به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرآنلاین، این مراسم با تقدیر از مسوولان نمایشگاههای پیشین همراه بود و به همین خاطر محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور با تقدیر از این حرکت برگزار کنندگان بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت:بر خلاف بعضیها که با مفهوم تقدیر و شکرانه آشنا نیستند این کار بسیار ارزشمند است و ما باید از کسانی که نمایشگاه را پایهگذاری کردند، قدردانی کنیم.

موضوع برپایی نمایشگاه در محل دایمی‌اش مساله دیگری بود که رحیمی به آن اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده بتوانیم مکانی دایمی برای نمایشگاه کتاب بسازیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مجتمع امام خمینی(ره) که برای نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده است از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که تا آخر اردیبهشت ماه یا اوایل خرداد مقدمات کلنگ‌زنی نمایشگاه را فراهم آورد تا کارهای اساسی آن در دولت دهم انجام شود.
او تاکید کرد که با انتشار ۳۳۰ هزار عنوان کتاب جدید - که این رقم با تمام دوره‌های پیشین برابری می‌کند - شایسته نیست که مکانی دایمی برای نمایشگاه کتاب نداشته باشیم.
رحیمی همچنین با اشاره به جایگاه نمایشگاه کتاب تهران در خاور میانه و دنیا یادآور شد: «به دست آوردن رتبه اول در خاور میانه و رتبه دهم در جهان بسیار چشمگیر است و این نشان می‌دهد که در ایران توسعه اتفاق افتاده است.»

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: «به همین خاطر باید از تحریم‌کنندگان که باعثشدند علم، فناوری و فرهنگ ما توسعه یابد تشکر کنیم، گرچه برای ما زحمت درست کردند اما مقدمه خیزش ما را هم فراهم کردند.»

او افزود: «به لطف خدا، به رغم تحریم‌های ناجوانمردانه قدرت‌های بزرگ جمهوری اسلامی متوقف نشده و زمینه توسعه آن نیز فراهم شده است.»

رحیمی ادامه داد: «در کشورهای دیگر با برگزاری مجالس موسیقی و گرد آوردن مطربان چند نفر را جمع می‌کنند در حالی که ما هر روزه حضور ۵۰۰ هزار نفر را در نمایشگاه کتاب تهران شاهد هستیم، این نشان می‌دهد که توسعه اتفاق افتاده است.»

رحیمی در این مراسم تذکراتی را برای توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داد و متذکر شد که ما باید کاری کنیم که کتاب به آسانی و فراوانی به دست مردم برسد و همچنین سعی کنیم که سرانه مطالعه در کشور را بالا ببریم و نمایشگاه‌های مختلف در سطح کشور برگزار کنیم.

محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به عظمت نمایشگاه کتاب گفت: «روزنامه‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که وقتی ۷۷ کشور در نمایشگاه کشوری که در حال تحریم است، شرکت می‌کنند، نشان می‌دهد که تحریم‌ها فایده‌ای ندارد.»
او ادامه داد: «حضور این همه کشور در نمایشگاه کتاب نشان می‌دهد که آن ها نمی‌توانند اشاعه انقلاب اسلامی را در دنیا متوقف کنند.»

او از مسوولانی که قول داده بودند در نمایشگاه حضور یابند اما به نمایشگاه نیامدند گله کرد.
وزیر ارشاد در ادامه آمار شرکت کنندگان در نمایشگاه را ارایه داد. بر اساس این گزارش ۴۶.۴ درصد از تهران و ۵۳.۶ درصد از شهرستان به نمایشگاه کتاب آمده‌اند.

بر اساس آمار وزیر ارشاد ۷۰ درصد مراجعان از حضور در نمایشگاه رضایت داشتند و عده‌ای نیز درباره گرانی کتاب تذکر دادند که وزیر به آمار معترضان به گرانی کتاب اشاره‌ای نکرد.
همچنین ۳۵ درصد مراجعان گفته‌اند غالبا پس‌اندازی برای خرید کتاب دارند. میانگین خریدکتاب هم طبق آمار ارائه شده از سوی وزیر ارشاد ۲۵ هزار و سیصد تومان برای هر فرد است. ۳۷ درصد کتاب‌های ترجمه و ۶۳ درصد هم کتاب‌های تالیفی را خریده‌اند. ۵۹ درصد نیز گفته‌اند که کتابخوان حرفه‌ای هستند.

