سیاستمداری که می‌خواست ستاره موسیقی پاپ شود/ زندگی عجیب آقای نخست‌ وزیر

اپرای تونی! (اپرای راک تونی بلر) نوشته هری هیل کمدین، از فوریه سال آینده میلادی (بهمن- اسفند ۹۹) در تئاتر توربین جنب نیروگاه بترسی لندن روی صحنه می‌رود.

این اپرا یک ارزیابی بی‌پروا از زندگی تونی بلر موفق‌ترین رهبر حزب کارگر انگلیس خواهد بود که از سال ۱۹۹۷ به مدت ۱۰ سال قدرت را در دست داشت. آنطور که در تبلیغات این نمایش آمده، اپرای تونی! نشان می‌دهد که چگونه یک مرد هیپی موبلند و صلح طلب که می‌خواست ستاره موسیقی پاپ شود، فقط طی چند دهه به یک میلیونر جنگ طلب تبدیل شد.

از جمله شخصیت‌های این نمایش می‌توان به چری بلر همسر تونی بلر، آلیستر کمپل مشاور مطبوعاتی وی، اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده و جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا اشاره کرد. شخصیت‌هایی چون پرنسس دایانا، صدام حسین دیکتاتور سابق عراق و گوردون براون جانشین بلر نیز در این نمایش ظاهر می‌شوند.

بلر پس از پیروزی در انتخابات سال ۱۹۹۷، در سن ۴۲ سالگی به جوان‌ترین نخست‌وزیر انگلیس تبدیل شد و به سلطه ۱۸ ساله حزب محافظه‌کار در این کشور پایان داد. وی در ابتدا با انجام رشته‌ای از اصلاحات اجتماعی و اقتصادی، محبوب شد اما منتقدانش هنوز او را به خاطر حمایت از عملیات جنگ با تروریسم بوش و تجاوز به عراق برای سرنگونی صدام حسین، نبخشیده‌اند.