قیمت پیاز؛ اشک کشاورزان را درآورد

افت شدید قیمت خرید محصولات کشاورزی در فصل برداشت، کابوسی است که همواره کشاورزان از آن رنج می برند، کابوسی که چند سالی است به قصه پر غصه کشاورزان تبدیل شده است و هر از گاهی داس درو خود را به دار و ندار این قشر زحمت‌کش چنگ می زند.

داسی که این بار دامان پیازکاران کواری را به چنگ آورده و محصولاتی که زمان برداشتشان فرا رسیده است، منتهی قیمت محصول آنقدر پایین است که رغبتی برای برداشت در کشاورزان دیده نمی شود به گونه ای که پیاز از دست کشاورز کیلویی 300 تومان خریداری می شود.

کشاورزانی که حالا  با قیمت بسیار پایین محصولاتشان، زمین های کشاورزی خود را از دور به نظاره می نشینند و علاوه بر حسرت تلاش و کوشش شبانه روزی، بار پرداخت هزینه کارگر، تراکتور، سموم و غیره نیز بر دوششان سنگینی می کند.

 

قیمت پیاز اشک کشاورزان کواری را درآورد

 

یکی از این کشاورزان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قیمت خرید پیاز آنقدر پایین است که به هیچ وجه هزینه های ما را تأمین نمی کند.

این کشاورز افزود: محصول پیاز به گونه ای است که برای برداشت هر کیلو پیاز، فقط مبلغی در حدود 150 تومان بابت کارگر، تور و کرایه ماشین نیاز است و اگر مخارج زمان کاشت و نگهداری هم به آن اضافه کنیم اگر هر کیلو پیاز کمتر از 700 تا 800 تومان از کشاورز خریداری شود نه تنها سودی برای کشاورز ندارد بلکه هزینه های خودش را هم تأمین نمی کند.

مجید حیدری مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران کوار در گفتگو با خبرنگار ما مهمترین عامل افت شدید برخی از محصولات کشاورزی را عدم صدور مجوز صادرات این محصولات توسط دولت دانست و افزود: همین محصولاتی که با نرخ بسیار پایین از دست کشاورز خریداری می شود، توسط دلالان و با قیمت های بسیار بالاتری در بازار به فروش می رسد و سیاست دولت برای تثبیت قیمت ها، منفعت زیادی را نصیب دلالان این بخش می کند و نه تنها عامه مردم از این نقیصه سود چندانی نمی برند بلکه صدمات جبران ناپذیری نیز به کشاورزان وارد می شود.

بر کسی پوشیده نیست که فراهم نمودن زمینه صادرات محصولات زراعی و باغی مستلزم همکاری و هماهنگی دستگاه های دولتی از جمله مجلس، دولت، جهادکشاورزی، اقتصاد و بازرگانی و دستگاههای واردات و کنترل بازار می باشد و با فراهم نمودن شرایط برای صادر کنندگان، باعث رونق کشاورزی شده و خون تازه ای به رگهای کشاورزان تزریق می شود و در صورت عدم صدور مجوز صادرات محصولات کشاورزی، سرنوشت این محصولات، چیزی می شود که اکنون شاهد آن هستیم و کشاورزان بیش از پیش متضرر میشوند.

شهرستان کوار با سطح زیر کشتی بالغ بر 30 هزار هکتار انواع محصولات زراعی، یکی از قطب های کشاورزی فارس محسوب می شود و هر ساله سطحی بالغ بر 12 هزار هکتار از این اراضی با متوسط برداشت 50 تن در هکتار به زیر کشت پیاز می رود که عمده کشت محصول پیاز در شهرستان کوار در روستاهای قصیرا، مظفری، فتح آباد و باغان صورت می گیرد.