نرخ طلاق در خانواده‌های مددجویان سیستان و بلوچستان بسیار
پایین
است

اسماعیل بذرافشان عصر امروز در جلسه نشست مددکاران اداره‌کل کمیته امداد سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون طرح پالایش مددجویی براساس قانون 5 ساله کشور و الزامات بودجه سال 95 کمیته امداد اجرایی شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد سیستان و بلوچستان افزود: این طرح تلاش دارد تا بتوان یک رویکرد تکمیلی در اختیار خانواده‌های تحت پوشش قرار دهد و فضای اشتغال‌زایی و نگرش فرهنگی اعضای خانواده‌ها را تغییر دهد.

وی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی برای توانمندسازی سالانه 10 درصد از خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد استان، مقرر شد با خارج کردن برخی مددجویان، خروج خانواده‌ها از زیرپوشش به نحوی صورت بگیرد که پس از ارائه خدمات متناسب با نیازها، خانواده احساس نکند کمیته امداد یک پایگاه کمک دائم است.

بذرافشان گفت: امسال به منظور توانمندسازی جامعه هدف کمیته امداد، 3 درصد از مددجویان مستعد اشتغال تحت پوشش طرح‌های اشتغال قرار گرفته و با خودکفایی از چرخه حمایت امداد و دریافت کمک معیشت خارج می‌شوند.

معاون کمیته امداد سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر  23 هزار و 15 نفر مددجو در کمیته امداد زیرپوشش قرار دارند که 57 هزار نفر آنها زن سرپرست خانوار هستند که 8 درصد به دلیل طلاق، یک درصد به علت متارکه و مابقی به علت فوت سرپرست زیرپوشش کمیته امداد قرار گرفته و خدمات مختلفی به آنها ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: مددجویان مناطق کمتر توسعه یافته استان بیش از 76 هزار خانوار هستند که 71 درصد خانوارها و به عبارتی 74 درصد جمعیت این استان را شامل می‌شوند.

بذرافشان با اشاره به افزایش پرداخت میزان مستمری مددجویان تحت حمایت بر اساس قانون در لایحه بودجه سال 96، گفت: سال جاری پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی وضعیت مددجویان، برنامه‌های مختلفی از جمله افزایش سقف مستمری مددجویان بر مبنای ضریب فقر در مناطق کمتر توسعه یافته، اختصاص سهمیه در سر فصل کمک معیشت جهت متقاضیان زن سرپرست خانواده پشت نوبت و پیگیری وضعیت اقساط معوقه وام مسکن مددجویی در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.

معاون کمیته امداد سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این نهاد به مددجویان خدماتی از جمله جهیزیه، کمک‌ هزینه ازدواج، خدمات بهداشتی، درمانی و وام‌های کارگشایی ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از خدمات کمیته امداد امام (ره) به جامعه هدف ارائه دوره‌های مشاوره و آموزش‌های پیش از ازدواج به زوج‌های جوان است که خوشبختانه سبب شد امروز شاهد کمترین میزان طلاق در بین خانواده‌های مددجویی در مقایسه با نرخ طلاق در استان باشیم.