرد: متاسفانه بر اثر وجود برخی ناهماهنگی ها و نیز مشکلات مالی، دستگاههای حفار بعد از اتمام کار آسفالت اقدام به تخریب معابر می کنند که این موضوع برای شهرداری خاش خسارت زا است.

 

.

.

.