رمز محبت میان سردار و مردم در «روایت سرباز»

بزرگداشت اولین سالگرد عروج شهید قاسم سلیمانی » شنبه بیستم دی ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

فروتن دبیر اولین دوره مسابقه عکس «روایت سرباز» در ابتدای این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد بیان کرد: به اعتقاد من با توجه به اینکه شهید سلیمانی به دلیل موقعیت نظامی و امنیتی که داشت امکان عکاسی از این شهید بزرگوار نیز در زمان حیات این سردار ملی بسیار سخت و تقریباً ناممکن بود. اما بنده پیشنهاد می‌کنم در تمامی شرایطی فرهنگی نظامی و امنیتی تیم‌های تصویری بدون هیچ گونه محدودیتی به عکاسی در لوکیشن‌های مختلف بپردازند. البته برای انتشار این عکس‌ها ملاحظاتی وجود دارد که باید در این مورد توجه لازم را داشت.

وی افزود: امیدوارم برگزاری این نمایشگاه مقدمه‌ای برای برپایی نمایشگاه‌های عکس مشابه در حوزه‌های مختلف بر اساس مناسبت‌های هر سال باشد. البته که در این چارچوب باید از مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز قدردانی کرد که شرایط برگزاری نمایشگاه عکس روایت سرباز را فراهم کردند.

فرهاد سلیمانی رییس هیات داوران جایزه و مسابقه عکس روایت سرباز در ادامه به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این برنامه ضمن قدردانی از مدیران برگزاری نمایشگاه روایت سرباز اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، شهدای هواپیمای اوکراینی و شهدای مراسم تشییع شهید سلیمانی در کرمان را تسلیت بگویم. لازم می‌دانم از مدیران برگزاری این نمایشگاه هم تشکر کنیم که دلدادگی به سردار دل‌ها را نشان دادند. دلدادگی که خود را هم در گستره جمعیت نمایش داد و هم در نشان دادن عواطف و احساسات انسانی که این حادثه بروز پیدا کرد. این دلدادگی همچنان ادامه دارد و این داغ، داغ تازه‌ای است که در هر برهه‌ای خود را نشان داده و می‌دهد.

صالحی افزود: واقعاً رمز این محبوبیت چیست که با وجودی که سردار سلیمانی کمتر در قالب‌های رسانه‌ای حضور داشت اما با شهادتش چنین شعله‌ای را ایجاد کرد؟ من در اینجا به یک نکته اشاره می‌کنم. منظرهای مختلفی را در پاسخ به این پرسش می‌توان باز کرد. اما از یک منظر می‌توان اشاره کرد که ارتباط عاطفی عمیقی میان حاج قاسم و مردم بود. اخیراً بنده وصیت نامه شهید سلیمانی را بار دیگر خواندم. این شهید در وصیت‌نامه‌اش، نسبت خود با مردم را ترسیم می‌کند. اینکه مردم را از پدر و مادر و برادر و خواهر بیشتر دوست دارد. چون با آنها بیشتر از خانواده‌اش زندگی کرده است.

وی افزود: اینکه انسانی مناسباتش با مردمش در این حد باشد، یک شعر و اغراق نیست. بلکه بیان یک رابطه وجودی است که زیستش با مردم بود. چنین علاقه و ارتباطی به طور حتم در علاقه متقابل اثر می‌گذارد. در این مورد خیلی می‌توان صحبت کرد که انسان مردم خودش را بیشتر از خانواده‌اش دوست داشته باشد. محور دومی که درباره رابطه حاج قاسم با مردم می‌توان گفت این بود که وجودش را نذر و وقف ملت ایران کرده بود. نکته‌ای که در وصیت نامه این شهید بزرگوار هم دیده می‌شود و می‌بینیم که می‌نویسد خانواده‌اش پذیرفتند که حاج قاسم چنین حسی به مردم خود داشته باشد. حاج قاسم چیزی برای خود ندارد او خود را وقف و نذر مردم کرد و کسی که این چنین باشد مردم هم حس او را پیدا کرده و نسبت خود را با همین نگاه برقرار می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: محور دیگر حاج قاسم، نسبت انسانی و نه نسبت سیاسی با مردم بود. او فارغ از خط کشی‌های رایج سیاسی به مردم ایران و جهان نگاه می‌کند و کسی که مردم را خط کشی نکند مردم هم او را نسبت به خودشان خط کشی نکرده و نسبت او را با خود مساوی می‌بینند. این نکته‌ای است که بازهم در وصیت نامه حاج قاسم دیده می‌شود. او رنگ و لعاب های رویین سیاست‌های رایج را کنار زد و تفسیری مردمی را از خود جلوه‌گر می‌کند. نکته بعدی حاج قاسم دیده می‌شود احترام و حرمت مردم است. اینکه او از سربازی تا سرداری احترام به مردم را در وجودش قرار داد و هیچ تصنعی هم در این زمینه نداشت. او در وصیت نامه‌اش خطاب به مسئولان توصیه می‌کند که در دوره حکومت و حاکمیت مدیران احترام به مردم را عبادت بدانند. این نگاه در حاج قاسم تجلی پیدا کرده بود و مردم هم این موضوع را فهمیده بودند.

صالحی گفت: آخرین نکته‌ای که در وصیت نامه حاج قاسم هست احساس دین به مردم است. او همچنان حس می‌کرد که به مردم بدهکار است. او در این نوع مناسبت خود را چنین می‌دید، او عمری در جهاد و مجاهدت بود اما بی منت این کار را کرد. او بدون طمع قدرت این حضور را داشت و طلبی هم از این شرایط نداشت و حتی در وصیت نامه‌اش طلب بخشش از انسان‌های پیرامون خود می‌کرد. احساس او نسبت به یک سرباز همچنان نشان‌گر یک بدهکاری است که توانست این محبت انسانی را تبدیل به خصیصه‌ای پایان ناپذیر کرد و عزیزان عکاس هم در این شرایط فرصتی داشتند که انسانیت انسان‌های بزرگ را به نمایش بگذارند. که در این راه به همه این عزیزان درود می‌فرستیم.

بر اساس این گزارش اسامی برگزیدگان اولین جایزه عکس روایت سرباز به ترتیب زیر اعلام و در حضور وزیر ارشاد، معاون هنری وزیر و مدیرعامل بنیاد رودکی جوایز آنها اهدا شد.

رتبه اول: مهدی قاسمی از تهران با عکس حضور سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید جهاد مغنیه (پسر ارشد شهید عماد مغنیه) در مجلس ترحیم مادر شهید سلیمانی

رتبه دوم: حسن یار احمدی از کرمان با عکس تشییع پیکر شهید سلیمانی در شهر کرمان

رتبه سوم: سعید قاسمی از آذربایجان شرقی با عکس هوراند – روستای لروم

تقدیرشدگان:

احمد بلباسی از استان خوزستان با عکس حضور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برای سیل خوزستان در شادگان

مجید عسگری پور از تهران با عکس مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران

پویا بازارگرداز گیلان با عکس سه پیرمرد در یک قهوه خانه سنتی قدیمی دربازار سنتی رشت در حال تماشای مراسم تشییع سردار سلیمانی از تلویزیون

جواد میرحسینی از گیلان برای پوستر شهید سلیمانی در رشت یک روز پس از تشییع