مشکل آب در جهرم دردی که با داروهای مسکن درمان نمی‌شود

به نقل از پسین جهرم، تداوم خشکسالی‌ها و به تبع آن خشک شدن چاه‌های آب شرب در سال‌های اخیر مردم را کلافه کرده و مشکلات ناشی از آن به ویژه در تابستان گریبان‌گیر ساکنان مناطق مختلف شهرستان به خصوص روستاها شده است.

روند این مشکلات به گونه‌ای است که در چند روز گذشته ساکنان مناطقی از شهرستان را به فرمانداری جهرم کشانده و بعضاً نیز شکل این گلایه‌ها متفاوت بوده است.

اعتراض مردم بخشی از مناطق الحاقی (کاظمیه) در شب گذشته مسئولان شهرستان را به این منطقه کشاند تا با حضور در میان مردم ضمن شنیدن مطالبات آنها به بیان چرایی این مشکل و راه برون رفت از آن بپردازند.

گرچه مشکل نبود آب تنها به یک منطقه در جهرم منحصر نبوده و سایر مناطق از این حیث مستثنی نیست اما در این زمینه آنچنان که مسئولان در برطرف کردن این مشکل نقش دارند مردم نیز باید با صرفه‌جویی در مصرف آب سهم خود را در رهایی از این معضل به ویژه در فصل تابستان ایفا کنند.

بحران آب مشکل هر سال بخش مرکزی است/ بی‌مدیریتی در سهمیه‌بندی

حجت‌الاسلام احسان کرمی، امام جماعت مسجد امام موسی کاظم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار پسین جهرم گفت: مشکل کمبود آب در بخش مرکزی جهرم مربوط به امسال نیست و مردم این منطقه هر سال با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: درست است که مشکل آب در سایر مناطق وجود دارد اما مسئولان باید در این زمینه چاره‌اندیشی کرده تا مردم از این دغدغه رهایی پیدا کنند.

کرمی با اشاره به اینکه این مشکل در فصل تابستان شدیدتر می‌شود، افزود: مردم از وضعیت خشکسالی و خشک شدن چاه‌ها مطلع هستند اما گلایه آنها از بی‌مدیریتی در سهمیه‌بندی آب است.

وی با بیان اینکه مردم این منطقه از ساعت و زمان اختصاص یافته برای سهیمه‌بندی آب بی اطلاع هستند، بیان کرد: در جلسه‌ای که  با مسئولان مربوطه داشتیم به این مسئله نیز اشاره شد و مشکلات موجود در این زمینه در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف می‌شود.

چاه تامین کننده آب مناطق الحاقی از مدار خارج شده است/حفر چاه جدید از هفته آینده

علیرضا صحرائیان، فرماندار ویژه شهرستان جهرم نیز در گفت‌وگو با پسین جهرم گفت: متاسفانه چاه‌هایی که از پیش حفر شده تا در مواقع اضطراری از آن استفاده شود خشک شده و یا سطح ایستایی آن بسیار افت کرده است.

وی با بیان اینکه چند چاه جدید نیز حفر شده که با خرید تجهیزات آن به زودی وارد مدار می‌شود، افزود: به مسئولان مرتبط نیز تاکیده شده تا زمان بهره‌برداری از چاه‌های جدید اقدامات لازم در تامین آب مردم انجام شود.

فرماندار ویژه شهرستان جهرم با بیان اینکه به دلیل خشک شدن چاه روستای رشیدآباد که تامین کننده آب این روستا و مناطق الحاقی است برای تامین آب این مناطق با مشکل روبه‌رو شدیم، بیان کرد: در تماس با مدیرکل آبفا روستایی استان مقرر شد برای حل این مشکل هفته آینده جلسه‌ای با حضور وی در جهرم برگزار شود.

