لزوم تعیین حریم شخصی در زندگی مشترک

گروه اجتماعی – معمولا در سال های نخستین پس از ازدواج بیشترین میزان اختلاف ها و متاسفانه گرایش به طلاق رخ می دهد که ناشی از نبود شناخت کافی از خصوصیات اخلاقی و ویژگی های فردی و .. است.

 

به گزارش افکارخبر، افراد در دوره های مختلف زندگی نیازمند به رسمیت شناخته شدن حریم خود هستند و این مهم معمولا پس از ازدواج از سوی شریک زندگ یتا حدودی نادیده گرفته می شود.

تعیین حریم خصوصی و شخصی افراد در زندگی مشترک ار همان ابتدا باید صورت گیرد زیرا بسیاری از زوج ها انتظار دارند طرف مقابل تمام دنیای خود را پس از ازدواج تغییر داده و تنها به خواسته های همسر خود توجه کند.

تعیین حریم خصوصی سبب می شود تا افراد احساس ارزش کرده و فکر نکنند دائم زیر ذره بین قرار دارند به اعتقاد برخی از مشاوران خانواده و ... کسانی که برای همسر خود حریم خصوصی را قائل نیستند بیشتر دستخوش سوء تفاهامات شده و در زندگی  آنها آرامش کمتری وجود دارد زیرا این همسران دائم به دنبال کنترل کردن یکدیگر به شیوه های مختلف هستند و اصل زندگی را فراموش می کنند.

برخی افراد می اندیشند اگر همسرشان دارای حریم خصوصی باشد به حتم اقدام به پنهان کاری کده و ممکن است دست به خیانت بزند و این مساله را مصداقی برای نداشتن اعتماد کافی به یکدیگر ذکر می کنند در حالی که داشتن حریم شخصی و خصوصی اصلا به منزله پنهان کاری و خیانت نیست.

متاسفانه بسیاری از زوج ها در کشورمان فراموش کرده اند برخی مسائل و مشکلات وجود دارد که جنس مخالف قادر به درک و یافتن راه حل برای آنها نیست و در این بین افراد در حریم خصوصی خود می توانند با بررسی کامل موضوع راه حل مناسبی برای آن بیابند.

البته تفاوت هایی بین نحوه داشتن حریم خصوصی قبل و بعد از ازدواج وجود دارد زیرا افراد قبل از ازدواج تمایل ندارد حتی افراد نزدیک خانواده مانند پدر، مادر، خواهر  و یا برادر از مسائل خصوصی آنها به طور کامل اصلاع داشته باشند اما باید انست پس از ازدواج جنس حریم خصوصی تغییر می کند و افراد حق ندارند حجم زیادی از مسائل و مشکلات را از همسر خود پنهان کنند زیرا ازدواج به معنای زندگی مشترک بین دو نفر در خوشی ها و ناراحتی هاست و با شریک کردن همسر در حل مشکلات به او احساس مفید بودن و مسوولیت داده می شود.

افراد باید بدانند اگر برای خود پس از ازدواج حریم خصوصی تعیین نکرده و حد و مرز آن را مشخص نکنند به حتم با مشکلاتی مواجه خواهند شد که می توان به توقع دخالت خانواده همسر در مسائل مربوط به یکی از طرفین اشاره کرد.

این که شما دوست ندارید کسی از میزان درآمد شما و همسرتان مطلع باشد جزو حریم خصوصی محسوب می شود  و هر یک از زوج ها باید آن را رعایت کنند.

زوج ها ی جوان برای پیشگیری از هرگونه مشکل بهتر است از ابتدا حد و مرزها را برای هم و خانواده ها مشخص کنند و به این حدود احترام بگذارند زیرا رعایت نکردن و به رسمیت نشناختن حریم افراد می تواند صدمات جبران ناپذیری به زندگی مشترک وارد کند.

در بسیاری از پرونده های طلاق مشاهده می شود که افراد به صرف یک کنجکاوی وارد حریم خصوصی یکدیگر شده و با نقض حد و مرزها دست به تجسس هایی زده اند که سبب سلب اعتماد دو طرف شده است.

بسیاری از مردان به دلیل فرهنگ مردسالارانه خود را مجاز به کنترل آشکار و پنهان همسر خود می دانند و حداقل چند بار در زندگی مشترک اقدام به خواندن پیامک ها، کنترل گروه های اجتماعی مجازی، ایمیل همسر خود و ... کرده اند و این کار را حق مسلم خود می دانند.

در حالی که از نظر روانشناسان و همچنین عرف جامعه و اخلاق این کار اصلا درست نیست و حریم شخصی افراد را زیر سووال برده است معمولا چنین افراد ی هیچ گاه به دیگران اجازه ورود به حریم خصوصی خود را نمی دهند و در صورت مواجهه با این شرایط به شدت از خود واکنش نشان داده و معترض می شوند.

اگر همسران دوست دارند دائم در حریم شخصی و خصوصی شریک زندگی خود سرک بکشند باید دنیای خود را مورد واکاوی دقیق قرار دهند زیرا معمولا خود اقدام به انجام کارهایی می کنند که حریم امن خانواده را نقض می کند و به همین دلیل تصور می کنند شریک زندگیشان در حال انجام همان کارها و به اصطلاح دور زدن آنهاست.

بنابراین زوج ها باید توجه داشته باشند که کنترل ایمیل ، تلفن همراه ، گروه های مجازی و ... فقط یک کنجکاوی ساده نیست و حق ندارد حریم خصوصی شریک زندگی خود را به دلایل واهی زیر پا بگذارد.