شروعِ جریان بایکوت بازیگران به جرمِ افشای فتنه ۸۸/ ۹ دی به روایت علیرام نورایی

 این روز‌ها صدایِ بایکوت بازیگرانِ برخی پروژه‌ها به گوش می‌رسد؛ نمونه بارزِ آن، پندار اکبری است که در "گاندو" ایفای نقش کرده و می‌گوید گفتند بازیگران گاندو نباشند! این سخن ما را یادِ صحبت‌های  علیرام نورایی  برای خط خوردن نامش از لیست اسامی بازیگران برخی از پروژه‌ها، می‌اندازد یا بایکوت برخی از بازیگران دیگر که برخی از جریان‌های مافیایی در سینما و حتی تلویزیون، راه انداخته‌اند و دوباره این روز‌ها رونق گرفته است. این روز‌ها سریال "روز‌های ابدی" به تازگی شروع شده و شاهد اجرای او در مسابقه "شهروند و مافیا" هستیم. اما او همیشه معتقد کار‌های استراتژیکی است که منفعت‌طلبانِ خائن را می‌ترساند.

وقتی سراغِ علیرام نورایی می‌رویم هنوز همان‌طور با شجاعت و قاطعانه درباره آثارش از جمله " قلاده‌های طلا " صحبت می‌کند، هیچ‌وقت پشیمان نشده و می‌گوید اگر باز هم از این کار‌ها پیشنهاد شود حتماً بازیگرش خواهم بود. او این روز‌ها نقش بکتاسِ سریال روز‌های ابدی را ایفا می‌کند که نام قبلی‌اش "نفوذ" بود. او در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به نظر می‌رسد اولین مزیّت بزرگ ساخت سریال‌های استراتژیک، این است که بخشی از تاریخ معاصر را به تصویر می‌کشد. اصولاً نگاه کردن به اتفاقات تاریخی مخصوصاً ناگفته‌هایش، جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اعتقاد دارم تجربه عجیب و غریبی مثل "قلاده‌های طلا" و " گاندو " بابی را باز کرد که روشنگری شود. مردم و مخاطب با توجه به فشار‌ها و اتفاقاتی که می‌افتد آماده دیدن و شنیدن واقعیت‌ها هستند.

او در پاسخ به این سؤال که چرا این بایکوت‌ها کماکان ادامه دارد مثلاً هنوز به برخی از بازیگران می‌گویند به خاطر حضور در پروژه‌ای امنیتی و انقلابی نباید باشند، خاطرنشان کرد: این بایکوت‌ها ادامه دارد و متأسفم برای مسئولینی که جلوی این گستاخی‌ها را نمی‌گیرند. هنوز ادامه دارد و به‌عنوان کسی که از ۱۹ سالگی وارد این حرفه شده‌ام، می‌توانم به جرأت بگویم ۲۲ سال است پیشنهاد‌های سینمایی آنچنانی سراغم نیامدند؛ هنوز هم می‌شنوم و می‌گویند که اگر "نورایی" باشد ما نیستیم و یا نامش را به خاطر بازی در فلان فیلم خط بزنید!

۹ دی به روایت علیرام نورایی و اکبر سنگی/ شروعِ جریان بایکوت بازیگران به جرمِ افشای فتنه ۸۸

مگر می‌شود نقشِ مهم «قلاده‌های طلا» را نپذیرفت

نورایی در خصوص بازی در فیلم "قلاده‌های طلا" گفت: "قلاده‌های طلا" با هجم عظیمی از سوپراستار‌های آن زمان به من پیشنهاد شد. نقش من در جایگاهی قرار گرفت که نسبت به نقش اول که امین حیایی بازی کرد، اهمیت بالاتری داشت. مگر می‌شود چنین فضا و نقشی را نپذیرفت؟ اتفاقاً آن زمان قبل از «قلاده‌های طلا» شاید تفکراتم نزدیک همین‌هایی بود که امروز به من ناسزا می‌دهند. مسئولیتی را کارگردان به من سپرد و تنها نکته ترسناک آن، تبعاتی بود که برای فیلم «پایان‌نامه» اتفاق افتاد. من ساعت‌ها با ابوالقاسم طالبی درباره هدف و نتیجه و سرمنزل این کار صحبت کردیم. به این نتیجه رسیدیم که واقعاً دلش خون بود یک خواهر و برادر مثال بچه‌های این سرزمین، در روی هم بایستند و به صورت هم چنگ بکشند. واقعاً دلش می‌خواست کار را به یک آشتی ملی برساند. واقعاً فیلم در این راستا ساخته شد.

