افکارنیوز: آيدين آغداشلو،هنرمند برجسته نقاشي كشورمان و كارشناس هنري در گفتگویی گفت:وقتي هنرمندي عمرش به پايان ميرسد،آثار او به خودي خود قيمت بسياري پيدا ميكند چون ديگر توليد نميشود.
وی گفت: البته با درگذشت هنرمند، فضا برای جاعلین هم باز می‌شود چون وی دیگر خود نمی‌توان به اصیل بودن آثار خود گواهی دهد.
وی تصریح کرد: آثار " سهراب سپهری " نیز از همین مقوله است و البته آثار رضا مافی و دهها هنرمند دیگر هم از این قاعده مستثنی نیست.
وی اظهار داشت: بدیهی است در طول سه دهه آثاری از سهراب سپهری جعل شده و به فروش رسیده است.
این هنرمند برجسته نقاشی کشورمان گفت: البته همین موضوع یعنی جعل آثار در مورد آثار " رضا مافی " هم اتفاق افتاده است.
وی درباره راه حل این مسئله نیز گفت: ‌راه حل موجود جزء این نیست که خریدار آثار هنرمندان از سوی کارشناسان دقیق صورت گیرد.
وی تصریح کرد: کارشناسان هنری می‌توانند این کار پیچیده، یعنی تشخیص اصل از جعل را انجام دهند.
وی درباره حراج‌های اخیر که در سطح بین‌الملل صورت گرفته است نیز، گفت: اگر اثری از " سهراب سپهری " در حراج اخیر موسسه " کریستینر " با امضای " سهراب سپهری " مشکوک به نظر آمده باشد، جبران ضرر احتمالی خریدار باید کارشناسان موسسه کریستینر بدهند که احتمالاً در کار خود دقت لازم را به عمل نیاورده‌اند.
وی گفت: اما من تا این اثر را که عنوان می‌شود جعلی است؛ ندیده ام و نمی‌توانم نظر تعیین کننده‌ای را بدهم.
وی تصریح کرد: موضوع جعلی بودن اثر " سهراب سپهری " در حراج کریستینر با شیوه همیشگی سهراب سپهری تفاوت دارد، اما در عین حال نمی‌توان به همین خاطر آن را جعلی دانست، مگر آنکه آزمایشات لازم بر روی آن صورت گیرد.
این کارشناس هنری خاطرنشان کرد: یادمان باشد که هر هنرمندی در کنار شیوه‌های همیشگی آثار خود نمونه‌های تجربی را نیز پدید‌آورده است.
وی گفت: بنابراین باید موضوع یاد شده را نیز در نظر داشته باشیم.

*آثار سهراب در موزه معاصر اصیل و غیرقابل تردید است
وی در ادامه درباره جعلی بودن برخی از آثار سهراب سپهری که درموزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود گفت: آثار سهراب سپهری که از جانب موزه معاصر تهران خریداری شده اصیل و غیرقابل تردید است.
وی تصریح کرد: ‌اگر اشاره‌ای به جعلی بودن آثار سهراب در موزه معاصر تهران شده است، شاید منظور همان نمایشگاهی باشد که مجموعه‌داران برای مدتی محدود آثار را به موزه معاصر تهران قرض دادند و پس از پایان نمایشگاه به آنها برگردانده شد.
وی خاطر نشان کرد: در میان این تعداد انبوه آثار شرکت داده شده در این نمایشگاه، احتمال دارد آثاری هم مشکوک بوده باشد.
وی گفت: اما این موضوع ارتباطی به آثار موجود در گنجینه موزه معاصر تهران ندارد.
وي اظهار داشت:به راحتي ميتوان در موزه هر اثر هنري ادعاي تقلبي بودن آن را كرد؛اما به صرف ادعا،آن اثر از ارزش نميافتد و تنها پس از آزمايش هاي لازم و كارشناسي دقيق ميتوان اين ادعا را پذيرفت يا آن را مردود خواند.