بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به ثبت جهانی رسید

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل،گفت : پرونده اين اثر كه از دو سال پيش تهيه و تدارك ديده شده بود سال گذشته براي ثبت جهاني به سازمان يونسكو ارسال شد و با ابراز مسرت بايد اعلام كنيم كه شب گذشته در اجلاس جهاني يونسكو در برزيل افتخار ديگري براي ديار اردبيل رقم خورد و بقعه تاريخي و مقدس شيخ صفيالدين اردبيلي به ثبت جهاني رسيد.

بهروز ندایی با بیان اینکه با ثبت جهانی این اثر اردبیل شهرت جهانی پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یونسکو از سال‌های آتی برای مرمت، حفظ و صیانت این اثر تاریخی جهانی اعتبار ویژه‌ای خواهد گذاشت.

ندایی در مورد جشن ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز گفت: قرار است با حضور رئیس جمهور در آینده نزدیک جشن ثبت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در این دیار برگزار شود.

به گزارش افکار نیوز به نقل ازفارس از اردبیل، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از بناهای آرامگاهی، بقعه شیخ صفی‌الدین اسحاق اردبیلی و یکی از مجموعه‌های معظم و مجلل صفویان در شهر اردبیل به شمار می‌رود و به عنوان آرامگاه اجداد و شهریاران و شاهزادگان صفوی و برخی از علمای آن عصر در مبحثهنر مذهبی ایران اعتبار ویژه دارد.

بناهای این مجموعه از زیباترین آثار تاریخی اسلامی ایران در عصر صفوی و به عبارتی گالری هنر صفوی در شهر اردبیل است.
این بقعه به مانند اکثر آرامگاه‌های عصر صفوی مشتمل بر بناهای جانبی و حیاط مجاور در امتداد هم است.

از این مجموعه گرانسنگ مقبره شیخ صفی‌الدین معروف به گنبد «الله‌الله» آرامگاه شاه اسماعیل اول، آرامگاه محی‌الدین محمد معروف به حرم‌خانه، عمارت چینی‌خانه، مسجد جنت‌سرا، تالار دارالحفاظ، دارالحدیت یا طاق متوالی، صحن اصلی، محوطه شهید‌گاه، خانگاه یا چله‌خانه، حیاط پیشخوان و حیاط باغ، باقی مانده است.

تاکنون ۱۰ اثر از آثار تاریخی ایران مانند تخت جمشید، طاق بستان، میدان نقش جهان اصفهان، پاسارگاد، سازه‌های آبی شوشتر و… در فهرست میراثجهانی به ثبت رسیده است که بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز به عنوان یازدهمین اثر در این فهرست قرار گرفت.
انتهای پیام / س۱۰ / ب