مقابله با تحریم از راه برنامه‌سازی/ «نردبان» خانه مستندسازان است

اصغر احمدپور کارگردان و تهیه کننده برنامه تلویزیونی «نردبان» درباره فصل جدید این برنامه که مدتی است روی آنتن شبکه مستند می‌رود بیان کرد: برنامه «نردبان» بیش از هشت سال روی آنتن بود و از یک سابقه برخوردار است و بعد از آن تصمیم گرفته شد رویکرد برنامه تخصصی شود. ما مدتی برای این رویکرد و تغییرات، زمان خواستیم تا برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به حضور حامد شکیبانیا در مقام مجری در فصل جدید عنوان کرد: در این فصل توانستیم از حضور آقای شکیبانیا بهره بگیریم، متن محور جلو رفتیم و شیوه‌های تخصصی در مستندسازی را در بحث‌ها مد نظر قرار دادیم. همچنین توانستیم تعامل خوبی با مستندسازان داشته باشیم من خودم همیشه مخاطب مستند بوده‌ام و در این سری برنامه تلاش کردیم به مستندهای ایران بیشتر توجه کنیم.

احمدپور با اشاره به کار تیمی در این برنامه اظهار کرد: خوشحالیم حامد سلیمان زاده در بخش بین‌الملل به ما پیوست و کمک کرد تا بتوانیم گفتگوهایی با مستندسازان خارجی داشته باشیم و قدرتمند ظاهر شویم. پترا کاستا نامزد اسکار، پاتریشیا افدرهاید، ورنر هرتزوگ کارگردان بین‌المللی از جمله این افراد بودند که وزنه‌های سینمای مستند جهان هستند و خوشحالیم توانستیم مصاحبه‌های جذابی بگیریم که داده‌های جدیدی هم برای علاقمندان حوزه مستند داشت.

ایران جزیره ناشناخته برای بزرگان مستند جهان

وی با اشاره به این گفتگوها با چهره‌های جهان بیان کرد: احترامی که از بزرگان مستند جهان گرفتیم جالب توجه بود کنجکاوی آن‌ها نسبت به سینمای ایران برای خود ما جالب بود آن‌ها حتی از ما می‌خواستند فیلم ایرانی به آن‌ها برسانیم و ارتباط ما قطع نشود.

احمدپور اضافه کرد: به نظرم ایران برای این چهره‌ها جزیره ناشناخته‌ای بود. سعی کردیم با احترام سراغشان برویم و خوشحالیم با صبر و حوصله جواب ما را دادند. مصاحبه‌ای با یکی از نظریه‌پردازان مهم سینمای مستند جهان داشتیم که جواب‌هایش مثل یک مقاله پژوهشی بود و چند روزی وقت صرف شد تا جواب‌های وی ترجمه شود چون بسیار تخصصی جواب داده بود.

تهیه‌کننده «نردبان» با اشاره به تلاشی که برای این گفتگوها انجام گرفته است تصریح کرد: تحریم الزاماً اقتصادی یا سیاسی نیست و در حوزه فرهنگ هم خیلی‌ها علاقه داشتند ایران تحریم باشد اما ما دوست داشتیم بگوییم خیلی از کارها ممکن و شدنی است و با چنین نگاهی مقابله کنیم.

وی درباره اهداف برنامه در فصل جدید نیز عنوان کرد: ما کاری را انجام می‌دهیم که به آن علاقه داریم و پیش‌فرضمان این است که مخاطبان هم این علاقه و عشق را دریافت می‌کنند و برنامه را دوست دارند. همه می‌دانند شرایط سخت است به ویژه کرونا کار را سخت‌تر کرده است اما هدفمان این است بگوییم بیشتر مستند ببینیم.

مشورت با مستندسازان

احمدپور با اشاره به مشاوره‌هایی که با مستندسازان دارد، اظهار کرد: از دوستان مستندساز مشورت می‌گیریم پیروز کلانتری، محسن استادعلی، همایون امامی همیشه مشورت داده‌اند و اتفاقات خوبی رخ داد که امیدوارم ادامه دار باشد.

این تهیه کننده جوان درباره اینکه محدودیتی برای دعوت از مستندسازان داشته است، نیز گفت: چه در مدیریت قبلی و چه در مدیریت جدید هیچ محدودیتی به معنای واقعی کلمه نداشتیم. هر مستندسازی را که بخواهیم می‌توانیم بیاوریم مگر اینکه خودش نخواهد چون پیش آمده است که با مدیر شبکه رایزنی کرده‌ایم تا مستندسازی را بیاوریم اما بعد خودش نخواسته و نیامده است.

وی در پایان بیان کرد: تیمی به صورت شبانه روزی در حال کار است که از تولید تا پشت صحنه و هماهنگی برای گفتگوهای بین‌المللی را در برمی‌گیرد. ما اینجا را خانه مستندسازان می‌دانیم تا آنها بتوانند حرفشان را بیان کنند.