وقتی تئاتر نفس‌های آخرش را می‌کشد!

محراب جلیل‌نیا نویسنده و کارگردان تئاتر، درباره تأثیرات کرونا بر تئاتر گفت: نقد‌های زیادی به تئاتر دارم؛ معتقدم کرونا تئاتر را تعطیل نکرد. سالن‌های تئاتر را بی علت بسته‌اند؛ خیلی وقت است که تئاتر نفس‌های آخرش را می‌کشد.

وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندانی که بیمه ندارند، هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند. تماشاخانه‌های خصوصی هم در حال تعطیل شدن هستند و قیمت اجاره سالن آن‌ها برای اجرای نمایش نیز بسیار بالاست. متأسفانه اجرای تئاتر دیگر وابسته به علم و تجربه نیست. کسی که پول زیادی داشته باشد، می‌تواند به راحتی سالن را برای مدت زمان دلخواه خود در اختیار بگیرد.

جلیل نیا اظهار کرد:  زمانی که تماشاگران ما در تئاتر و سینما انگشت شمار هستند، تئاتر‌هایی که بازیگر چهره دارند تماشاگر زیادی جذب می‌کنند؛ اما هنگامی که نمایشی با بازیگر غیر چهره اجرا می‌شود، میانگین تماشاگر به حدود بیست تا بیست و پنج نفر می‌رسد.

این هنرمند درباره قیمت بلیت های تئاتر و سینما هم گفت:  قیمت بلیت تئاتر از سی هزار تومان شروع می‌شود؛ بلیت سینما هم قیمتش بالا رفته و مردمی که وضع مالی خوبی ندارند، از سینما و تئاتر استقبال نمی‌کنند. به نظرم سالن‌های تئاتر و سینما به بهانه کرونا بی علت بسته شدند. اگر به عکس‌هایی که از متروی پایتخت در فضا‌های مجازی منتشر شده است، نگاهی بیندازیم می‌بینیم که مترو و اتوبوس بی آر تی بسیار شلوغ‌تر از سالن‌های تئاتر و سینماست؛ اما چون مظلوم‌تر از بچه‌های تئاتر وجود ندارد، سالن های تئاتر را بستند.