ضعف درنمایشنامه یکی ازآسیب‌های تئاتراست

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، نخستین جشن استقرار گروههای نمایشی کشور روز گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی در تالار وحدت برگزار شد.



وزیر ارشاد در این مراسم گفت: برگزاری چنین جشنی که آ‌رزوی دیرینه گروه‌های نمایشی در شهرستان‌ها است، همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) و رهبر انقلاب امام خمینی(ره) جای تبریک دارد.

وی ادامه داد: نقش هنرمندان در جامعه بی‌شباهت به یک درخت تناور با میوه‌های شیرین فرهنگی نیست، در حقیقت هنرمندان می‌توانند میوه‌های شیرین و پرثمر این درخت را تضمین کنند.

حسینی تصریح کرد: کار متعالی هنرمندان آن است که مفاهیم بلند عرفانی، معنوی، اسلامی و ایرانی را در قالب یک اثر زیبا با جاذبه بیشتر به زبان هنر به مخاطب ارائه دهند.

وزیر ارشاد به صدمین سفر استانی هیات دولت اشاره کرد و بیان داشت: همواره نشان‌دهنده عزم راسخ دولت به حمایت از آحاد مردم در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف است و طرح استقرار گروه‌های نمایشی در راستای حمایت همه جانبه دولت از هنرمندان سراسر کشور بویژه مناطق محروم است.



* معرفی فرهنگ و هنر یک کشور به دنیا جز با تقسیم عادلانه ثروت میان افراد محقق نمی‌شود



وی افزود: برای معرفی شفاف فرهنگ و هنر یک کشور در مرزهای داخلی و بین المللی، باید برای موفقیت هنرمندان تلاش کنیم و این امر جز با تقسیم عادلانه ثروت میان افراد محقق نمی‌شود.



حسینی اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی نگاهی سفارشی و مبتنی بر فرهنگ غرب به هنر صورت می‌گرفت اما پس از پیروزی انقلاب، به هنرمندانی که پایبند معارف دینی و مذهبی بودند اجازه ظهور و بروز داده شد و اکنون در زمینه هنر اسلامی حرف‌های فراوانی برای گفتن داریم.



* ضعف در نمایشنامه یکی از آسیب‌های تئاتر کشور است



به گفته وزیر اشاد ضعف در نمایشنامه از مهمترین آسیب‌های هنر تئاتر کشور است که با تشکیل بنیاد نمایشنامه‌نویسی و حمایت از هنرمندان جوان مستعد، می‌توان در آینده به موفقیت تولیدات نمایشی امید بیشتری داشت.



حسینی در ادامه بر همیاری و اتحاد صاحبان اندیشه و هنرمندان تئاتر جهت تولید آثار نمایشی فاخر، جهت آشتی دادن هرچه بیشتر مخاطب با صحنه های نمایشی تاکید کرد.



به گزارش فارس، «حمید شاه‌آبادی» معاون امور هنری وزارت ارشاد در جشن استقرار گروه‌های نمایشی کشور، ‌ ‌اجرایی شدن طرح استقرار را آرزوی خود در معاونت امور هنری خواند و اظهار داشت: این طرح با همیاری تمامی هنرمندان تئاتر در سراسر کشور شکل عملی به خود گرفت و اکنون مهم‌ترین چالشی که پیش روی آن است، ‌ این است که چگونه می‌توان فاصله بین تئاتر تهران و شهرستان را کاهش داد.



معاون امور هنری وزارت ارشاد ادامه داد: مهم‌ترین نکته این است که دریابیم چرا در این ۳۰ سال گذشته به نوعی حرکت کردیم که این فاصله به‌وجود آمده است، در حالی که اکثر هنرمندان شناخته شده تئاتر تهران از فعالان تئاتر در شهرستان‌ها بوده‌اند.

