شبکه‌های سیما از امروز اچ دی می‌شود

رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما، درباره اچ دی شدن شبکه ها گفت:اچ دی سازی در سازمان از سال ۹۳ با پخش آزمایشی یک شبکه اچ دی شروع به کار کرد و در همان زمان چند شبکه دیگر نیز اچ دی شدند، اما به دلیل محدودیت‌های سازمانی و موضوعات بودجه‌ای تقریبا متوقف ماند تا سال گذشته که با تاکید و دستور رئیس رسانه ملی و پیگیری‌های این معاونت، فاز جدید اچ دی سازی به صورت جدی فعال شد.

وی ادامه داد: یکشنبه همزمان با هفدهمین اجلاس فناوری رسانه به طور رسمی اچ‌دی شدن شبکه‌های سیما محقق خواهد شد به این ترتیب برای مخاطبان همزمان با شبکه‌های قبلی ۱۳ شبکه رسانه ملی اچ‌دی دریافت خواهند شد.

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما عنوان کرد: توقع مردم از رسانه ملی برای پخش با کیفیت بیشتر است به همین خاطر دریافت صدا و تصویر با کیفیت از رسانه ملی مطالبه به حق مردم است و همه تلاش خدمتگزاران رسانه ملی این است که در کنار تولید محتوای پاک و مناسب، برنامه‌های رسانه ملی با بهترین کیفیت و براساس آخرین فناوری‌های روز دنیا برای مخاطبان قابل دریافت شود.

علیدادی اظهار کرد: سال گذشته کار HD سازی شبکه اول به اتمام رسید و بعد از آن شبکه ورزش و استودیوی شبکه سه آماده راه اندازی شد. همچنین شبکه العالم که به زبان عربی است HD سازی و به بهره برداری رسید و در حال حاضر نیز تعدادی از شبکه‌های تخصصی از جمله شبکه کودک، افق، ایران کالا، نسیم و نمایش آماده راه اندازی هستند و همچنین شبکه خبر که در روز‌های آتی به صورت HD آماده بهره برداری خواهد شد.

وی افزود:تمامی فعالیت این مجموعه‌ها علی رغم محدودیت‌های بودجه، تجهیزاتی و موضوع تحریم به خوبی شکل گرفت که تا به امروز بالغ بر ۱۴ شبکه تلویزیونی به صورت HD آماده راه اندازی شدند.

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما  بیان کرد: تحقق یک جهش از پخش SD به HD تحولی قابل توجه در فناوری رسانه ملی می‌باشد و مستلزم فراهم شدن ملزومات و بستر‌هایی زیادی است اچ دی شدن شبکه‌های تلویزیونی تبدیل شدن یک شبکه از SD به HD مثل این است که ما هیچ شبکه‌ای نداریم و یک شبکه جدید می‌خواهیم ایجاد کنیم، اچ دی شدن کار دشواری است هزینه زیادی را به صداوسیما متحمل می‌کند؛ و از هیچکدام از تجهیزات موجود نمی‌توان در راستای اچ دی شدن بهره‌برداری کرد. حتی تجهیزات موجودی که در استودیو نصب شده است. پخش تلویزیونی با فرمت اچ دی یکی از جدیدترین فرمت‌های پخش تلویزیونی است که در آن کیفیت تصویر از ۷۲۰ در ۴۸۶ پیکسل در هر قاب تصویری به ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل افزایش می‌یابد.

گفتنی است از نهم آذرماه، ۱۰ شبکه سیما به صورت اچ‌دی در صفحه تلویزیون دیده خواهند شد. شبکه‌های یک، سه، ورزش، نسیم، نمایش، آی‌فیلم، کانال پویا، خبر، افق و ایران کالا ۱۰ شبکه‌ای هستند که به صورت آزمایشی فرایند اچ‌دی شدن آن‌ها طی شده است.