عرصه ای جدید برای «سینما حقیقت» با برگزاری آنلاین

محمد صوفی عضو شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره « سینما حقیقت » درباره چگونگی روند تصمیم‌گیری شورا مبنی بر برگزاری آنلاین (برخط) این دوره به خبرنگار مهر گفت: مانند بقیه جشنواره‌هایی که قرار بود برگزار شوند، از همان ابتدا به اتفاق دوستان حاضر در شورا و با توجه به شرایط امسال، این دغدغه وجود داشت که آیا جشنواره امسال باید برگزار شود یا نه؟ در همین راستا بحث‌های متعددی داشتیم، در نهایت آقای حمیدی مقدم دبیر جشنواره و شورا به این نتیجه رسیدند که چراغ جشنواره باید روشن بماند.

صوفی ادامه داد: از ابتدا فقط نمی‌خواستیم عنوان آنلاین را روی نحوه برگزاری جشنواره بگذاریم، همه جوانب را از نظر پروتکل‌های بهداشتی، شکل برگزاری، و این مورد که فیلمسازان در شرایط آنلاین بیشترین اعتماد را به تیم برگزاری داشته باشند و بالاترین امنیت، توسط ستاد برگزاری جشنواره برای فیلم‌ها در نظر گرفته شود، برایمان مهم بود.

تهیه کننده برنامه «رادیو هفت» ضمن اشاره به الگوبرداری و مدنظر قرار دادن سایر جشنواره‌های سینمایی در ایران و جهان که به شکل آنلاین برگزار شده‌اند بیان کرد: یکی از مباحث مهم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با همکارانی بود که تک تک جشنواره‌های جهانی برگزار شده در یک سال گذشته و در شرایط کرونا را رصد کرده بودند، تا ما نمونه‌های موفق را ببینیم یا حتی اگر اشکالاتی در جشنواره‌های جهانی به وجود آمده بود را در نظر بگیریم تا برای ما اتفاق نیفتند. حتی جشنواره‌های داخلی که در همین مدت در ایران برگزار شد را هم مدنظر قرار دادیم. بر همین اساس ستاد برگزاری جشنواره گروه‌هایی را به منظور آسیب‌شناسی در نظر گرفته بود که کار را کاملاً رصد کنند تا با کمترین میزان خطا جشنواره حقیقت را برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم به هرحال نگاه به آن جشنواره‌ها و رسیدن به فرمی که هم‌اکنون قرار است در جشنواره سینما حقیقت اتفاق بیفتد حرکت خوبی بود، اما این ادعا را هم نداریم که جشنواره را صد در صد و بدون اشکال برگزار می‌کنیم. این اتفاق، توسط ما و توسط بسیاری از جشنواره‌های دیگر که پذیرفته‌اند و وارد این عرصه شده‌اند به نوعی شجاعت محسوب شود.

این تهیه‌کننده درباره تداوم برگزاری برخط جشنواره در ادوار بعدی گفت: انشاءلله از سال آینده کرونایی وجود ندارد، اما من فکر می‌کنم که برگزاری جشنواره به شکل آنلاین در سال‌های آینده مسیر بسیار خوبی را در جشنواره سینما حقیقت باز خواهد کرد. در شرایطی که جشنواره به شکل عادی و استاندارد خود برگزار می‌شود تجربه برگزاری آنلاین می‌تواند در کنار برگزاری کلاسیک جشنواره، شیوه جدیدی را سر راه ما قرار دهد.

صوفی در پایان گفت: درست است که ما سعی کرده‌ایم تمام پیش‌بینی‌ها را داشته باشیم، به نمونه‌های موفق نگاه کنیم و آسیب‌های احتمالی را در نظر بگیریم اما برگزاری آنلاین، عرصه جدید و ناشناخته‌ای برای سینما حقیقت است. با این وجود سعی ما بر این است خطا را به حداقل برسانیم و با بالاترین کیفیت، جشنواره را برگزار کنیم. جشنواره باید برگزار شود و بعد از آن آسیب‌شناسی کنیم تا متوجه شویم چه میزان موفق بوده‌ایم.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.