گروه اجتماعی – یک حقوقدان گفت: حریم خصوصی افراد بخش مهمی از زندگی هر فرد را تشکیل می دهد و کسی حق تعرض به آن را ندارد.

 

به گزارش افکارخبر، محمدعلی میرزاخانی اظهار کرد: در قانون اساسی کشورمان به این مهم اشاره شده و در در اصول 22 و 23 و 25 هرگونه تعرض به آبرو و جان و مال و حقوق و مسکن و پیشه و عقائد و اطلاعات خصوصی افراد ممنوع اعلام شده است.

وی درباره تعریف این حریم توضیح داد: حریم خصوصی از جمله مفاهیمی است که همه آنرا می فهمند و درک می کنند اما نمی توانند تعریف کاملی از آن ارائه کنند اما به زبان ساده می توان گفت؛ حریم خصوصی یعنی فرد آزادانه حق داشته باشد در خلوت خود اطلاعات مربوط به امور زندگی اش را پنهان کرده، بر آنها کنترل داشته و مانع دسترسی دیگران به این اطلاعات شود و بتواند تصمیم بگیرد که چه وقت و تا چه حد این اطلاعات را به دیگران منتقل کند.

وی تاکید کرد: نقض حریم خصوصی در فضای مجازی را می توان یکی از مهمترین دغدغه های جامعه دانست متاسفانه آسیب دیدگان این بزه؛ نقش مهمی در وقوع آن دارند برای نمونه ضعف شخصیتی، نداشتن اطلاعات کافی در زمینه محیط مجازی و نداشتن دقت در محافظت از داده ها و ... از جمله مواردی است که این افراد را در زمینه مورد سوء استفاده قرار گرفتن یاری می کند.

وی ادامه داد: نقض کنندگان حریم خصوصی در فضای مجازی به دلایلی نظیر افسردگی،عصبانیت،حسادت،انتقامجوئی،حس تنفر،تفریح و سرگرمی،خودکم بینی و حقارت،حس رقابت و عدم توجه به اصول اخلاقی و ارزشهای جامعه،خود را مجاز به ورود به حریم خصوصی قربانیان دانسته و خسارات جبران ناپذیری را به حیثیت و مال و حتی جان افراد وارد می سازند.

میرزاخانی خاطر نشان کرد: افراد باید نسبت به صیانت از حریم خصوصی خود توجه جدی داشته باشند و مسائل امنیتی را رعایت کرده و از قرار دادن خصوصی ترین اطلاعات خود را بر روی سیستم رایانه ای و یا ابزاری مانند فلش، کارتهای حافظه، تلفن همراه، سی دی و ... بپرهیزند زیرا این موارد دست بزهکاران سایبری را در تعرض به حریم خصوصی باز می گذارند.

این حقوقدان درباره مصادیق نقض حریم خصوصی در فضای مجازی توضیح داد:

* ‎‎‎دسترسی غیرمجاز به داده های رایانه ای یا مخابراتی نظیر هک ایمیل یا اکانت افراد

*شنود غیرمجاز محتوای در حال انتقال در سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی نظیر استفاده از کی لاگرها و نرم افزارهای شنود چتهای اینترنتی و ..

* دسترسی غیرمجازبه داده های سری در حال انتقال در سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده یا تحصیل و شنود آن

* در دسترس قرار دادن داده‎های سری در حال انتقال در سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده برای اشخاص فاقد صلاحیت

* نقض تدابیر امنیتی سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی به قصد دسترسی به داده های سری در حال انتقال در سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده

*حذف یا تخریب یا مختل یا غیرقابل پردازش نمودن داده های دیگری از سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا حاملهای داده بطور غیرمجاز

* از کار انداختن یا مختل نمودن سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی بطور غیرمجاز نظیر غیرفعال سازی دیتابیس تارنماها و ممانعت از دسترسی افراد به سایتهای شخصی

*ممانعت از دسترسی اشخاص مجاز به داده های یا سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی بطور غیرمجاز

*ربودن داده های متعلق به دیگری بطور غیرمجاز

* هتک حیثیت از طریق انتشار صوت و فیلم تحریف شده دیگری بوسیله سیستمهای رایانه ای یا مخابراتی

* نشر اکاذیب از طریق سیستم های رایانه ای  یا مخابراتی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی

* فروش یا انتشار یا در دسترس قرار دادن گذرواژه یا هر داده‎ای که امکان دسترسی غیرمجاز به داده‎ها یا سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی متعلق به دیگری را فراهم می‎کند.

*آموزش نحوة ارتکاب جرایم دسترسی غیرمجاز، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای و تخریب و اخلال در داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی از جمله مصادیق نقض حریم خصوصی افراد در دنیای مجازی است.

وی گفت: نشر، انتشار فیلم و عکس خصوصی افراد ممنوع است و برخورد انتظامی و قضایی با آن صورت می گرد اما در کنار آن باید به تقویت سواد رسانه ای،آموزش و فرهنگ سازی نیز پرداخته شود زیرا با این کار می توان بازی کردن با آبرو و حیثیت افراد جلوگیری کرد.