پیکر نغمه خوان ربنا در خاک آرام گرفت/ عکس

آئین تشییع و خاکسپاری مرحوم محمدرضا شجریان صبح امروز شنبه نوزدهم مهرماه در شهر توس و در جوار آرامگاه فردوسی برگزار شد.

یکی از نکات قابل توجه در برگزاری این مراسم فرآیند اطلاع‌رسانی درباره تاریخ و ساعت دقیق برگزاری مراسم بود که تا حوالی نیمه شب گذشته به تأخیر افتاد.

مراسمی که از جمعه به شنبه موکول شد

طبق زمان بندی از پیش تعیین شده قرار بود بعد از برگزاری مراسم غسل و نماز میت در بهشت زهرا پیکر مرحوم شجریان بلافاصله به مشهد انتقال پیدا کرده و در همان روز مراسم خاکسپاری در آرامگاه توس برگزار شود. اما چند دقیقه مانده به پرواز گروه اول هنرمندان از تهران به سمت مشهد اعلام شد مراسم از روز جمعه به شنبه موکول شده است.

دلیل این تغییر زمان اعلام نشد اما مذاکره میان خانواده شجریان و مسئولان برگزاری مراسم برای امکان میزبانی حداکثری از علاقمندان و همزمان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا شب گذشته ادامه داشت.

این شرایط موجب شد تا عده‌ای از هنرمندان از تصمیم برای حضور در مشهد در تاریخ جمعه هجدهم مهرماه صرف نظر کردند تا برای امروز در مراسم حضور داشته باشند. در همین حال خانواده شجریان با اتومبیل شخصی به سمت مشهد عازم شدند و ویدئویی هم از سفر زمینی خود به مشهد در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.

تغییر مکان خاکسپاری

بعد از تغییر روز تشییع و طرح ابهامات چندباره درباره زمان قطعی خاکسپاری، صبح امروز شنبه و تنها ساعتی مانده به آغاز مراسم، محل خاکسپاری نیز تغییر کرد.

تصویری که روز گذشته از مکان خاکسپاری در جوار اخوان ثالث منتشر شده بود

با وجود آنکه تا دیروز و بنابر هماهنگی با خانواده شجریان قرار بر تدفین این هنرمند در جوار مقبره اخوان ثالث بود، صبح امروز جانمایی متفاوتی برای محل برگزاری مراسم و تدفین در محوطه توس در نظر گرفته شده که نشان از تغییر مکان خاکسپاری دارد.

هنوز خانواده شجریان و مسئولان برگزاری توضیحی درباره این جابه‌جایی ارائه نکرده‌اند اما این تصمیم خروجی جلسه شب گذشته میان مسئولان برگزاری مراسم و خانواده شجریان بوده است.

هنرمندان حاضر در توس

تعدادی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه موسیقی از جمله حمیدرضا نوربخش، سالار عقیلی ، نیما جوان، پوریا اخواص، وحید تاج، زکریا یوسفی، نیلوفر محبی، علی ثابت‌نیا، علی عابدی، حسین علیشاپور، حسین پرنیا، فاضل جمشیدی، کیوان ساکت و… طی روز گذشته و امروز با حضور در مشهد در مراسم تشییع حضور دارند.

حامد بهداد ، سحر دولتشاهی، علی سرابی، تهمورس پورناظری، سهراب پورناظری، داریوش پیرنیاکان و آوا مشکاتیان از دیگر چهره‌های هنری حاضر در این مراسم بودند.

محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد و محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی نیز از روز گذشته در مشهد حضور داشتند.

ساعت ۸:۳۰ و پس از حضور خانواده شجریان در میان جمعیت علاقمندان، پیکر محمدرضا شجریان به خانه ابدی بدرقه شد.

جمعیت بالای حاضران در مراسم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را غیرممکن کرده بود و جانمایی صندلی‌ها برای استقرار مدعوین با رعایت فاصله اجتماعی نیز تأثیری در مدیریت این شرایط نداشت.

خاکسپاری با نوای «مرغ سحر» و «ربنا»

هم‌خوانی گاه به گاه قطعات به یاد ماندی از زنده‌یاد شجریان از ساعتی پیش از آغاز مراسم در میان جمعیت صورت می‌گرفت اما پس از خاکسپاری و زمانی با زمزمه «مرغ سحر» در حضور همایون شجریان، این هم‌خوانی جمعی به اوج رسید.

در لحظه خاکسپاری محمدرضا شجریان آوای «ربنا» از بلندگوهای مستقر در محوطه توس پخش شد.

بعد از مراسم تدفین حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به ایراد سخنرانی پرداخت و همایون شجریان نیز در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از حاضران، بابت نبود امکان حضور همه علاقمندان به استاد شجریان در این مراسم عذرخواهی کرد.

شرایط برگزاری این مراسم به گونه‌ای بود که عملاً شاهد دو جمعیت در محوطه توس بودیم؛ یکی محل تدفین که حاضران در آن مهمانان ویژه، چهره‌ها و مسئولان فرهنگی و هنری بودند و دیگری جمعیت مردمی علاقمندی که پشت درهای محوطه توس به احترام محمدرضا شجریان گرد آمده بودند. پس از آیین خاکسپاری مردم خواستار حضور همایون شجریان در میان خود بودند که به دلیل ملاحظات بهداشتی این امکان میسر نشد.

مراسم تشییع و تدفین محمدرضا شجریان در ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه به پایان رسید.