آبی از سد درود زن رها نمی‌شود

 دهقانی مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای فارس در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: حجم کنونی آب پشت سد درودزن 345 میلیون مترمکعب است که 28 درصد آب شرب شیراز و 70 درصد آب شرب مرودشت را تأمین می‌کند و با توجه به 330 میلیون مترمکعب حجم پایداری سد، آب پشت سد از این میزان نباید کمتر شود.

مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای فارس با اشاره به درخواست گندم کاران برای دریافت حق آبها از سد درودزن و ابراز تأسف از وضعیت پیش‌آمده برای کشاورزان گفت: آبی از سد درود زن رها نمی‌شود و منطقی‌ترین کار برای جلوگیری از این پیش‌آمدها؛ تغییر الگوی کشت و نوبت‌بندی آب است.

وی افزود: متأسفانه در تغییر و اصلاح الگوی کشت خلأ قانونی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه بار اشتغال کشور بر گردن آب انداخته‌شده، بیان کرد: هرساله 50 میلیون مترمکعب آب از سد درودزن برای مصرف شرب و صنعت برداشت می‌شود.

دهقانی با اشاره به اینکه کشاورزی در استان فارس جنبه معاشی دارد و نه اقتصادی؛ خاطرنشان کرد: اگر کشاورز نتواند در یک‌فصل کشت کند با مشکلاتی مواجه می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم کشت نکنید فقط محدودیت منابع آب را گوش زد می‌کنیم.

به گفته وی؛ 700 روستا در استان فارس با تانکر آب‌رسانی می‌شود و بسیاری از روستاها و شهرستان‌ها محدودیت آب دارند اما در کلان‌شهر شیراز به نحوی عمل شده که بحران آب هنوز احساس نشده است.

مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای فارس تأکید کرد: اگر می‌گوییم کم‌آبی هست، همه مردم استان باید آن را جدی بگیرند، در حال حاضر شهرستان فسا بیشترین مشکل آبی را دارد.