اجرای آنلاین تئاتر مصداق بارز خیانت به صحنه نمایش است

ساشا کشوادی کارگردان و نویسنده تئاتر ، درباره فعالیت جدید هنری خود، گفت: مستند تئاتری به نام «عجز» را کار می‌کنیم به تهیه کنندگی رویا عظیمی که کار بسیار سنگینی است؛ از لحاظ پشتوانه مالی مشکلی وجود ندارد، اما نمی‌توانیم ریسک کنیم که کار را در این شرایط برای اجرا آماده کنیم؛ باید تمرین و تلاش بسیار کرد تا نمایش «عجز» به ثبات برسد.

کشوادی افزود: سالن «ایرانشهر» را برای به اجرا بردن این نمایش در نظر داریم و صحبت‌های اولیه انجام شده است. با وجود آماده بودن متن مجبوریم تمرینات را به تعویق اندازیم؛ زمانی می‌توانیم تمرین را آغار کنیم که از وضعیت قرمز کرونا خارج شده باشیم. در غیر این صورت با وجود بازیگران و عوامل زیاد این کار، ریسک بالایی را باید قبول کنیم که این اتفاق نخواهد افتاد. داستان‌هایی که برای نوشتن این نمایش از آن‌ها استفاده شده کاملا بر اساس واقعیت است.

او درباره موضوع نمایش «عجز» گفت:  «عجز» از داستان زندگی تعدادی خانم که درگیر بیماری اعتیاد هستند و ماجرا‌های بعد از ترک کردن آن‌ها صحبت می‌کند. چند تن از بازیگران «عجز» از بازیگران مطرح تئاتر و سینما هستند که متعاقباً اسامی این عزیزان اعلام خواهد شد. متن مستند نمایش «عجز» را به همراه بهنام سرلک نوشته ام که تحقیقات فراوانی برای جمع آوری اطلاعات انجام شده است.

او همچنین درباره نمایش «مرگ مشکوک» بیان کرد: بعد از اینکه نمایش «مرگ مشکوک» حین کار به دلیل تعطیلات کرونایی متوقف شد، تمرین ها را ادامه می‌دهیم تا در زمان بازگشایی سالن‌ها ادامه اجرا‌ها را به صحنه ببریم. در ۹ شب اول اجرا رکورد فروش را در سال ۹۹ کسب کردیم و به همین دلیل بر ادامه‌ اجرای آن اصرار داریم. باید از لحاظ مالی و هزینه تمرین به فکر باشیم هرچند که تهیه کننده «مرگ مشکوک» کم و کسری برای گروه نگذاشته است. پرونده «مرگ مشکوک» همچنان باز است اما تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا برنامه گروه‌های تئاتری را به تعویق انداخت.

این کارگردان تئاتر در پایان با اشاره به وضعیت معیشتی هنرمندان، درباره اجرای آنلاین نمایش‌ها بیان کرد: وضعیت تئاتر غیر قابل پیش بینی، آزار دهنده و زجر آور است. با وجود اینکه عادت به گلایه ندارم، اما شرایط واقعاً دشوار و تأمین مخارج زندگی دشوار‌تر است. من به اجرای آنلاین نمایش‌ها هم اعتقاد ندارم؛ اجرای آنلاین مثال بارز خیانت به تئاتر و صحنه آن است هر چند که خیال مدیران و مسئولان را راحت کرده است! قطعاً اجرای آنلاین به بدنه تئاتر آسیب خواهد زد.