روایت امنیت کشور در قاب تلویزیون

در سال‌های اخیر در ادامه پویایی و افزایش تولید سریال‌های سیما، رسانه ملی با استراتژی بهتری تولید سریال‌ها را جلو می‌برد واین شب‌ها شاهد پخش سه سریال با ژانر‌های مختلف روی آنتن هستیم. سه مجموعه‌ای که ضمن تنوع موضوعات و مضامین، به آسیب‌های اجتماعی و موضوعات خانوادگی نیز می‌پردازد و آگاه سازی مخاطب را در دستور کار قرار داده است.

طی سال‌های اخیر سریال سازان تلاش کرده اند، شمایلی متفاوت از نیرو‌های امنیتی و فعالیت‌های آن‌ها به تصویر بکشند. این مسیری است که کشور‌های صاحب سینما طی کرده و موفق شده اند.

تنوع، جذابیت و آگاهی رسانی سریال‌های رسانه ملی بسیار حائز اهمیت است. در ساخت سریال‌های امنیتی می‌توان با افزودن به جذابیت‌های بصری و هنری، مخاطب را بیشتر و راضی‌تر کرد.

نمی‌توان نقش مرکز سیمافیلم در تولید سریال‌های استراتژیک، به‌روز و پرمخاطب را نادیده گرفت؛ چراکه در رویکرد جدید این مرکز که در حال حاضر ۱۳۲ سریال فعال در مراحل مختلف نگارش، پیش‌تولید، تولید دارد، توجه ویژه‌ای به موضوعات مهم و استراتژیک و کار‌های روی زمین مانده بسیار مهم شده است. از ساخت سریال عظیم و بیگ‌پروداکشن « سلمان فارسی » و حضرت موسی (ع) که سال‌ها در حد حرف باقی مانده بود تا ساخت سریال حضرت معصومه (س) و سریال حاج قاسم سلیمانی و سریال‌های مهمی درباره نفوذی‌ها و فساد اقتصادی (دادستان و طلاق) و...

توجه به موضوعات مهم انقلاب اسلامی ازجمله نفوذ آمریکایی‌ها در ایران (سریال روز‌های ابدی)، زندگی ابوالحسن بنی‌صدر (سریال گریز) و موضوع نفاق و ماجرای نفوذ سید مهدی هاشمی در نظام (سریال عملیات مهندسی) و همچنین شهدای جنگ تحمیلی ازجمله شهید باکری (سریال شهید باکری به کارگردانی هادی حجازی‌فر) و شهید نادر مهدوی از جمله موضوعات مهمی است که در این مرکز به آن پرداخته شده است تا دست تلویزیون از بابت سریال‌های جذاب پر باشد.

سیمافیلم در انتخاب کارگردانان هم به‌شدت سختگیرانه عمل کرده و کارگردانان درجه یک و نام‌آشنایی مثل داود میرباقری، ابراهیم حاتمی‌کیا، مجتبی راعی، کیانوش عیاری، ابوالقاسم طالبی، بهروز افخمی، جواد شمقدری، علیرضا افخمی، مسعود ده‌نمکی، جواد افشار، احمد معظمی، جلیل سامان و‌... را به خدمت گرفته است.

در سه دهه اخیر مخاطبان شاهد پخش سریال‌های امنیتی همچون «دومین انفجار» نادر مقدس، «جستجوگران» محمدعلی سجادی، «راستش را بگو» محمدرضا آهنج، «پیدا و پنهان» شهرام شاه حسینی، «آسمان من» محمدرضا آهنج، «تعبیر وارونه یک رویا» فریدون جیرانی، «سارق روح» احمد معظمی، «گاندو» جواد افشار، «ترور خاموش» احمد معظمی بودند.

سریال‌ها با سوژه‌های جاسوسی، امنیتی و سیاسی همیشه برای مخاطب جذاب است، بهار ۹۸ سریال گاندو پخش شد. داستان سریال درباره عملیات سازمان اطلاعات سپاه بر علیه یک تیم جاسوسی در ایران است که نقش شخصیت اصلی اطلاعاتی را داریوش فرهنگ و نقش مامور و مدیر این پروژه جاسوسی را وحید رهبانی و نقش جاسوس (مایکل هاشمیان) را نیز پیام دهکردی بازی کرده است.

گام مهم و هوشمندانه رسانه ملی  برای تولید سریال با موضوعات روز/روایت امنیت کشور در قاب تلویزیون

مردم بعد از پخش سریال گاندو با استقبالی که از پخش این سریال داشتند؛ به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشورمان افتخار کردند و احساس امنیت مردم در کشور بعد از پخش سریال گاندو به‌طور حتم افزایش‌یافت.

