کشت آلوئه‌ورا از آفریقا تا مُهر

اقتصاد مقاومتى گام بلندى است که در حوزه اقتصاد می‌توان برداشت و دستگاه‌هاى دولتى و مدیریت کلان کشور چه در مجلس، چه در دولت و چه بخش‌هاى گوناگون وظایفى در این زمینه دارند.«علاج مشکلات کشور، اقتصاد مقاومتى است. علاج مشکلات کشور را چه مشکلات اقتصادى، چه مشکلات سیاسى بیرون از این مرزها نمی‌شود پیدا کرد. (مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى‌ 4/3/93در چهارم خرداد 1393)»

شعار امسال "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" بهانه‌ای شد تا با میثم کوکبی، کشاورز آلوئه‌ورا در شهرستان لامرد به عنوان یکی از الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی در استان فارس مصاحبه‌ای داشته باشیم و در مورد فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی استان فارس و احیا و ترویج آن به تمام مردم در استان فارس به گفت‌و‌گو بپردازیم.

تسنیم: هزینه اولیه شما برای شروع کار چه میزان بوده است؟

کوکبی: به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی خانواده خیلی اتفاقی با این کار آشنا شدم، پس از تحقیقاتی که در مورد این کار داشتم با توکل بر خدا این کار را 9 سال گذشته با 500 هزار تومان شروع کردم، هنگامی که کار را شروع کردم نه مشاوری داشتم و نه کسی اطلاعات دقیقی از این موضوع داشت و اطلاعات خود را از سایت‌ها به دست آوردم و با توکل به خدا کار را شروع کردم.

تسنیم: در سال‌های اولیه چقدر ضرر کرده‌اید؟

کوکبی: سال‌های نخست اطلاعاتی دقیقی از این گیاه نداشتم، حتی اطلاع نداشتم این گیاه دارای گونه‌های وحشی است و پس از گذاشتن یک سال و نیم عمر خود متوجه شدم به اشتباه گونه وحشی کاشته‌ام و ثمری نخواهد داد که متاسفانه سبب 25 میلیون ضرر در همان سال اول شد اما بعدها با مشاوره‌هایی که گرفتم مقداری از مشکلات برطرف شد.

به دلیل انجام کارهای زیادی که تا به حال تجربه کرده‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که کار تکراری سودی ندارد، اینکه ما بخواهیم کپی‌برداری کنیم سودی ندارد، به دنبال یک کار رویایی بودم، یک کاری که زندگی را تغییر بدهد و به همین نتیجه هم رسیدم.

تسنیم: چرا گیاه آلوئه‌ورا را برای کشت انتخاب کردید؟ در کجا مشغول به کار شدید؟

کوکبی: دلایل متعددی داشت از جمله این دلایل جدید بودن این محصول در زمینه کشاورزی، مقاوم بودن آن در برابر بی‌آبی، خشکسالی، گرما و سرما همچنین عمر طولانی و تکثیر خودروی این گیاه توسط خودش است.

در روستای گَله‌دار با نیم هکتار زمین اجاره‌ای کار کشت را شروع کردم، چون پولی نداشتم زمین را اجاره کردم و یک سوم از سود را به صاحب زمین دادم، زمین از آن فرد بود و گیاه و کاشت و برداشت با من.

تسنیم: نخستین سود به دست آمده شما چه مقدار بود؟

کوکبی: در سال 86 نخستین سود این کار فقط 5 میلیون تومان بود؛ یعنی به همان میزان هزینه‌ای که کرده بودیم؛ اما یک سال بعد چهار برابر سود اولیه سود این کار بود، الان با گذشت 9 سال از فعالیت در این زمینه، برداشت گیاه‌های اولیه ما را به سودآوری خوبی رسانده است، به هیچ یک از صحبت‌های ناامیدکننده اطرافیان توجه نکردم و فقط با توکل بر خدا شروع به کار کردم.

تسنیم: طریقه کاشت این گیاه چگونه است؟

کوکبی: گیاه را خودمان تولید می‌کنیم پاییز این گیاه کاشت می‌شود و پاییز سال بعد برداشت می‌شود، این گیاه یک سال نیاز به رشد دارد، مصارف این گیاه در تولید عرقیات، دارویی و خوراکی است که در ایران و در شیراز کارخانه‌های تولید فرآورده‌های آلوئه‌ورا از محصولات من استقبال خوبی کردند.

تسنیم: چه حمایت‌هایی از طرف نهادهای متولی از شما شد؟

کوکبی: به دنبال حمایت نهادها رفته بودم اما بدون هیچ‌گونه وام و تسهیلاتی و فقط با توکل بر خدا کار را شروع کردم، حمایت نکردن از این کار سخت سبب شد وام‌دار کسی یا جایی نباشم و کار برکت بیشتری داشته باشد.

جذب یک ایرانی مقیم آمریکا برای سرمایه‌گذاری در شهرستان مُهر 

یک ایرانی مقیم آمریکا را جذب کردم و سرمایه خودش را که می‌توانست در کشوری که دشمن ماست سرمایه‌گذاری کند، به شهرستان مُهر آورده و بزرگترین مزرعه آلوئه‌ورا را در ایران و شیراز ساخته است و حال با همکاری همین فرد اقدام به ساخت کارخانه تولید نوشیدنی گیاه آلوئه‌ورا کرده‌ام.

تسنیم: برنامه‌های شما برای آینده این کار تولیدی چیست؟

کوکبی: در برنامه‌های پیش روی خود تولید ترشی و مربای آلوئه‌ورا و دمنوش به صورت کیسه‌ای این گیاه است که اگر یک حامی پیدا شود، دست به کار خواهم شد، در خانه خودمان از مربای آلوئه‌ورا و گل آلوئه‌ورا  استفاده می‌شود که این گل خواص زیادی از جمله تنظیم سیستم ایمنی بدن و تقویت اعصاب دارد.

تسنیم:در این کار برای چند نفر اشتغال‌زایی کردید؟

کوکبی: اشتغال‌زایی زیادی در این کار صورت گرفته است، از کارگرهایی که سر زمین کار می‌کنند و ماشین‌هایی که حمل و نقل را بر عهده دارند به ازای هر هکتار زمین 5 الی 6 نفر برای این کار زحمت می‌کشند.

در حال حاضر 20 هکتار زمین در شهرستان مُهر زیر کشت آلوئه‌ورا قرار دارد که از 5 هکتار برداشت انجام می‌شود و 15 هکتار هنوز به محصول نرسیده است.

 هزینه و سود این کار خیلی خوب است و بهتر از درآمد کارمندی است، این کار را به کسانی که شرایط آن را داشته باشند توصیه می‌کنم.

به جوانان توصیه می‌کنم برای کمک به اقتصاد کشورمان به دنبال کارهای نو و جدید باشند، به ظرفیت‌های بومی شهرستان‌های خودشان و محل زندگی خود توجه و از آنها استفاده کنند، برای شروع یک کار خوب  نباید حتما پول خوبی داشت باید یک ایده و فکر خوب و توکل به خدا داشت.