قطعی 3 روزه آب آشامیدنی روستاهای غرب سیستان و بلوچستان

به نقل از  دلگان پرس، قطعی آب در روستاهای هیتک، کلاکنتک، کهنک، ملک آباد، جبرآباد و اسلام آباد دلگان از 3 روز گذشته باعث گلایه مندی مردم این روستاهای شهرستان دلگان شده است. معضلی که چند روز قبل از این قطعی های گسترده در روستاهای فوق این پایگاه خبری در گزارشی با موضوع غوغای بی آبی در هیتک دلگان/ هشداری برای مسئولان به آن پرداخته است. مردم روستاهای دلگان در غرب سیستان و بلوچستان در حالی که آب آشامیدنی لوله کشی ندارند که این شهرستان یکی از گرم ترین سالهای اخیر را پشت سر می گذراند. حمل گالن‌های ۲۰ لیتری یا گذاردن قابلمه‌ های آهنی بزرگ روی سر بانوان قصه ای تکراری در روستاهای شهرستان دلگان است و حالا با این قطعی های آب لوله کشی، بسیاری از زنان و دختران در روستاهای این شهرستان آب‌آور خانواده محسوب می‌شوند.

 قصه تکراری زنان بلوچ

خانم م. بامری یکی از اهالی روستای کلاکنتک در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه آب آشامیدنی را از فاصله 4 کیلومتری فراهم میکنیم گفت: این آب آشامیدنی را از موتور پمپ هایی می آوریم که اصلا بهداشتی و مناسب برای آشامیدن نیست.

وی با اشاره به اینکه از گذشتنه تاکنون تهیه آب را زنان و با زحمت فراوان انجام می دهند افزود: چرا باید آب این روستاها را قطع کنند و ما برای فراهم کردن آب مجبور به حمل گالن های 20 لیتری با سر باشیم؟ 

این شهروند روستای کلاکنتک تاکید کرد: مسئولان نسبت به رفع این معضل در روستاهای ما اقدام کنند.

 

قطعی 3 روزه آب آشامیدنی روستاهای غرب سیستان و بلوچستان

لطیفی یکی از اهالی هیتک دلگان در گفتگو با دلگان پرس با بیان اینکه از 3 روز گذشته آب لوله کشی این روستاها قطع می باشد اظهار کرد: حالا با این قطعی آب لوله کشی مردم این 6 روستا مجبورند که برای تهیه آب فاصله 2 تا 3 کیلومتری را آن هم با زحمت به دست بیاورند.

وی با اشاره به اینکه آب این روستاها به صورت مجتمعی از یک مخزن موتور پمپ تهیه می شود افزود: مسئول این مخزن موتور پمپ آب همه این روستاها را قطع و مردم به این دلیل آب آشامیدنی ندارند.

این شهروند روستای هیتک با بیان اینکه ترکیدگی و شکستگی لوله آب باعث شده است که آب بقیه روستاها هم قطع شود تصریح کرد: در حالی که می توانستند با مرمت یا جداسازی لوله آب روستای اسلام آباد، آب بقیه روستاها را قطع نکنند ولی با بی تدبیری آب بقیه روستاها را هم قطع کردند.

لطیفی خاطر نشان کرد: مسئولان اداره آب و فاضلالب روستایی شهرستان دلگان نسبت به برطرف نمودن این معضل اقدام کنند چون این قطعی آب آشامیدنی باعث گلایه و ناراحتی مردم این روستاها شده است.

موسی بامری رئیس اداره آب و فاضلاب دلگان در گفتگو با دلگان پرس با تایید قطعی آب در روستاهای هیتک، کلاکنتک، کهنک، ملک آباد، جبرآباد و اسلام آباد این شهرستان اظهار کرد: لوله انتقال آب آشامیدنی از مخزن موتور پمپ در روستای هیتک به اسلام آباد توسط افرادی از قصد قبلی و با عمد شکسته شده است.

وی با بیان اینکه جلسه ای با دهیاران و شوراهای این روستاها برگزار می شود افزود: دهیاران و شوراها نسبت به معرفی افرادی که دست به شکستگی از عمد لوله های آب کرده اند، اقدام و همکاری لازم را داشته باشند.

 رئیس اداره آب و فاضلاب دلگان با اشاره به اینکه در این روستاها انشعابات غیر مجاز زیادی وجود دارد تصریح کرد: در بعضی از روستاها از آب لوله کشی برای آبیاری باغچه های خانگی خود اقدام می کنند.

موسی بامری خاطر نشان کرد: آب لوله کشی برای شرب است و نه مصرف دیگر و دهیاران و شوراها باید همکاری را با اداره آب و فاضلاب روستایی در جمع آوری این انشعابات داشته باشند و فرهنگ سازی لازم در این زمینه باید انجام شود.

 

گزارشی از مجید بامری