​​​​​​سکوت عجیب در وضعیت پینگ‌پنگی تئاتر!

همه از تعطیلی ۲ هفته‌ای بسیاری از مشاغل در سطح پایتخت و شهرهای بزرگ مواجه با وضعیت قرمز کرونایی صحبت می‌کنند و در تلویزیون از سوی رئیس دولت دوازدهم و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود که از اول آذر محدودیت‌های شدیدتری در ۲۴ مرکز استان‌های کشور از جمله تهران لحاظ خواهد شد که با تعطیلی تمامی مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ به مدت ۲ هفته همراه خواهد بود.

با وجود این وضعیت هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی درباره شرایط فعالیت هنرمندان تئاتر هیچ اظهارنظری نکرده‌اند و مشخص نیست که این سکوت به چه منظور است.

پیش از این و با تعیین محدودیت‌های جدید مبنی‌بر اینکه فعالیت‌های تئاتری باید تا قبل از ساعت ۱۸ انجام شود، هیچکدام از مدیران و مسئولان تصمیم‌گیرنده و در رأس آنها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیچ اقدام مشخصی در خصوص روشن شدن وضعیت فعالیت گروه‌های نمایشی نکردند تا اینکه این محدودیت‌ها به فصل تعطیل کامل همه فعالیت‌ها متصل شد!

حال با وجود تعیین محدودیت‌های جدید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف فعالیت هنرمندان تئاتر را معلوم نمی‌کند و همه هنرمندان را در برزخی که گویا خود نیز در آن گرفتارند، نگه داشته‌اند.

مشخص نیست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و نیز دیگر مدیران زیرمجموعه‌های تئاتر دولتی از چه موضوعی در هراسند که نمی‌توانند نه مخالفت خود را نسبت به برخی تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کنند و نه می‌توانند اعلام کنند که تئاتر در شرایط فعلی تا مدتی تعطیل خواهد بود. هراسی که آن‌ها را از پاسخگویی ساده به پیگیری مکرر اصحاب رسانه بازداشته است!

عجیب است که ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت فعالیت تمامی صنوف را مشخص کرده اما برای صنوف هنری از جمله تئاتر، هیچ ابلاغ مشخصی را ارائه نداده است. شاید دلیل این امر ناتوانی برقراری ارتباط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده این وزارتخانه با ستاد ملی مقابله با کرونا و روشن کردن تکلیف هنرمندان تئاتر است.

گروه‌های تئاتری مدام در وضعیت تمرین کردن یا نکردن، اجرا رفتن یا نرفتن قرار گرفته‌اند و این روند فرسایشی وضعیت فکری و روانی آنها را مختل کرده است و گویی تبدیل به توپ پینگ‌پنگی سرگردان در میانه بی‌کفایتی تصمیم‌گیرندگان در رفت و برگشتند!

گویا بهتر است مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عناوین دولتی خود بسنده کنند و تصمیم‌گیری درباره ساده‌ترین امور و مشخص کردن وضعیت هنرمندان تئاتر را به اشخاص و افراد دیگری بسپارند که جسارت انجام این امور پیش پا افتاده را داشته باشند.

این بی‌تدبیری و انفعال مدیران و مسئولان ارشاد باعث شده تا تنها ۴ روز مانده به پایان آبان و آغاز آذر و شروع محدودیت‌های جدید کرونایی، هنرمندان تئاتر از ادامه یا تعطیلی فعالیت خود بی خبر باشند و مدام در انتظار اعلام وضعیت از سوی وزارت ارشاد بماند.

بهتر است در شرایطی که وزارت ارشاد به عنوان متولی تئاتر از حمایت هنرمندان تئاتر عاجز مانده، در انجام وظایف ساده خود جسارت لازم را داشته باشند.