خاطرات جعفر دهقان از حضور در بین‌الحرمین

جعفر دهقان امشب ـ چهارشنبه ـ  ۱۵ مهر ماه مهمان برنامه «تشرف» بود که هر شب به صورت زنده از حرم امام رضا(ع) به روی آنتن می‌رود.

دهقان در این برنامه درباره عشق و ارادت به امام هشتم شیعیان گفت و افزود: مردم ما به امام رضا(ع) وابسته‌اند و فرقی ندارد در خانه یا اینجا با امام خود حرف می‌زنند و درد دل می‌کنند.

بازیگر سریال «ایلدا» افزود: امام رضا(ع) خیلی جاها دستم را گرفته‌اند. ما از بچگی شیفته ایشان بودیم. از وقتی یاد گرفتیم قسم بخوریم و حرف راست بشنویم قسم امام رضا(ع) را می‌خوردیم. هر وقت نیاز داشتیم جواب گرفتیم. امام رضا (ع) فقط برای من نیست. خیلی از بازیگران نسل جدید هم که ظاهرشان با ما فرق می‌کند عاشق امام رضا(ع) هستند. از ظاهرشان قضاوتشان نکنیم شاید آنها از من و شما به امام رضا(ع) نزدیک تر باشند. خیلی ها را دیده ام که موقع قرارداد شرط گذاشتند و گفتند روز ولادت امام رضا (ع) من حتما باید مشهد باشم.

او که از بام حرم مطهر با مردم صحبت می‌کرد، درباره حس و حالش در آن لحظه گفت: من هیچ وقت از چنین جایی بارگاه امام رضا (ع) را ندیده بودم وقتی لبه این پشت بام چشمم به بارگاه افتاد حالم عوض شد. از هر جا که صدایش کنی جوابت را می‌دهد. اما وقتی از اینجا از این روبرو نگاه می‌کنی حس و حال دیگری دارد. موقع اذان از دوستان پرسیدم و متوجه شدم قبله هم از اینجا دقیقا روبروی بارگاه است. تعظیم روبروی امام رضا (ع) حس و حال دیگری دارد. خیلی‌ها التماس دعا داشتند اما نمی‌توان رفت داخل ضریح و اشک ریخت از همین جا هم می‌توان درد دل کرد.

این بازیگر همچنین درباره ارادتش به ائمه به ویژه امام حسین(ع) عنوان کرد:‌ ما به همه ائمه اردات داریم فرقی ندارد، اما امام حسین (ع) سالار شهیدان است. ان شاءالله خدا نصیب کند همه کسانی که دلشان برای امام حسین (ع) پر می‌زند به کربلا بروند. وقتی می‌روی حالت عوض می‌شود و می‌گویی کاش زودتر می‌آمدم.

دهقان با بازگو کردن خاطره سفرش به کربلا، گفت:‌ برای سریال «یوسف پیامبر(ع)»  نخست وزیر وقت عراق ما را دعوت کرد به کربلا و نجف. جای همه خالی؛ وقتی می‌روی خیلی حرف‌ها داری که با آقا بزنی اما وقتی آن عظمت و شکوه را می‌بینی همه چیز یادت می‌رود می بینی داری زار زار گریه می کنی بعد بازگشت می‌گویی قرار بود این چیز ها را از آقا بخواهم و نتوانستم بگویم.

او افزود:‌ دوستی بودند که خواستند برای نوه‌شان که دکترها گفته بودند باید عمل شود دعا کنم. زنگ زدم و گوشی را روی ضریح گذاشتم گفتم خودت بگو من نمی‌توانم بگویم. بعد که برگشتم تهران یک ماه بعد نوه‌اش را بردند دکتر گفتند هیچ مشکلی ندارد یک عفونتی بوده که رفع شده است. اگر چیزی را از ته دل از امام حسین (ع) بخواهید امکان ندارد دست رد به سینه تان بزند.

دهقان با بیان اینکه در بین‌الحرمین پای آدم می‌لرزد و نمی‌داند به کدام سمت برود، بیان کرد:‌ آدم نمی‌داند کدام سمت برود. با خودت می گویی اول پیش زیردست ارباب بروم بعد پیش خود ارباب بروم نمی‌دانی کدام سمت بروی حیران و شیدا می‌شوی.

بازیگر نقش «پوتیفار» در سریال «یوسف پیامبر(ع)» با یادآوری خاطره‌ای از جمال شورجه کارگردانی که مدتی است در بستر بیماری به سر می‌برد، گفت: دو سال پیش با جمال شورجه به مشهد و زیارت امام رضا(ع) آمدیم. رفتیم که غذای حضرت بخوریم. سه نفری یک غذا را خوردیم و آقای شورجه گفتند دو غذای دیگر را ببریم بیرون به کسانی که مشتاق خوردن این غذا هستند بدهیم. آقای شورجه الان مریض هستند. از همه مردم می‌خواهم برای ایشان دعا کنند تا هرچه زودتر سلامتی شان را به دست بیاورند و ساخت سریال موسی(ع) را شروع کنند.

دهقان در پایان گفت: ان شاءالله به حق پنج تن این ویروس ریشه کن شود و تمام مریضان کرونایی و بیماران دیگر از روی تخت بلند شوند و همه حاجت روا شوند.  

برنامه «تشرف» به تهیه کنندگی مجید صفری هر روز میزبان هنرمندان، خوانندگان و بازیگران است و محمدرضا حسینیان مجری برنامه با موضوع نقش امام رضا(ع) در زندگی شخصی و کاری ایشان با آن‌ها گفت‌وگو می کند.