به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، دكتر فاضلي كه در دومين كنفرانس هيدروژن و پيل سوختي در دانشگاه صنعتي خواجه نصير سخن ميگفت با اشاره به پيگيري پروژه اعزام موجود زنده به فضا به عنوان يكي از طرحهاي سازمان فضايي خاطرنشان كرد: پروژه اعزام موجود زنده به فضا در مراحل خوبي قرار گرفته و گامهاي مقدماتي آن از طريق اجراي پروژههاي كاوش برداشته شده كه اميدواريم در سه ماه آينده بتوانيم موجود زندهاي را در يك برنامه پرتاب زير مداري قرار دهيم.

رییس سازمان فضایی در خصوص پروژه ارتقاء مداری ماهواره‌ فجر که در خرداد ماه سال جاری پرتاب می‌شود، عنوان کرد: در ماهواره فجر که توسط ماهواره‌بر سفیر یک در خرداد ماه پرتاب می‌شود ارتقاء مداری از طریق یک مانور مداری صورت می‌گیرد به گونه‌ای که این ماهواره یک مسیر بیضی شکل را طی کرده و در نقطه اوج ارتفاع مداری خود یک رانش‌گر گاز سرد که در واقع یک کپسول حاوی نیتروژن فشرده بوده است فشار حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ بار را اعمال می کند تا با هل دادن ماهواره آن را در مسیر دایره‌‌یی شکل قرار داده و ارتفاع آن را تا حدود چهارصد، پانصد متر ارتقاء دهند که در نتیجه نیروی مقاوم هوا که رقیق است کاهش پیدا می‌کند.




وی با اشاره به تغییرات برنامه‌های فضایی در سال جاری تصریح کرد: از آنجا که محموله‌ی ماهواره‌ شریف به نوید و رصد شباهت بسیاری داشت در ابتدا قرار نبود این ماهواره را پرتاب کنیم اما با توجه به دستاوردهای خوبی که ماهواره شریف در محموله اپتیکی به دست آورده و علی‌رغم درخواست دقت تفکیکی زیر صد متر موفق به رسیدن به دقت ۱۲.۵ متر شده‌اند امیدواریم آن را در سال جاری پرتاب کنیم.

فاضلی اضافه کرد: سازمان فضایی ایران و پژوهشکده‌ سامانه‌های فضایی محصول جدیدی را در حال ساخت دارند که به نام ماهواره «ناهید» لقب گرفته است و آن را نیز در برنامه پرتاب امسال قرار دادیم در این ماهواره فناوری باز شدن صفحات خورشیدی را در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار داده و نهایتا با اجرای آن در فضا امیدواریم بتوانیم تصاویر آن را نیز ضبط کرده و مخابره کنیم. چرا که یکی از اهداف برنامه‌های پرتابی در کشور این بوده که با هر پرتاب به فناوری خاصی دست یابیم.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به این که نتایج خوبی از پروژه‌ی ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع در حال انجام است، گزارش شده است، تصریح کرد: در صورتی که ماهواره‌بر سیمرغ با نیروی پیش رانش چند برابری آماده شود، می‌توانیم محموله‌های سنگینی حدود ۱۰۰ کیلوگرم را تا ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری پرتاب کنیم که اگر در سال جاری این ماهواره‌بر آماده شود می‌توانیم ماهواره طلوع یک و ظفر از علم و صنعت را در برنامه پرتاب سال جاری قرار داریم. همچنین در تلاشیم تا ماهواره‌های عملیاتی را پرتاب کرده و تصاویر قابل استفاده برای کاربران را ارسال کنیم.

فاضلی به اهمیت فناوری پیل سوختی و کاربرد آن در حوزه‌ فضایی اشاره کرد وگفت: اهمیت پیل‌های سوختی طی سالهای اخیر به عنوان منابع تامین انرژی پاک و منبع تامین توان متمایز در برنامه‌ی فضایی دنیا قرار گرفته است به گونه‌ای که در دهه ۶۰ که رقابت فضایی در بین دو ابرقدرت برای تسخیر فضا به اوج خود رسیده بود، این فناوری مورد توجه خاصی قرار گرفت و از آن به عنوان منبع قابل اعتماد تامین توان استفاده شد. همچنین در سال ۱۹۶۹ و پس از آن در سالهای دهه‌ ۷۰ پیل سوختی در فضا پیماهای مختلفی مانند آپولو استفاده شد.

رییس سازمان فضایی اظهار کرد: در آ‌ینده‌ حوزه فضایی توجه خاصی به فناوری پیل سوختی شده به گونه‌ای که پیل‌های سوختی با چگالی بالا، حجم کم و خطر کمتر مانند منابع انرژی هسته‌یی در پیشران‌های فضایی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در حوزه‌ پیل سوختی در زمینه‌های فضایی هم اکنون پیل‌های سوختی جدیدی تولید می‌شود که می‌توان به پیل سوختی بازتولید اشاره کرد که در یک چرخه آب در شرایطی در معرض تابش خورشید قرار گرفته و توان مورد نیاز برای الکترو لایزرها را تولید می‌کند به گونه‌ای که آب تجزیه شده و هیدروژن مورد نیاز را تولید می‌کند.

وي در پايان با اشاره به اهميت فناوريهاي پيشرفته و نوين به ويژه فناوريهاي مرتبط با پيل سوختي كه كاربردهاي متفاوتي در صنايع مختلف دارد، خاطرنشان كرد: دولت در سالهاي گذشته توجه ويژه اي به فناوريهاي نوين و انرژي هاي نو داشته به گونهاي كه در تمامي سفرهاي خود ديپلماسي فناوري را مد نظر قرار داده و محصولات فناورانه را به مسوولان تراز اول كشورها اعطا ميكند كه اميدواريم با حمايتهاي بيش از پيش مسوولان بتوان تلاشهاي محققان در اين عرصه را به محصولهاي مورد نياز در صنايع تبديل كرد.