باغ های تزنگ سروستان در مسیر نابودی

به نقل از سروستان ما، در آغازین روزهای گرم تابستان امسال که دمای گرمی هوا بعضا به بالای 45 درجه می رسد، مجموعه باغات تزنگ سروستان که روزی نماد سرسبزی، شکوه و زیبایی جنوب این شهر محسوب می شد به دلیل جلوگیری از آبیاری آنها توسط برخی بهره برداران چشمه همیشه جوشان تزنگ حال و روز خوشی ندارد و  در حال خشک شدن هستند.

این اتفاق در حالی می افتد که بخشی از سهمیه آب چشمه تزنگ موقوفه بود و براساس اسناد موجود اولویت استفاده از این آب، مشروب نمودن باغات تزنگ می باشد که این مساله به دلیل زیاده خواهی برخی بهره برداران به کلی فراموش شده و سکوت مسئولان این شهرستان در قبال این اتفاق تلخ بر رنج باغداران اندک این شهر افزوده است.

تجارت فروش آب، آن هم به صورت مخزنی و ساعتی در طی چند سال گذشته توسط کسانی که نگاه آنها به آب، صرفا نگاهی تفریحی و وسیله ای جهت سرسبز نگه داشتن تفرجگاه های خصوصی که در اصطلاح عام به آن باغ شهری می گویند، منجر به خشک شدن باغات قدیمی  سروستان شده است.

حال باید دید که واکنش مسئولان این شهرستان از جمله شورای شهر، شهرداری، اوقاف، محیط زیست، منابع طبیعی و .... در قبال از بین رفتن باقی مانده باغات تزنگ به عنوان ریه های طبیعی سروستان چیست و چه اقدامی خواهند داشت.

 

حال و روز باغات تزنگ از نگاه دوربین؛