در سریال گاندو نشان داده شد که چه کسانی چه توطئه‌هایی علیه ملت بزرگ ایران انجام دادند؛ اما برخی در داخل کشور فریب معاندان را می‌خورند.

ساخت سریال‌هایی با مضامین امنیتی در رسانه ملی باید بیشتر شود، مخاطبان هم از پخش اینگونه سریال‌ها استقبال می‌کنند این که چگونه یک تشکیلات تروریستی در کشور شناسایی و یا یک توطئه در کشور کشف و خنثی می‌شود برای بیننده جالب توجه است.

این شب ها خانه امن که به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری و کارگردانی احمد معظمی در فضای سریال‌های امنیتی و جاسوسی پخش می‌شود. مشخص است که تیم سازنده این سریال با شواهد و مستندات کامل، اقدام به ساخت این مجموعه کرده است و می‌تواند در تراز سریال‌های فاخر صداوسیما قرار گیرد.

گام مهم و هوشمندانه رسانه ملی  برای تولید سریال با موضوعات روز/روایت امنیت کشور در قاب تلویزیون

خانه امن به تهدیدات داعش و چگونگی طراحی کشور‌های غربی و کمک‌های مالی منطقه‌ای به این گروه تروریستی می‌پردازد.نویسندگی آن را حسین تراب نژاد برعهده دارد این سریال در شهر‌های مختلف کشور تصویربرداری شده و پروژه‌ای سنگین در ژانر امنیتی جاسوسی است. همزمان با پخش سریال خانه امن عوامل رسانه ملی درتدارک تولید سریال‌هایی با موضوعات روز امنیتی و سیاسی هستند که می‌توانیم به چند سریال اشاره کنیم.

طلاق

یکی از سریال‌هایی که هنوز روی آنتن نیامده بحث‌برانگیز شده، «طلاق» اثر ابوالقاسم طالبی است. در این مجموعه تلویزیونی قصه اختلاس‌گر‌ها روایت می‌شود.

ابوالقاسم طالبی کارگردانی که پس از ساخت دو مجموعه «بازگشت پرستوها» و «به کجا چنین شتابان» به تلویزیون برگشته و موضوع فساد اقتصادی و اختلاسگر‌ها را با خودش آورده است.

حتماً مثل خیلی از کار‌های سینمایی‌اش همچون «قلاده‌های طلا» و «یتیمخانه ایران» سر و صدا‌هایی به پا خواهد کرد.

قطب‌الدین صادقی، مجید واشقانی، حمید گودرزی، پیام دهکردی، ناصر آقایی، بهار محمدپور، هدیه رضایی، نیلوفر کیارستمی، عسل غروی و... بازیگران این سریال هستند.

گام مهم و هوشمندانه رسانه ملی  برای تولید سریال با موضوعات روز/روایت امنیت کشور در قاب تلویزیون

دادستان

«دادِستان» تازه‌ترین ساخته مسعود ده نمکی است که این روز‌ها مرحله تدوین را سپر می‌کند.اثری متفاوت که از همان شروع با نامگذاری خاص خود مورد توجه رسانه‌ها و مخاطبان قرار گرفت، مسعود ده نمکی بار دیگر با تولید این سریال بر صدر اخبار هنری قرار گرفت.

ده نمکی همواره نشان داده که به سراغ موضوعاتی چالش برانگیز رفته است، از بدعت گذاری وی در فیلم موفق «اخراجی ها» تا موفقیتش در اثری نقادانه به نام رسوایی نشان داده که وی هیچگاه به سراغ کار‌های راحت نمی‌رود و سختی همیشه بخشی از آثار وی است. آثاری که همواره حواشی متعددی را برای ده نمکی به همراه داشته، اما وی همیشه با گذر از این حواشی به ارائه محصولی مناسب و در خور برای مخاطب فکر کرده است.

در مصاحبه‌ای ده نمکی دادِستان را اثری مردمی خواند و گفت: سعی ما در دادِستان بیان حرف مردم، عدالتخواهی و مطالبه گری است، به دنبال حاشیه و حواشی نیستیم و می‌خواهیم با قدرت اثری در شان مخاطبان ارائه کنیم، تولید با کیفیت اثر در محیطی ایمن برای بازیگران دغدغه مهم این روز‌های ماست، دغدغه‌ای که گروهی بزرگ هر روز مشغول آن است.