وی در خصوص ایجاد سالن‌های تخصصی تئاتر در مراکز استان‌ها گفت: تلاش می‌کنیم تا با افتتاح این مجموعه سالن‌ها، شاهد اجرای مستمر تئاتر طی سال باشیم و به غیر از تئاتر در این سالن‌ها اقدام دیگری صورت نگیرد.

شاه‌آبادی تصریح کرد: ‌تحقق شعارهای سال گذشته و پیگیری وعده‌هایی که امروز به هنرمندان تئاتر می‌دهیم، مهم‌ترین وظیفه مسئولان این است که با نگاهی جامع و رصد مشکلات، به رفع آسیب‌های هنر نمایش و اعتلای آن در بدنه کلان تئاتر کشور همت گمارند.

معاون امور هنری وزارت ارشاد بیان داشت: تعامل و شناسایی مخاطب، مهم‌ترین هدف هنرمندان تئاتر به ویژه شهرستان‌ها باید باشد، در واقع تئاتر در شهرستان‌ها شکل نمی‌گیرد مگر اینکه درد مردمش را برطرف کند.

بر اساس این گزارش، ‌ «قادر آشنا» مدیر مرکز هنرهای نمایشی در این مراسم گفت: هدف از تشکیل سامانه استقرار گروه‌های نمایشی، گام نهادن در راستای حمایت‌های دولت نهم و دهم از استان‌ها و مناطق محروم بوده است، همواره یکی از توقعات استان‌ها از مرکز هنرهای نمایشی این بوده که نگاهی عدالت‌محور به توسعه هنر نمایش در کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که در بیشتر مواقع، نگاه حمایتی بر تالارهای نمایشی تهران و کلان شهر پایتخت متمرکز بوده اما خوشبختانه از سال گذشته با درایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح استقرار گروه‌های نمایشی جامه عمل به خود پوشاند و تا به امروز ۶۷۴ گروه در این طرح ثبت نام کردند و ۳۰۰ گروه نیز در حال پشت سر گذاشتن مراحل ثبت‌نام هستند.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی تصریح کرد: پیش‌تر درخشش گروه‌های نمایشی شهرستان‌ها را در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی و به‌صورت مقطعی شاهد بودیم اما طرح استقرار کمک خواهد کرد تا از این پس شاهد استمرار تولیدات نمایشی در تمام طول سال و در کل کشور باشیم.

آشنا بیان داشت: زمانی که چهار ضلع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، ادارات کل ارشاد استان‌ها، هنرمندان و مردم، هماهنگ با هم و در راستای یک هدف گام بردارند، شاهد تولید آثار فاخر و ماندگار خواهیم بود و اگر هریک از این چهار ضلع کار خود را به‌درستی انجام ندهد، مخاطب را به عنوان اصلی‌ترین عنصر هویتی نمایش از دست خواهیم داد.

وی گفت: قول می‌دهم که ۵۰ درصد توان فعالیت‌های مرکز هنرهای نمایشی معطوف به هنرمندان شهرستانی باشد.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی ایران ادامه داد: ‌همواره با حضور در شهرستان‌ها از ما سوال می‌شود که چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ساخت سالن‌های نمایشی همت نمی‌گذارد، این درحالی است که با دستور و حمایت رییس جمهوری در حد توان وزارت ارشاد برای ایجاد زیرساخت‌های هنر نمایش در کشور تلاش شده است.

آشنا به تحقق ساخت یک مجموعه تئاتر شهر در مراکز استان‌ها اشاره کرد و گفت: با جدیت این طرح را پیگیری می‌کنیم و قول می‌دهیم که از بودجه وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی به هر استان سالانه ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص دهیم تا به امر تجهیز و تعمیر سالن‌ها بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: به این هنرمندان شهرستانی به ترتیب چهار، شش و ۱۰ میلیون تومان طی سال برای فعالیتهای نمایشی خود و توسعه اجرای عمومی تئاتر پرداخت میشود و فعالیتهای آنها مورد نظارت و ارزیابی قرار خواهد گرفت.