تدارک جشنواره فیلم «عمار» برای روز دانشجو

با توجه به فرارسیدن ۱۶ آذر و روز دانشجو، سامانه «عماریار»، مجموعه فیلم‌هایی را تحت عنوان «مؤذن»، با موضوع دانشجو ارائه کرد که در زیر به‌ صورت اجمالی معرفی می‌شوند.

مستند «آذرخش»، ماجرای مخالفت دانشجویان با استکبار جهانی، از آثاری است که واقعه ۱۶ آذر ۳۲ را روایت می‌کند، فیلمی به کارگردانی سیامک مختاری در ۳۵ دقیقه که در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه و تولید شده است.

مستند «مغزهای یخ‌زده» به کارگردانی محمد مختوای و نویسندگی سیدمیثم حسینی، در مدرسه اندیشه و هنر (ماه) تهیه شده است که در ۴۰ دقیقه، رابطه دانشگاه با مسائل اصلی و مشکلات جامعه را بررسی می‌کند. این مستند مقایسه نسبتاً جامعی بین مفهوم و جایگاه دانشگاه در ایران با آنچه که در آمریکا است، انجام می‌دهد.

فیلم دیگری که می‌توان در روز دانشجو به تماشای آن نشست، مستند «راه غریب» است. این اثر، داستان ماشینی‌شدن تدریجی دانشجویان پزشکی طی گذر سال‌ها در بیمارستان‌ها است، دانشجویانی که به آرزوی دکتر قریب شدن وارد رشته پزشکی می‌شوند ولی به مرور این آرزو برایشان غریب و غریب‌تر می‌شود. این مستند را که در جشنواره‌هایی نظیر «سلامت» و «عمار» برگزیده شده است، علیرضا کاظمیان در ۷۴ دقیقه تهیه و کارگردانی کرده است.

«غزال ایرانی»، مستندی با موضوع طراحی و ساخت خودروی خورشیدی با همین نام توسط دانشجویان دانشگاه تهران و شرکت آنها در مسابقات جهانی استرالیا است و تلاش دارد ماجرای پر فراز و نشیب مسیر ۳ هزار کیلومتری این دانشجویان در این مسابقات را روایت کند.این مستند ۶۰ دقیقه‌ای توسط وحید فرجی کارگردانی و در مرکز مستند سوره تهیه شده است.

«یونیورسیتی»، مستندی ۳۸ دقیقه‌ای درباره دانشگاه جندی‌شاپور؛ نخستین دانشگاه جهان است. این فیلم که روایتی متفاوت از میراث اولین دانشگاه جهان دارد، می‌کوشد با گریزی به جندی‌شاپور باستان، حکایتی بدون واسطه از این دانشگاه را که افتخارات علمی بسیاری را کسب کرده، ارائه دهد.

مستند «بی‌کارآفرین» با موضوع بررسی فاصله بین صنعت و دانشگاه، مستند «دو تا کافی نیست» با موضوع ازدواج دانشجویی و ازدیاد نسل، مستند «سد در سد» با موضوع بررسی نقش مافیای کنکور در مشکلات سیستم آموزشی کشور و فیلم کوتاه «حضرت مهندس» با موضوع یک روز زندگی دانشجویی، از دیگر آثار بسته «مؤذن» هستند.

مخاطبان می‌توانند برای دانلود و تماشای این فیلم‌ها و آثار بیشتر درباره دانشگاه و دانشجو به سایت «عماریار» به نشانی Ammaryar.ir مراجعه کنند.