آبیاری صدها درخت در منازل با آب شرب/ با متخلفان انشعابات غیرمجاز برخورد می‌شود

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی نقاط شهرستان به ویژه روستاها آب شرب و بهداشتی که حق تمام مردم است برای آبیاری باغ‌ها و یا تعداد بسیار درختان کاشته شده در منازل استفاده می‌شود، از برخورد با متخلفان منابع آب و انشعبات غیرمجاز خبر داد.

صحرائیان ادامه داد: چنانچه جلو این تخلفات گرفته شود مشکل منابع آب برطرف می‌شود.

شبکه‌های انتقال پوسیده مشکل هدر رفت آب

وی همچنین پوسیده بودن شبکه‌های انتقال را عامل هدر رفت آب دانست و گفت: اصلاح شبکه‌ها نیازمند اعتبار کلان است و از مسئولان تقاضا داریم با تلاش خود اعتبار مورد نیاز را مهیا کنند.

فرماندار ویژه شهرستان جهرم خاطرنشان کرد: ضمن توافق با دانشگاه علوم پزشکی و اختصاص 100 متر زمین واقع در بیمارستان 240 تخت‌خوابی به آبفاروستایی برای حفر چاه جدید مشکل آب مناطق الحاقی و شهرک فاطمیه جهرم برطرف شود.

وی ادامه داد: برای این منظور از سازمان آب منطقه‌ای نیز مجوز لازم گرفته شده و حفاری چاه در هفته آینده انجام می‌شود.

5 حلقه چاه در بخش مرکزی خشک و کاهش افت دارد/چاره‌ای جز شیفت‌بندی نداریم

محمدتقی روغنیان رئیس اداره آبفا روستایی جهرم نیز به خبرنگار پسین جهرم گفت: تامین آب منطقه الحاقی و روستاهای اطراف با 5 حلقه چاه با 120 لیتر در ثانیه انجام می‌شد که در حال حاضر یک حلقه چاه از مدار خارج و 4 حلقه دیگر با تامین 70 لیتر در ثانیه جوابگوی تقاضای مشترکان نیست.

عملیات حفر چاه جدید

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد مشترکان بیشتر از تولید است چاره‌ای جز شیفت‌بندی آب نداریم؛ البته برنامه داریم تا هفته آینده عملیات حفر چاه جدید آغاز شود.

رئیس اداره آبفا روستایی جهرم با بیان اینکه مشکل تامین آب تنها مخصوص روستاها نیست و این شیفت‌بندی در شهر جهرم نیز انجام شده است، بیان کرد: در مناطقی همچون فرهنگ‌شهر، خارقان، زیباشهر و بخشی از مناطق دیگر مشکل آب حادتر بوده و مردم ضمن ذخیره آب، چند روز از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه با وجود شیفت‌بندی در روستای کاظمیه اما با تانکر نیز آب‌رسانی انجام شده است، گفت: کارشناسان آبفا روستایی در حال حاضر ضمن حفاری در این منطقه مشکل موجود را بررسی می‌کنند.

مسئولان برای برخورد با متخلفان آب به ما کمک دهند

روغنیان با تاکید به اینکه برای برخورد با انشعابات غیرمجاز به همکاری سایر نهادهای متولی نیازمند هستیم، گفت: برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب بر چاه‌ها نیز تاثیرگذاشته و می‌طلبد سایر دستگاه‌های متولی برای برخورد با عاملان تخلف همکاری کنند.

به گزارش پسین جهرم، بر اساس گفته مسئولان، شهرستان جهرم تنها تا 19 سال دیگر از آب بهره‌مند است و این داستان پر غصه قرار نیست به طور کامل برطرف شود.

فرهنگ‌سازی در حفظ منابع آب، برخورد با انشعابات غیرمجاز، رعایت الگوی مصرف نه در شعار بلکه در عمل، تغییر الگوی کشت و آبیاری درختان، اصلاح شبکه‌های پوسیده انتقال آب و غیره راه‌کاری است که محکوم به تحقق آن هستیم.