۳۳۱ میلیون دلار کالا از سیستان و بلوچستان صادر شد

صادرات کالا به ارزش  331 میلیون دلار از استان سیستان و بلوچستان نادر میرشکار بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در زاهدان  اظهار داشت: در هشت ماه نخست سال جاری کالاهایی به وزن یک میلیون و صد هزار و 195 تن و به ارزش 331 میلیون دلار از گمرکات و بازارچه های مرزی استان به خارج از کشور صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: در این مدت صادرات از گمرکات استان به ارزش 149 میلیون و 505 هزار و 740 دلار  و صادرات از بازارچه‌های مرزی استان نیز 181 میلیون  و500 هزار و 142 بوده است.

وی گفت: سیمان، گاز، قیر، سیب درختی، محصولات شیمیایی و صنعتی عمده اقلام صادراتی استان در سال جاری است که به پاکستان، افغانستان، ترکیه، امارات و سایر کشورها صادر شده است.

میرشکار به رشد 55 درصدی صادرات از بازارچه‌های مرزی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: از دلایل عمده این افزایش  می‌توان به دسترسی آسان به بازارهای کشورهای همسایه، سهولت فرآیند انجام صادرات و بوروکراسی اداری کمتر بازارچه‌ها نسبت به گمرکات اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت و معدن سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بازارچه‌های مرزی استان رویکرد صادرات‌گرا دارند و این امر باعث رشد و رونق اقتصاد و بازرگانی منطقه شده است.

وی با بیان اینکه براساس برنامه هدف‌گذاری شده برای سال 95 با توجه به برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی، میزان صادرات غیرنفتی استان به ارزش 522 میلیون دلار تعیین شده است، افزود: با توجه به صادرات 331 میلیون دلاری امسال، حدود 63 درصد از برنامه هدف صادرات استان تحقق یافته و پیش‌بینی می‌شود با پپگیری مسئولین بخش دولتی و خصوصی و با برنامه‌ریزی‌های کلان و عملیاتی نمودن آنها، باقی مانده هدف مدنظر تحقق یابد.

میرشکار اظهار داشت: امسال بیشترین میزان صادرات در بازارچه‌های مرزی استان مربوط به بازارچه مرزی "میلک" به ارزش 121 میلیون و 950 هزار دلار و در بین گمرکات استان در گمرک زاهدان به ارزش دلار 71 میلیون 480 هزار دلار بوده است.