گام مهم و هوشمندانه رسانه ملی  برای تولید سریال با موضوعات روز/روایت امنیت کشور در قاب تلویزیون

حاج قاسم سلیمانی

سوژه حساس و تامل برانگیز رسانه ملی ساخت سریال با موضوع «حاج قاسم سلیمانی» است. وقتی سردار دل‌ها هدف ترورِ اشرار و اراذل استکبار قرار گرفت به‌سرعت تولید فیلم با موضوع «حاج قاسم سلیمانی» سوژه فضای مجازی شد و حتی بسیاری نام‌های متعددی را برای ساخت این سریال یا فیلم سینمایی به میان آوردند اما هنوز در مرحله تحقیق و پژوهش است.

برای بسیاری هنوز این سؤال مطرح است که؛ اولین کار داستانی و نمایشی «حاج قاسم» در سینما یا تلویزیون را چه‌کسی می‌سازد؟ حتی خبر‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نام "ابراهیم حاتمی‌کیا" را به‌عنوان سازنده آوردند؛ چرا که به‌قولِ محمد خزاعی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، بعد از مبارزه با داعش پیشنهاد ساخت فیلم سینمایی ایشان مطرح شده بود، اما حاج قاسم مخالفت کرد.

خبر دیگری که توجه فضای مجازی را به خودش جلب کرد پیشنهاد بهروز افخمی برای ساخت سریالی درباره این سردار بود. او در برنامه «نقد سینما» اعلام کرد اگر برای ساخت سریال «رعد و برق» متعهد نبودم چرا که به‌صورت شبانه‌روزی وقتم را می‌گیرد و اگر همین الآن تلویزیون و سیمافیلم اجازه می‌داد حاضر بودم سریال «رعد و برق» را زمین بگذارم و سراغ ساخت سریالی برای نمایش ارتباط و رفاقت ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی می‌رفتم که از هم‌اکنون می‌دانم داستان جذابی هم از آن درمی‌آمد. با وجود اینکه سریال «رعدوبرق» آماده است، اما در این لحظه این آمادگی را برای ساخت چنین سریالی دارم. 

گام مهم و هوشمندانه رسانه ملی  برای تولید سریال با موضوعات روز/روایت امنیت کشور در قاب تلویزیون

گریز

صداوسیما که ساخت سریال‌های استراتژیک را مدتی است در دستور کار قرار داده است، بنا دارد این سریال‌ها را با محور قرار دادن برخی از شخصیت‌های تاریخی و سیاسی معاصر به تولید برساند.

از جمله افرادی که قرار است به زودی پروسه تولید یک مینی سریال با محوریت وی آغاز شود ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور پس از انقلاب است.

این سریال قرار است به زندگی بنی‌صدر بپردازد و مقاطعی از زندگی‌اش از جمله حضور در ریاست جمهوری، خیانت به کشور و عزل از این مقام و سرانجام همراهی‌اش با مسعود رجوی را به تصویر بکشد.

این سریال در مرکز سیمافیلم ساخته خواهد شد و هنوز جزئیات دیگری از تهیه‌کننده یا کارگردان اثر مشخص نیست.در مجموع باید بگویم، چون مردم به سریال‌ها توجه می‌کنند، تولید و پخش چنین مجموعه‌های تلویزیونی می‌تواند خنثی کننده برنامه‌های مبتذل شبکه‌های ماهواره‌ای باشد.

گام مهم و هوشمندانه رسانه ملی  برای تولید سریال با موضوعات روز/روایت امنیت کشور در قاب تلویزیون

عملیات مهندسی

سریال«عملیات مهندسی» بر اساس فیلمنامه‌ای از حسین تراب‌نژاد در ۶ قسمت و به سفارش مرکز سیمافیلم در حال نگارش است.قصه «عملیات مهندسی» در بهار و تابستان سال ۶۱ می‌گذرد؛ مقطعی که بعد از زدن خانه موسی خیابانی تیم‌های امنیتی به دنبال بقیه سران منافقین بودند و عملیاتی موسوم به عملیات مهندسی از طرف منافقین شکل گرفت.

حسین تراب نژاد فیلمنامه سریال‌های خانه امن، ترور خاموش، فوق سری، پرده نشین، نفس گرم، شوق پرواز و فیلم‌های سینمایی آبادان یازده ۶۰، دارکوب و ردّ خون را نوشته است.

تهیه‌کنندگی «عملیات مهندسی» با سعید سعدی است که پیش‌تر سریال «نجلا»، «بچه مهندس» و «پس از آزادی» را ساخته است.