پلمپ آرایشگاه‌های زنانه بدون پروانه کسب

سید مرتضی مدنی فدکی مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان در جلسه  ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه‌های زنانه و واحدهای عرضه کننده لوازم آرایشی و بهداشتی افزود: خطرات و آسیب‌های استفاده از کالای غیربهداشتی و تاریخ مصرف گذشته باید به مردم اطلاع‌رسانی شود و باید حساسیت در میان مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: طرح نظارتی با تشکیل دو تیم با محوریت تعزیرات حکومتی و با همکاری دادگستری، کمیسیون مبارزه با قاچاق استان، دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، صنعت معدن تجارت و ظرفیت‌های موجود در خود اتحادیه‌ها و با هدف رسیدن به شرایط مطلوبی خواهد بود که جامعه را از بروز خطرات، ایمن نگهدارد.

این مسؤول ادامه داد: اخیراً کشفیات کالاهای تاریخ مصرف گذشته زیاد شده است و معمولاً هم مراکز دپو در نقاط حاشیه‌ای شهر قرار دارد.

مدنی فدکی  از برخورد بدون اغماض با واحدهای فاقد پروانه کسب خبر داد و گفت: طرح شناسایی واحدهای فاقد پروانه با محوریت اتحادیه‌ها و اتاق اصناف و همکاری پلیس اماکن نیروی انتظامی آغاز شده و ظرف مهلت سه ماه آینده واحدهایی که اخطار داده شده اما نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام نکرده‌اند پلمب و از چرخه فعالیت حذف خواهند شد و توصیه ما به شهروندان این است که به واحدهای دارای پروانه کسب مراجعه کنند و از کالاهایی که برچسب سلامت سازمان غذا و دارو را بر روی خود دارد استفاده نمایند.

وی از صدور فاکتور فروش توسط آرایشگاه‌های زنانه خبر داد و اظهار کرد: آرایشگاه‌های زنانه علاوه بر صدور فاکتور تمامی مسائل امنیتی، بهداشتی و محیطی را باید رعایت کنند و در صورت اثبات اخذ وجه مازاد بر تعرفه با متخلفین برخورد خواهد شد.

سرپرست مرکز بهداشت زاهدان نیز در این جلسه گفت: برخی تخلفات در آرایشگاه‌های زنانه اثر مستقیم بر سلامت مردم دارد به عنوان نمونه تحت هیچ شرایطی نباید یک زن در دوران بارداری اقدام به رنگ زدن موی سر کند.

هادی نظری افزود: مصرف ما در استفاده از لوازم آرایشی از کشورهای تولیدکننده نیز بیشتر است و آرایش کردن به یک ارزش و فرهنگ تبدیل شده است.

وی افزود: برخی برندهای خارجی را بررسی کردیم و مشخص شد از لوازم سمی و غیرشرعی مانند قطعات جنین مرده استفاده می‌شود و بر همین اساس خواهش ما این است که از لوازم آرایشی و بهداشتی تأیید شده و دارای شاخص غذا و دارو استفاده شود.

نظری گفت: گزارشاتی داشته‌ایم که برخی کالاهای تاریخ مصرف گذشته حتی با برند معتبر را کشورهای مخالف با نظام جمهوری اسلامی خریداری می‌کنند و با افزودن مواد سمی به صورت قاچاق و غیرقانونی به کشور ما ارسال می‌شود و با قیمت ارزان نیز عرضه می‌شود و این یعنی خطر بیوتروریسم.

سرپرست مرکز بهداشت زاهدان اعلام کرد: برخی رنگ موها سرطان‌زا می‌باشد و آرایشگری که از قانون تمکین نکند خود باعث ایجاد خطرات در سطح وسیع می شود.

نماینده پلیس اماکن استان نیز در این جلسه اظهار کرد: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که تخلفات انتظامی در برخی آرایشگاه‌ها صورت می‌گیرد مانند خالکوبی و تتو برای آقایان و بانوان توسط جنس مخالف که تاکنون سه واحد در این خصوص پلمب شده است.

قوی پنجه از افزایش فالگیری در آرایشگاه‌های زنانه خبر داد و گفت: در گزارشاتی که به دستمان رسیده حتی مصرف موادمخدر با عنوان داروی لاغری که بعضا ماده مخدر شیشه است در برخی آرایشگاه‌ها در حال تجویز است.