جشنواره فیلم کوتاه مدرسه در ایستگاه پایانی

ششمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی مدرسه جمعه ۱۶ آبان در سالن همایش‌های برج میلاد تهران به پایان رسید. آیین اختتامیه این جشنواره بدون حضور شرکت کنندگان به صورت مجازی برگزار شد. البته تمامی روند جشنواره نیز به صورت مجازی انجام شده بود. جوایز برگزیدگان پس از اختتامیه به دست برندگان خواهد رسید.

نخستین دوره جشنواره فیلم مدرسه با حضور چهار مدرسه در استان تهران برگزار شد. در دوره بعد تعداد مدارس شرکت کننده افزایش پیدا کرد. از دور سوم جشنواره ملی شد. در ششمین دوره با وجود شیوع ویروس کرونا تعداد آثار و مدارس شرکت کننده افزایش پیدا کرد. ۱۶۱۶ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.

امیر حسین اخوین دبیر جشنواره درباره روند برگزاری این فستیوال به خبرنگار ما گفت: ابتدای اسفند ۹۸ فراخوان داده شد. آثار از اسفند ۹۸ پایان مرداد ماه دریافت شد. از ابتدای شهریور ماه داوری آثار ارسالی شروع شد. آثار در مقاطع مختلف تحصیلی ابتدایی، متوسطه دوره اول، متوسطه دور دوم، هنرستان و بزرگسال دسته بندی و جداگانه بررسی شدند.

وی افزود: ۲۰ درصد از آثار در بخش اول داوری به دور بعد راه پیدا کردند. در بخش بعدی داوری ۱۰۴ معلم و فعالان رسانه آثار را از ابعاد مختلف داوری کردند و از این بین در ۷ محور اصلی و دو محور جانبی برگزیدگان انتخاب شدند. علت افزایش تعداد داوران به این دلیل بود که در روش جمع سپاری سلیقه شخصی داوران کم اثر‌تر شود. یک بخش هم داوری تخصصی بود که هر بخش از اثر مانند تدوین، کارگردانی، بازیگری، فیلمبرداری و... جداگانه داوری می‌شدند.

دبیر جشنواره فیلم مدرسه در پایان اضافه کرد: از ۱۵ مهر تا ۱۰ آبان آثار داوری مردمی شد. به این ترتیب که آثار استاندارد در سایت جشنواره اکران آنلاین شدند و در محور‌های مختلف یک اثر انتخاب شد. علاوه بر این، دبیرخانه جشنواره آثار را در اختیار حامیان فستیوال قرار داد و هر کدام در بخش‌های مختلف برگزیدگان را معرفی کردند.