تصویری غم‌انگیزی که کرونا برای «گلاره عباسی» ساخته است

گلاره عباسی درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره « سینماحقیقت » گفت: جشنواره «سینماحقیقت» از مهمترین جشنواره های بین المللی کشور ماست و تنها محلی است برای ارائه و بهتر دیده شدن فیلم‌های مستند. تعطیلی هر یک از جشنواره‌ها تا دوره‌ای که ویروس کرونا در دنیا وجود دارد، خودش را به زندگی ما تحمیل کرده، و تصویری غم‌انگیز از زندگی و روابط برایمان ساخته می‌تواند لطمه به بشر، سینما، هنر و فرهنگ باشد. تعطیلی جشنواره‌ها راه حل بحران کرونا نیست.

بازیگر فیلم سینمایی «نفس» ادامه داد: خوشبختانه برگزارکنندگان جشنواره «سینماحقیقت» اجازه ندادند این رویداد تعطیل شود، مهم است که از امکان برگزاری به صورت آنلاین استفاده شود تا این جشنواره که یکی از جشنواره‌های بزرگ و مهم برای مستند سازان  و دوستداران سینمای مستند است، تعطیل نشود و به راهش ادامه دهد.

بازیگر سریال «شیدایی» افزود: این جشنواره در سیزده دوره‌ای که پشت سر گذاشته، بزرگترین گردهمایی مستندسازان بوده است. بسیاری از دوستداران سینمای مستند با علاقه و اشتیاق فیلم‌های فیلمسازان فعال این حوزه را در این رویداد دنبال می‌کنند و منتظر تماشای پدیده‌ها هستند. امسال این اتفاق نه روی پرده که در پلتفرم‌ها رخ می‌دهد.

 بازیگر سریال «شهرزاد» درباره علاقه خود به سینمای مستند گفت: من به طور جدی به دنبال دیدن فیلم‌های مستند هستم و علاقه زیادی به ساخت این نوع فیلم‌ها دارم. سینمای مستند وجوه مختلف زندگی را ثبت می‌کند و زوایایی را به معرض تماشا می‌گذارد که مغفول مانده است. دوست دارم مستندهایی درباره نابینایان، معلولان و افرادی که استعدادهای فراوانی دارند اما به دلیل بعضی کاستی‌ها و ناتوانی‌ها این استعداد و درخشش دیده نمی‌شود، ساخته شود.

مدیر گروه سوینا (سینمای ویژه نابینایان) گفت: تجربه همکاری با نابینایان عزیز و برنامه‌سازی برای آنها برای من گرانقدر است. این تجربه‌ها چشم‌اندازی تازه درباره این قشر برایم به وجود آورده است. من از نزدیک دیده‌ام که افراد دچار معلولیت، کم‌بینا یا نابینا استعدادهایی خارق العاده دارند، سینمای مستند می‌تواند انعکاس این توانایی و نبوغ باشد.
بازیگر فیلم سینمایی «پدران» گفت: استعدادهای زیادی در نابینایانی وجود دارد که با من همکاری می‌کنند، دوست دارم مستندسازان به این قشر توجه کنند و این توانایی‌ها را و دنیایی که نابینایان در آن زندگی می‌کنند به تصویر بکشند.

گلاره عباسی در پایان گفت: در جشنواره‌ها و رویدادهای هنری می‌توان بستری برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مخاطبان خاص به وجود آورد. مخاطبانی که معمولا در رویدادها به آنها توجه نمی‌شود، اما آنها هم سینما و هنر را دوست دارند و می‌توانند در این کارگاه‌ها بیاموزند و رشد کنند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.