چالش برگزاری کرونایی جشنواره فیلم فجر/ ریسک بالای اکران مردمی و مزیت اکران آنلاین

سرانجام بعد از ماه‌ها تعطیلی سینماهای سراسر کشور رنگ بازگشایی را به خود دیدند، سینماهایی که دیگر به تعطیلی عادت کرده بودند و برخی هم به طور کامل تعطیلی و تغییر کاربری را تجربه می کردند.

با تغییر وضعیت شهر تهران از وضعیت نارنجی به زرد و با تایید ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور، سینماهای شهر تهران اجازه فعالیت پیدا کردند و همزمان بلیت فروشی آثار در سایت های مرجع فروش بلیت آغاز شد. 

در این میانه اما بازگشایی سینما‌ها در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر چندان زمان مناسبی برای اکران نخواهد بود، از سویی محدودیت پنجاه درصدی در فروش بلیت و عدم اعتماد مخاطبان به حضور در سالنهای سینما عامل دیگری برای عدم اکران آثار تازه در سالنها است.

با این وجود جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم قویا تصمیم به برگزاری دارد، این جشنواره اما با محدودیت‌های عجیبی برگزار خواهد شد، محدودیت هایی که تب و تاب جشنواره را به طور کامل خنثی خواهد کرد، عدم حضور مخاطبان مهمترین مشکل برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر است. 

البته صحبت هایی مبنی بر تخصیص محدود بلیت به مخاطبان وجود دارد اما با دید با وجود تلاش چندین ماهه بخش پزشکی برای مبارزه با کرونا این اقدام تا چه حد عاقلانه است، اقدامی که می تواند با سهل انگاری به موج تازه ای از کرونا ختم شود. 

از سویی این جشنواره به هیچ وجه نمی تواند به اکران آنلاین چشم بدوزد، قاچاق سریع السیر آثار سینمایی اکران شده در چرخه اکران آنلاین بدون شک به هیچ فیلمسازی جرات اکران اثر به صورت آنلاین در جشنواره فیلم فجر را نمی دهد و طبیعتا ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر هم همچون سایر نهادهای سینمایی نمی تواند جلوی قاچاق آثار را بگیرد.

از سویی امسال آثار بدون حضور هیات انتخاب راهی جشنواره فیلم فجر خواهند شد، روشی عجیب که به صورت واضح اعلام نمی کند که این آثار براساس چه ملاک و معیاری انتخاب می شوند. باید دید پس از انتخاب آثار کارگردانانی که فیلمشان در جشنواره قبول نشده چه واکنشی به نبود هیات انتخاب خواهند داشت. 

اما هیات داوران این دوره از جشنواره هم خالی از چالش نیست، در جشنواره ای که بسیاری از کارگردانان سینما به دلیل غیبت و نداشتن اثر در جشنواره حضور ندارند نام هایی در هیات داوران دیده می شود که بعضا هیچ سابقه داوری را نداشته و بیشتر در حرفه خود سابقه دارند. 

حال جشنواره فیلم فجر به هر شکل برگزار خواهد شد، با وجود زمان اندک به بهمن ماه هنوز برنامه دقیق و درستی از برگزاری جشنواره، محل کاخ جشنواره، زمانبندی و آثار حاضر و همچنین حضور و یا عدم حضور مخاطبان و اهالی رسانه ارائه نشده است. 

مشخص نیست در شرایط بحران کرونا که بسیاری از هنرمندان و سینماداران خانه نشین شده اند، برگزاری فورس ماژور جشنواره فیلم فجر با محدودیت های موجود تا چه حد می تواند به بدنه سینما کمک کند، آیا بودجه برگزاری این رویداد سینمایی نمی توانست به اهالی ضرر دیده سینما تعلق گیرد و آیا تعویق در برگزاری این جشنواره به عنوان مثال به اردیبهشت ماه سال آینده امکان برگزاری با شکوه مهمترین رویداد سینمایی کشور را ایجاد نمی کرد؟.

طبیعتا برگزاری جشنواره فیلم فجر همواره جذاب ترین اتفاق سینمایی سال محسوب می شود، اما باید دید در زمان باقی مانده ستاد برگزاری جشنواره با دبیر جدید خود می تواند از پس این چالش بزرگ برآید یا نه.