اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان به آسیب دیدگان فرهنگ و هنر

افسر موموندی مدیر دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ثبت نام هنرمندان آسیب دیده در سامانه کرونا ساماندهی و پرداخت تسهیلات به آنان ،گفت: طی برنامه ریزی‌هایی که انجام شد، تمامی ثبت نام کنندگان پیامکی برای ثبت نام در سامانه کارا و دریافت تسهیلات دریافت کردند.

وی افزود: ما موظف بودیم که مشخصات افراد آسیب دیده را در اختیار وزارت کار قرار دهیم. به همین منظور این اطلاعات در سامانه کارا پالایش شد. اما از آنجایی که بخش گسترده‌ای از فعالان فرهنگ و هنر فاقد کارگاه و محل کار مخصوص هستند، لذا ما بخشی از اطلاعات خود را از طریق صندوق اعتباری هنر، آموزشگاه‌های فرهنگ و هنر و... جمع آوری کردیم. باتوجه به اینکه می‌دانستیم بخشی از این اطلاعات ممکن است صحیح یا حتی اطلاعات تعداد زیادی از هنرمندان در دسترس نباشد، لذا از ثبت نام کنندگان خواستیم که خودشان اطلاعاتشان را در سامانه کارا ثبت کنند.

موموندی با بیان اینکه طبق آمار تا هفته گذشته مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان به آسیب دیدگان بخش فرهنگ و هنر اختصاص یافت توضیح داد: از این مبلغ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به ۴۲ درصد از آسیب دیدگان کرونایی پرداخت شد. این تسهیلات و کمک‌ها به تمامی اقشار فرهنگ و هنر اعم از کتابفروشی ها، انتشارات، حوزه هنر، اهالی رسانه و... داده شد.

وی ادامه داد: البته طبق استاندارد‌ها و روال‌های جهانی، معمولا اهالی فرهنگ و هنر به صورت خصوصی کار می‌کنند. به همین دلیل دریافت کمک مادی و... برای این قشر از جامعه کمی متفاوت‌تر است. به طور مثال آموزشگاه موسیقی «ما» کلا ۶ میلیون تسهیلات دریافت کرد، زیرا اکثر مربیان این آموزشگاه به صورت شخصی فعالیت می‌کنند که نام آن‌ها هم در سامانه جدا بوده است. تعدادی زیادی از آموزشگاه‌ها و اماکن هنری با چنین مشکلی مواجه هستند.

مدیر دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت ارشاد گفت: باتوجه به اینکه کسب و کار‌های فرهنگی هنری بیش از سایر کسب و کار‌ها متوجه آسیب و خسارت هستند، قرار بر این شده که یک شیوه نامه اختصاصی برای ادامه حمایت‌ها از این قشر تنظیم شود. ممکن است در بخش‌هایی از حوزه فرهنگ و هنر بهبود‌های اندکی را شاهد باشیم، اما در حوزه تئاتر و سینما همچنان دچار مشکل هستیم که باید اقدام اساسی انجام شود.

وی افزود: طبق تفاهم نامه‌ای که بین وزارت ارشاد ، سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید منعقد شد، ازهفته گذشته فراخوان اعطای تسهیلات با کارمزد ۴ درصد از طرف معاونت‌های مختلف وزارت ارشاد اعلام شده است.

موموندی تاکید کرد: سامانه کارا هنوز متوقف نشده و سامانه تحفه هم برای همین تسهیلات ۴ درصدی آماده دریافت اطلاعات متقاضیان می‌باشد.