به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در چهارمین همایش بین المللی "فرهنگ سازان عفاف و حجاب" که روز شنبه ۲۳ اردیبهشت مصادف با ولادت حضرت زهرا(س) در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: از آغاز دهه ۷۰ و پس از پایان تهاجم نظامی به کشور، تهاجم فرهنگی دشمن شدت گرفت و آنچه بیش از همه در کشور ما برجستگی پیدا کرد مسئله حجاب بود.
وی تأکید کرد: تهاجم فرهنگی یک پروژه طراحی شده و نه یک پروسه فرهنگی است و اساسا جهانی سازی یا جهانی شدن گرچه عمدتا در حوزه اقتصاد و سیاست معنا می شود، اما وجه غالب حوزه فرهنگ است.

سردار احمدی مقدم با اشاره به تبلیغ رسانه های غربی و ضد انقلاب در تغییر روش زندگی و تأثیر آن بر فرهنگ خانواده های ایرانی یادآور شد: به هر میزان که فرهنگ غرب را بپذیریم به همان میزان تبعاتی را نیز باید متحمل شویم که تأخیر در ازدواج؛ ایجاد شرایط سخت برای ازدواج، افزایش طلاق و… از جمله آنها به شمار می رود و اگر دهها کانون ارشادی راه اندازی شود نمی تواند نقش تربیتی خانواده را ایفا کند.

وی با اشاره به رابطه کاهش کنترل خانوادگی و اجتماعی با تغییر الگوی حجاب در کشور، غفلت خانواده ها و دستگاههای فرهنگی در ایفای نقش خویش را مهمترین آسیب در مسیر مقابله تهاجم فرهنگی خواند و گفت: متأسفانه بسیاری صرفا نیروی انتظامی را مسئول برخورد با بدحجابی در جامعه می دانند در صورتی که مسئله حجاب و عفاف یک مسئله فرهنگی است و به باورهای درونی برمی گردد.

فرمانده کل نیروی انتظامی کشور با انتقاد از کم کاری و بی توجهی دستگاههای مسئول در حوزه عفاف و حجاب تصریح کرد: ما با وجود بی توجهی دیگر دستگاهها به این مهم اهتمام داریم، اما برخی وظایف نیروی انتظامی در این زمینه را در تقابل با کار فرهنگی می دانند که باید بگوییم که اقدام انتظامی را نباید در مقابل اقدام فرهنگی گذاشت، بلکه این دو مکمل یکدیگرند هرچند که اولویت با اقدام فرهنگی است.

وی در ادامه با اشاره به مطالعات تیپولوژی نیروی انتظامی در مورد مسئله عفاف و حجاب بر افزایش مطالبات اجتماعی در این زمینه تأکید کرد و گفت: بهترین طرح برای حل مسئله بدحجابی اجرای طرح عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ است که در روزهای پایانی دولت اصلاحات تصویب و روزهای اولیه کار دولت احمدی نژاد ابلاغ شد اما اقدامات ضعیف دستگاههای موظف در این حوزه، بسیار نگران کننده است.

در بخشی از این همایش علیرضا افشار قائم مقام اجتماعی وزیر کشور طی سخنانی، عفاف و حیا را مقدمه حفظ حجاب خواند و گفت: رسل اکرم(ص) می فرماید: هر دینی اخلاقی دارد و اخلاق دین من " حیا " است. حیا برای زن و غیرت برای مرد نقطه کانونی هدف دشمن برای ضربه زدن است.

وی با اشاره به نقش سازمانهای مردم نهاد در پیشبرد اهداف جامعه، راه اندازی " شبکه اجتماعی دانشجویان در حوزه عفاف و حجاب " را یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه دانست و گفت: ما نیازمندیم که اساتید علاقمند نیز شبکه اجتماعی دیگری را در تقویت حجاب راه اندازی کنند.

قائم مقام اجتماعی وزیر کشور با اشاره به مسئله بیداری اسلامی در خاورمیانه، شمال آفریقا، انقلاب اسلامی ایران را الگویی برای این حرکتها خواند و گفت: این جوامع اسلامی که از زیر یوغ دیکتاتوری رها شدند به دنبال مدلی برای جامعه خود می گردند که حجاب خود یکی از این توجهات ویژه این جوامع محسوب می شود.

افشار در پایان تأکید کرد: همه اندیشمندان و دست اندرکاران و حتی مسئولان نیروی انتظامی معتقدند که اولویت با پیشگیری و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است و حتی در برخورد با هنجارشکنان رویکرد ما باید جنبه آموزندگی داشته باشد تا برسیم به قشر محدودی که به صورت سازمان یافته در جهت تخریب ارزشها تلاش می کنند که حساب این دسته جداست.

سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفان نیز طی سخنانی با اشاره به نزدیکی سالروز فتح خرمشهر به تشریح عملیات پیروزمندانه بیت المقدس پرداخت و در ادامه به تلاشهای غرب و دشمنان اسلام در برابر حجاب اشاره کرد، گفت: باید در مقابله با دشمن در عرصه عفاف و حجاب هجومی وارد شویم چرا که اقدام دفعی دیگر کافی نیست.