به جای زنده‌باد مخالف من، فُحشِ ناموس دادند

وی افزود: متأسفانه ندیده قضاوت و تحریم کردند. به من ناسزا دادند و هنوز هم اصرار دارند این فیلم را نبینند. راجع به آن حرف بزنند. مگر می‌شود شما فیلمی را نبینید و راجع به آن حرف بزنید و حتی نقدش کنید؟ من رفتم در دل این ماجرا با علم به اینکه می‌دانستم ممکن است اتفاقی شبیه به "پایان‌نامه" برای این کار هم بیفتد. وقتی که این اتفاق افتاد احساس کردم چه جای اشتباهی ایستاده بودم این‌ها فقط شعار‌های قشنگ قشنگ می‌دهند. زنده باد مخالف من کو؟ من که از خودتان بودم. این‌طوری به جای زنده‌باد مخالف من مقابل تئاتر شهر فُحشِ ناموس می‌دهی؟ شما که فاشیست‌تری! به همین دلیل تحملش کردم، چون دیدم جای درستی ایستادم.

۹ دی به روایت علیرام نورایی و اکبر سنگی/ شروعِ جریان بایکوت بازیگران به جرمِ افشای فتنه ۸۸

 

دلیل ساخته نشدن سریال‌های امنیتی و پلیسی

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که چرا سریال‌های امنیتی و پلیسی کمتر ساخته می‌شود؛ آیا مشکل فقدان فیلمنامه است یا به خاطر اجازه ندادن و موانع‌تراشی این اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: این نوع کار‌ها لبه تیغی است. الان موقعیتی که جواد افشار قرار گرفته به نظرم خیلی موقعیت حساسی است. این حجم جسارتی که این سریال برای اولین بار در پخش تلویزیونی‌اش هم اتفاق افتاد هم جالب توجه بود. این نوع کار‌ها واقعاً پرریسک و خطرناکی است و هر کارگردانی زیر بار آن نمی‌رود.

دوباره هم بسازند بازی می‌کنم

وی با اشاره به اینکه من پای کارم ایستاده‌ام و دوباره هم بسازند بازی می‌کنم، تأکید کرد: فیلمنامه "قلاده‌های طلا" را خواندم، بچه صغیر هم نبودم و پای کاری که کردم می‌ایستم و دومی آن را هم بسازند بازی می‌کنم. من برخی‌ها را هم داریم که از میان هنرمندان‌مان رنگ عوض کرده‌اند و در قامت اپوزیسیون قرار گرفته‌اند؛ همیشه گفته‌ام و می‌گویم «من جیره‌خور نظام شما‌ها خوب...».

"قلاده‌های طلا" و بایکوتِ بازیگرانش به روایتِ اکبر سنگی

اکبر سنگی از اعتقاد راسخش به بازی در فیلم "قلاده‌های طلا" گفت و بر سینمایی فریاد زد که از کار‌های مبتذل و بدون محتوا حمایت می‌کند و کار‌های ارزشی و آرمانی را با اینگونه آثار روی پرده می‌برد. او در جریان این گفتگو تأکید کرد: من هنرپیشه کار‌های ارزشی، آرمانی و تاریخی‌ام؛ که دیگر امروز ساخته نمی‌شود؛ نسل ما هنرپیشه‌ای تربیت نکرده که بتوانند فضای سطحی و رفتار سفارشی، باند و گروه‌بازی را تحمل کنند. همیشه گفته‌ام و باز هم می‌گویم "من با اعتقاد راسخ قلاده‌های طلا را بازی کردم" هرکس هم می‌خواهد بحث کند بیاید و به جای عوام‌فریبی و فرار از واقعیت، صحبت کنیم.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در واکنش به کمرنگ شدن بعد از دو کار "قلاده‌های طلا" و "معمای شاه" گفت که من با باورم نقش و کاراکتر و حضور در هر اثر هنری را می‌پذیرم و عمده کار‌های من هم در دل و جان مردم باقی مانده است؛ به من می‌گویند در سیاسیون طرفدار کدام گروه و جناح هستی می‌گویم هر گروه و جناحی که به مردم کمک کند.