مقام معظم رهبری در دیداری که از نمایشگاه کتاب تهران داشتند به ترجمه آثار اشاره کرده و گفته بودند که ترجمه نباید جاده‌ای یک طرفه باشد، وزیر ارشاد درباره این موضوع گفت که ترجمه کتاب‌های ایرانی به زبان‌های دیگر را پیگیری می‌کنیم.

بهمن دری معاون فرهنگی ارشاد نیز از ویژگی‌های نمایشگاه کتاب امسال را تقویت وجه نمایشگاهی کتاب ذکر کرد و یادآور شد: «سالن‌های بیداری اسلامی، یاس و ربع قرن جهاد فرهنگی در نمایشگاه امسال وجه نمایشگاهی داشتند. این نشان می‌دهد که ما امسال به این حوزه توجه زیادی نشان داد‌ه‌ایم.»

او یادآور شد: «نشاط اجتماعی که در نمایشگاه برپا شد و حضور شش میلیونی مردم در نمایشگاه اتفاق بزرگی بود.»

او در پایان حرف‌هایش از غرفه‌هایی که حجاب و عفاف را ترویج کرده‌اند تشکر کرد.
در این مراسم از صباح زنگنه، علیرضا برازش، محمدعلی شعاعی، محسن پرویز، محمدمهدی کرباسچی، احمد مسجدجامعی و احسان‌الله حجتی روسای دوره‌های پیشین نمایشگاه تقدیر شد که مسجد جامعی و حجتی در این مراسم حاضر نشده بودند.

در ادامه ناشران برگزیده سال ۹۰ به این شرح اعلام شد:
در بخش ناشران بزرگسال خصوصی تهران هیچ ناشری برگزیده اعلام نشده ولی از نشر هرمس و نی تقدیر شد.

در بخش ناشران خصوصی شهرستان موسسه فرهنگی دارالحدیثبرگزیده شد. در بخش ناشران عمومی دولتی انتشارات سوره مهر برگزیده شد و از نشر بوستان کتاب و سمت تقدیر شد.

در بخش ناشران کودک و نوجوان در بخش خصوصی تهران هیچ ناشری برگزیده نشد اما در بخش ناشران خصوصی شهرستان نشر عروج اندیشه برگزیده شد و در بخش ناشران عمومی دولتی موسسه فرهنگی مدرسه برهان وابسته به آستان قدس رضوی ناشر برگزیده اعلام شد.

در بخش غرفه برتر نیز حکمت تهران، عصرا قم، جامه نگر، حوا، جمال و حدیثنینوا، تخته سیاه، سازمان و پژوهشگاه اندیشه اسلامی، امیرکیبر ناشران برگزیده و تقدیری این بخش بودند.

در بخش بین‌الملل نیز در بخش بازار جهانی کتاب در بخش کتاب‌های لاتین موسسه تنظیم و نشر آثار امام و در بخش کتاب‌های عربی بنیاد دایره‌المعارف اسلامی غرفه‌های برتر معرفی شدند.
در بخش ناشران الکترونیک ایران موسسه خدمات کامپیوتری علوم اسلامی نور به عنوان غرفه برتر معرفی شد.

در بخش کشورها اتحادیه ناشران افغانستان، در بخش کتاب‌های ارزی شرکت انتشارات جان وایلی و در بخش کتاب‌های لاتین عرضه مستقیم انتشارات کتیبه، در بخش کتاب‌های عربی آوند دانش به عنوان غرفه‌های برتر معرفی شدند.
در پایان این مراسم همچنین از رسانههای فعال در حوزه نمایشگاه تقدیر شد.