سورنا ستاری، با دیدن بازیگرِ نقش پدرش شوکه شد/ عکس

فیلم سینمایی « منصور » روایت گر زندگی شهید ستاری است. این فیلم که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، جزو معدود آثار این فستیوال بود که از یک قهرمان ملی صحبت می‌کرد. درباره این اثر با مهدی مطهر تهیه کننده و مدیر تولید فیلم سینمایی «منصور» صحبت کردیم.

وی ابتدا درباره عنوان این فیلم سینمایی به خبرنگار ما گفت: شاید کمتر از ۳ هفته است که از اسم گذاری فیلم می‌گذرد. البته ساخت این اثر حدود ۲ سال زمان برد. منصور اسم مبارکی است؛ یکی از این جهت که درباره شهید ستاری است و دیگری مفهوم اسم منصور است که به معنای غلبه کردن و پیروز شدن است.

این تهیه کننده و مدیر تولید سینما ادامه داد: این قصه درباره جنگ است، اما هیچ زمانی جز الان برای پخش این فیلم مناسب نیست. در «منصور» واژه‌هایی چون، تحریم، نمی‌توانیم، خود باوری و اقتصاد مفاهیمی است که شهید ستاری با آن دست و پنجه نرم می‌کند. ما امروز قربانی عدم اعتماد به نفس خود و افرادی هستیم که در گذشته می‌گفتند ما فقط می‌توانیم آب گوشت درست کنیم. در «منصور» بخش کوچکی از زندگی شهید منصور ستاری که مربوط به خود باوری و ایمان است را بیان کردیم.

مطهر در ادامه بیان کرد: جنگنده، پیچیده‌ترین و مدرن‌ترین سازه بشر است. نیروی هوایی ارتش در اوج تحریم‌ها و بدترین شرایط اقتصادی  توانست جنگنده بسازد. الان کشور فضای آرام تری نسبت به آن زمان دارد. باید به جای اینکه بگوییم نمی‌توانیم انگیزه پیدا کنیم باید به ایده آن هایمان برسیم.

این تهیه کننده سینما درباره نبود قهرمانان ملی و مذهبی در سینما اظهار کرد: شاید ده‌ها قهرمان مانند شهید ستاری داریم که خیلی از آن‌ها را نتوانستیم به مخاطب معرفی کنیم. قهرمانانی که در بسته بندی رسانه‌ای معرفی کردیم به لحاظ فرم با ایده آل‌ها فاصله دارند و مخاطب از آن دل زده است. معمولا قهرمانانمان را در رسانه‌ها آدم‌های شسته رفته و بی نقص می‌بینیم. واقعیت این است که این آدم‌ها در موقعیت‌هایی عصبانی و برافروخته می‌شدند.

ثانیه‌ای از زندگی شهید ستاری را روایت کردیم

وی ادامه داد: شهید ستاری دست روی هر چیزی می‌گذاشت، به غایتش می‌رسد. در برهه‌ای شهید ستاری در بخش پدافند ارتش بوده است. او حماسه‌ای در اوایل جنگ در عملیاتی معروف انجام داده بود که خود آن اتفاق یک فیلم سینمایی مجزاست. بسیاری از دانش آموخته‌های ارتش در دوران دفاع مقدس، قبل از انقلاب و در خارج از کشور پرورش یافته بودند. تا سال‌ها پس از انقلاب اسلامی دانشگاهی برای پرورش نیرو‌های نظامی نبوده است و شهید ستاری فضای آکادمیک را برای دانش آموختگان فراهم کردند.

مطهر در پایان اضافه کرد: جالب است که وقتی وارد نیروی هوایی ارتش می‌شوید، همه با غرور از ایشان حرف می‌زنند. ما به اندازه ثانیه‌هایی زندگی ایشان را ترسیم کنیم. اگر حمایت‌های ارتش و نیروی هوایی نبود این فیلم ساخته نمی‌شد. ما با برخی از مهندسان و کارمندان ارتش که با شهید ستاری همکاری کردند مصاحبه‌های فراوانی داشتیم. سورنا ستاری زمانی که قصابیان را در شمایل پدرشان دیدند خیلی شوکه شدند؛ چراکه بسیار شبیه به پدرشان بود. قصابیان که بازیگر نقش شهید ستاری است استاد بازیگری است. او به محل زندگی شهید ستاری می‌رفت و سعی کرد لهجه اندکی که در صدای شهید ستاری بود را پیدا کند. در این فیلم گرته برداری از واقعیت کردیم و ۴۰ درصد از فیلم عینا زندگی واقعی وی بود.