شیرینی خرمای استان در کام دلالان

به نقل از پاپایا، خرما به عنوان میوه ای سرشار از فیبرهای طبیعی، ویتامین ها و مواد معدنی، دارای فواید بی شماری برای سلامتی جسم و روح انسان است و در روایات توصیه های فراوانی برای مصرف روزانه خرما شده و علم نوین پزشکی نیز ثابت کرده است که  مصرف یک خرما در هر روز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان برای داشتن یک رژیم سالم غذایی لازم است، از دیگر فواید خرما میتوان به مقابله با یبوست، اختلالات روده، افزایش وزن، مشکلات قلبی، ضعف جنسی، اسهال و سرطان شکم اشاره کرد.

خرما در سیستان و بلوچستان به روشهایی گوناگون مثل  مخلوط کردن خمیر آن با شیر، ماست یا همراه با نان و کره برای خوشمزه و سالم تر کردن غذاها مصرف می شود، خواص منحصر به فرد خرما، آن را به یکی از برترین مواد غذایی برای رشد عضلانی تبدیل کرده است و براساس تحقیقات پزشکی جدید، مشخص شده است که خرما برای پیشگیری از سرطان شکم بسیار مفید می باشد.

همچنین خرما به عنوان پادشاه شیرینی ها نیز نامیده می شود و به دلیل مواد مغذی فراوان موجود در آن از ماده غذایی ایده آلی است که به راحتی رژیم غذایی شما را متعادل می کند. مصرف خرما به دلیل قند طبیعی موجود در آن باعث می‌شود تا بدن در کمتر از نیم ساعت انرژی ویژه ای دریافت کند و باعث از بین رفتن خستگی انسان شود.

 

 

شیرینی خرمای سیستان و بلوچستان به کام کشورهای بیگانه

 

استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مناسب از استان های خرما خیز کشور است به گونه ای که هزاران هکتار از زمینهای این استان به نخلستان های خرما اختصاص دارد و این استان بیشترین سطح زیرکشت خرما در کشور را به‌خود اختصاص داده است. ویژگی‌های منحصر به فرد خرما سبب شده است ‌که مردم و مسئولان این استان، همواره توجه ویژه‌ای به تولید این محصول داشته باشند.

 

 هر ساله برداشت خرما از نیمه اول مرداد ‌ماه در شهر‌های گوناگون استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود و تا پایان مهر‌ماه ادامه پیدا میکند، اما خرما کاران در زمینه برداشت و همچنین صنعت فراوری این محصول با مشکلات نگهداری و صادرات دست و پنجه نرم می‌کنند  و به ‌دلیل نبود سیاست‌های درست و کارخانه‌های بسته بندی مناسب، کشورهای بیگانه و استان های دیگر خرمای سیستان و بلوچستان را به نام خود به بازارهای جهانی صادر می‌کنند؛ که ازجمله این کشور میتوان به امارات بزرگ‌ترین صادرکننده خرمای جهان اشاره کرد.

 

 

نبود کارگاه های بسته بندی و فراوری بزرگترین مشکل خرمای سیستان و بلوچستان

 

در همین رابطه  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قصرقند در گفتگو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به آغاز فصل برداشت خرمای مضافتی در این شهرستان، اظهار داشت:  خشکسالی های  اخیر در جنوب استان، نبود سردخانه و  کارگاه  فرآوری و بسته بندی خرما  سبب شده است تا تعدادی از کشاورزان این شهرستان  پیش از موعدد مقرر محصول خود را با  قیمت ارزان و به ازای هر خوشه پنج هزار تومن به  واسطه ها بفروشند.

 

محمد رفیع دهواری با تاکید بر این مطلب که بزرگترین مشکل کشاورزان شهرستان نبود سردخانه و کارگاه بسته بندی خرماست، افزود: وزن هر خوشه خرما مضافتی به طور تقریبی حدود 10کیلو است که اگر مرکز فراوری این محصول در شهرستان وجود داشت، کشاورزان میتوانستند خرماهای خود را پس از بسته بندی با قیمت بیشتری روانه بازار کنند.

 

وی تصریح کرد: واسطه ها پس از خرید خوشه های خرمای مضافتی  شهرستان قصرقند، آنها را برای فروش به استان های آذربایجان شرقی،غربی  و کرمانشاه صادر می کنند تا پس از نگهداری در سردخانه های آن استان ها فرآوری و بسته بندی می شود.

دهواری بیان کرد: از مجموع  2400هکتار نخیلات این  شهرستان 30رقم خرما برداشت می شود  که بیش ترین رقم آن نوع مضافتی است .