فروش بیش از ۶۸۰ هزار نسخه‌ در نمایشگاه مجازی کتاب تهران

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب که از اول بهمن ماه آغاز شده بود، تا هشتم بهمن تمدید شد. در این نمایشگاه ناشران حوزه‌های مختلف حضور دارند. بخش ناشران دیجیتال یکی از این بخش‌های حاضر در این رویداد فرهنگی است.

فروش بیش از ۶۸۰ هزار نسخه کتاب تا روز ششم نمایشگاه مجازی کتاب تهران

تا روز ششم نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ، ۶۸۰ هزار و ۲۰۲ نسخه کتاب به مبلغ ۳۶۱میلیارد و ۶۵۹میلیون و ۲۴۸هزار و ۳۱۲ریال در سراسر کشور به فروش رسید. همچنین ۲۴۹هزار بسته از طریق پست کتاب و ۱۳هزار بسته از سوی ناشران برای مخاطبان ارسال شده است. از مجموع ۱۱۹هزار و ۹۸۹ سفارش، ۴۰هزار و ۷۳۲ سفارش ارسال شده و ۷۹هزار و ۲۵۷سفارش در انتظار ارسال است.

حضور ۵۰۵ ناشر دیجیتال در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

بنا بر گفته هدی صدر رئیس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان، ۵۰۵ ناشر دیجیتال در این رویداد حضور دارند. از جمله این ناشران می‌توان به فرا رسانه برگ نو (خاله ستاره)، دنیای رسانه مجازی رایان (تاتی)، عتیق نوآوران پاسارگاد، اندیشه مبنا قم، دانش بانک، آوای مهرکوثر و رهپویان دانش و اندیشه خلاق و ... اشاره کرد.

ناشران دیجیتال آثارشان را در حوزه‌های کودک و نوجوان، خانواده، سبک زندگی، دینی، مذهبی و نرم افزار‌های آموزشی عرضه کرده اند.

بیشترین مرسوله‌های پستی به کدام مناطق کشور ارسال شدند؟

امیرحسین کریمی مدیرکل منطقه پستی جنوب غرب تهران گفت: مرسوله‌های پستی برای تمام نقاط کشور ارسال شدند و تمام استان‌های کشور درگیر نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران هستند. حتی مخاطبان در روستا‌های دورافتاده هم کتاب هایشان را تهیه کردند. تا ششم بهمن ماه هیچ مرسوله پستی به پست برگشت داده نشده است. کتاب‌ها به استان‌های خرسان رضوی، آذربایجان شرقی، قم و اصفهان بیشتر ارسال شده‌اند.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا حدی از قاچاق کتاب جلوگیری کرد

علیرضا رئیس دانایی، مدیرمسئول انتشارات نگاه استقبال از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را فراتر از پیش‌بینی‌ها دانست و اظهار کرد: ترافیک بالای سایت، موجب بروز برخی مشکلات سخت‌افزاری و کندی سایت در روز‌های اول شد، اما رفته رفته این مسئله بهتر شد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگترین فروشگاه جهانی کتاب است که حفظ و تداوم آن ولو به‌صورت مجازی، اهمیت دارد.

وی ادامه داد: از بهبهان، اهواز، تبریز و ارومیه تا دورترین نقاط و استان‌های کشور درخواست و تقاضا برای تهیه کتاب داشتیم. برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی موجب شد بسیاری از مردم و ناشران از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف، امکان حضور در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور را داشته باشند. هرچند این رویداد فرهنگی توانسته است تا اندازه‌ای از دلالی و قاچاق کتاب جلوگیری کند؛ اما رفع این مشکلات به اقدام‌های اساسی و قوانینی محکم نیاز دارد.

لازم به ذکر است قاچاق کتاب یکی از معضلاتی بود که در کنار فروش کتاب‌های غیر هر سال در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران مشاهده می‌شد.