نگاهی به 5 نماینده اخیر سینمای ایران در اسکار/ از فروشنده تا خورشید

مراسم اسکار، سال‌هاست که مهم‌ترین اتفاق سینمایی جهان به حساب می‌آید. سینمای ایران در طول ۹۲ دوره برگزار شده مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار، ۲۴ بار نمایندگان خود را به این مراسم معتبر سالانه ارسال کرده است.

اسکار ۲۰۱۷ اصغر فرهادی و فیلم فروشنده

فروشنده درحالی روانه‌ی اسکار شد که خیلی‌ها شانس فرهادی را پایین‌تر از رقبای سرسخت‌اش می‌دانستند. با این وجود هیات انتخاب اطمینان داشت این فیلم مناسب‌ترین گزینه برای نمایندگی ایران است. همین اطمینان بود که در نهایت نام فرهادی را در کنار نام‌ کارگردانان بزرگی که بیش از یک اسکار در کارنامه دارند، قرار داد.

اسکار ۲۰۱۸ با نفس به کارگردانی نرگس آبیار

فیلم رگ خواب و ویلایی ها رقبای اصلی فیلم نفس بودند که در نهایت فیلم تحسین شده‌ی نرگس آبیار با توجه به مضمون داستان و موفقیت‌ در جشنواره‌های داخلی و خارجی به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه انتخاب شد. نرگس آبیار و آزاده موسوی (کارگردانِ در جستجوی فریده) تنها کارگردان‌های زنی هستند که فیلم‌شان نماینده ایران در اسکار بوده است.

اسکار ۲۰۱۹ و انتخاب بدون تاریخ بدون امضا

هیات انتخاب اعلام کرد با توجه به بازخوردهای مثبت بین‌المللی و برخورداری از پخش‌کننده‌ی جهانی، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» به کارگردانی «وحید جلیلوند» را برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار انتخاب کرده است. تنگه ابوقریب رقیب اصلی این فیلم بود. بدون تاریخ، بدون امضا نیز نتوانست جزو ۹ نامزد نهایی اسکار شود.

اسکار

اسکار ۲۰۲۰ و انتخاب عجیب مستند در جستجوی فریده

نام این مستند خوش ساخت در حالی اعلام شد که در گمانه‌زنی‌های اولیه نام دو فیلم «قصر شیرین» و « متری شیش و نیم » مطرح شده بود. این مستند گرچه در اسکار توفیقی نیافت اما نامش بعنوان تنها مستند تاریخ که نماینده ایران برای اسکار بود ثبت شد.

اسکار ۲۰۲۱ با خورشید مجیدی

مجید مجیدی پیش‌تر با فیلم بچه‌های آسمان موفق شده بود به‌عنوان یکی از پنج نامزد نهایی جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار برگزیده شود. باید منتظر ماند و دید این فیلم که در جشنواره ونیز نظرات مثبتی بسیاری جلب کرد می‌تواند مجیدی را به اسکار برساند.

درخت گردو، یلدا و جنایت بی‌دقت دیگر گزینه‌های جدی نمایندگی اسکار ایران بودند.