ناسزاگویی افرد در دنیای مجازی ناشی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی

گروه اجتماعی – با توجه به گسترش روز افزون وسایل ارتباط جمعی به ویژه اینترنت و شبکه های مجازی  چند میلیون نفر از ایرانیان از این شبکه های استفاده می کنند و در آن عضو هستند.

به گزارش افکارخبر، همسو با افزایش میزان استفاده از دنیای مجازی، ارتکاب جرایم سایبری نظیر توهین و فحاشی، کلاهبرداری و... نیز رشد داشته است.

در چند سال گذشته بارها شاهد بوده ایم که کاربران دنیای مجازی در قالب درج کامنت ها و نظرات توهین آمیز به انتقاد از یکدیگر پرداخته و حتی شاهد توهین ها، فحاشی ها و ناسزاگویی ها نیز بوده ایم.

یک جامعه شناس درباره علت توهین و ناسزاگویی در فضای مجازی گفت: معمولا کسانی دست به نشر فحش و توهین و ناسزا در فضای مجازی می کنند که دارای مشکلات فرهنگی، اجتماعی و فردی هستند.

دکتر امان الله قرایی مقدم با بیان این مطلب افزود: متاسفانه مردم امکان نقد مستقیم از فرد یا افراد خاصی را ندارند و برای خالی کردن خود به صفحات مجازی این افراد سر زده و با دیدن کوچکترین مطلب و یا عکسی که به مذاقشان خوش نمی آید اقدام به انتقادات تند در قالب فحش و ناسزا می کنند.

وی تاکید کرد: زمانی که ارزش‌های معنوی در جامعه ای از بین می رود افراد اقدام به توهین به همدیگر و همچنین هنرمندان، ورزشکاران و ... می کنند و متاسفانه به دلیل نبود فرهنگ نقد پذیری در جامعه شاهد تشدید چنین حرکت های انتقادی هستیم در حالی که که اگر افراد جامعه و به ویژه افراد معروف و مشهور انتقادپذیر بوده و رابطه دوسویه با مخاطبان خود داشته و به دنبال رفع نقاط ضعف مطرح شده باشند حتم بدانید میزان فحاشی ها به طرز آشکاری کاهش می یابد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: کشورمان در حال گذار از شرایط سنتی به دوران مدرن و صنعتی شدن است و به همین دلیل بسیاری از اعتقادات و باورها در بین مردم کمرنگ شده و کارکرد خود را از دست داده اند.

وی افزود: در سایر کشورهای انتشار مسایل شخصی شهروندان و توهین به آنها جرم محسوب شده و با متخلفان برخوردهای قانونی سختگیرانه می شود اما متاسفانه در کشورمان شاهد ضعف قوانین و همچنین اجرایی نشدن کامل قانون های موجود هستیم و به دلیل نبود برخوردهای سختگیرانه شاهد تکرار این نوع جرایم در فضای مجازی هستیم البته پلیس فتا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است و امیدواریم ادامه دار باشد.

وی خاطر نشان کرد: مراجع قانونی و انتظامی باید با انتشار دهندگان مسایل خصوصی افراد وتوهین کنندگان به آنها با شدت برخورد کنند.

این جامعه شناس گفت: نبود فرهنگ صحیح استفاده از این فضاها باعث شده تا شبکه های اجتماعی به معضلی برای جامعه تبدیل شود زیرا فرهنگ استفاده از این شبکه ها برای برخی از اقشار جامعه به صورت کامل جانیفتاده و این امر موجب شده تا حریم خصوصی افراد مورد تعرض و تهید قرار گیرد.

وی بیان کرد: تنها با برخوردهای قانونی و مسدود کردن و محدودیت دسترسی نمی توان مانع توهین، افترا، ناسزا، نقض حریم خصوصی افراد شد بلکه در درجه نخست باید فرهنگ صحیح استفاده از این فضا را در خانواده و زیر نظر والدین اجرایی کرد و پس از آن در جامعه به کاربران آموخت که توهین و... عملی مجرمانه است و اقدام به آن تبعات سنگینی دارد.