دیگر نمی‌توان فیلم جنگی ساخت/  شهرک دفاع مقدس امکانات قابل استفاده‌ای ندارد

مهرداد خوشبخت، پیرامون فیلم سینمایی « تک تیرانداز » گفت: خوشحالم که بخشی از این پروژه بودم، این فیلم را در جشنواره فیلم فجر در کنار مخاطبان و اهالی رسانه دیدم، به شخصه اثر را دوست داشتم، زیرا احساس می‌کنم حس و حال خوبی داشت و برخلاف بسیاری از آثار دفاع مقدسی عامدانه دشمن را ضعیف نشان نداده بود، زیرا وقتی که ما دشمن را ضعیف نشان دهیم این پیروزی در دوران دفاع مقدس هم کمرنگ می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: فیلم سینمایی «تک تیرانداز» پیچیدگی‌های خاص خود را داشت، تعلیق‌های خوبی ایجاد شده بود و در کنار فیلمنامه و کارگردانی، فیلمبرداری باعث شده بود تا اثری تمیز در ژانر سینمای اکشن دفاع مقدسی به مخاطب ارائه شود.

کارگردان فیلم « آبادان یازده ۶۰ » درباره سختی ساخت آثار دفاع مقدس تاکید کرد: اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم دیگر نمی‌توان فیلم دفاع مقدسی یا جنگی ساخت، شاید صرفا بتوان در کل سینما سالی یک فیلم در این ژانر ساخت، زیرا نه امکاناتش وجود دارد و نه سرمایه‌ای برای تولید این آثار در نظر گرفته می‌شود.

وی در همی رابطه تصریح کرد: به عنوان مثال در شهرک دفاع مقدس ما دیگر امکانات قابل استفاده‌ای نداریم و همه چیز به شدت از کارکرد خارج شده و به درد نخور است، به عنوان مثال در همین فیلم «تک تیرانداز» تانک‌ها با تبحر علی غفاری اینگونه در فیلم به نمایش در آمده اند، زیرا نه تعداد تانک مناسبی در این شهرک وجود دارد و نه اینکه آن تعداد موجود قابل استفاده هستند.

این کارگردان سینما نبود امکانات را مشکل بزرگ سینمای دفاع مقدس دانست و اضافه کرد: ما هر روز می‌بینیم که مسئولین فرهنگی از سویی هر روز می‌گویند که تعداد آثار دفاع مقدسی ما کم است، اما از سویی می‌بینیم که هیچ حمایتی از این سینما رخ نمی‌دهد، این هم مثل تمام شعار‌هایی است که داده شده، اما به آن عمل نمی‌شود.

وی با اشاره به اکران فیلم «آبادان یازده ۶۰» طی سال جاری اظهار کرد: این فیلم در سالی اکران شد که چهلمین سالگرد هشت سال دفاع مقدس بود، اما هیچ حمایتی از آن نشد، ما امسال تنها همین فیلم دفاع مقدسی را در چرخه اکران داشتیم که با وجود کرونا جرات کرده و به اکران رسیده بود، اما علنا شاهد آن بودیم که فیلم توسط هیچ نهادی در تبلیغات و یا فروش حمایت نشد. به همین دلیل به راحتی دیدیم که این فیلم در چرخه اکران زمین زده شد.

خوشبخت معضل اصلی فیلم دفاع مقدس را چرخه اکران دانست و افزود: متاسفانه همیشه چرخه اکران برای فیلم‌های دفاع مقدس جایی نداشته است، امروز که همه آثار سینما در اکران با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند اوضاع سینمای دفاع مقدس بدتر از قبل شده است.

وی در همی رابطه ادامه داد: متاسفانه آنقدر به سینمای دفاع مقدس بی اعتنایی شده که بهترین راه تعطیلی کامل آن است، امروز برخی ارگان‌ها در بخش فرهنگی وجود دارند که در ردیف بودجه خود حمایت از آثار دفاع مقدسی را آورده اند، اما هیچکدامشان کوچکترین کمکی هم به این بخش نمی‌کنند. حداقل هفت ارگان مستقیم در این رابطه وجود دارند اما هیچ تاثیری در سینمای دفاع مقدس ندارند. 

خوشبخت در همین راستا خاطرنشان کرد: این نهاد‌ها باید از سینمای دفاع مقدس حمایت کنند، اما ما شاهدیم که سال گذشته یک فیلم «آبادان یازده ۶۰» و امسال یک فیلم «تک تیرانداز» در این ژانر ساخته شده است، پس بودجه این ارگان‌ها به کجا می‌رود که ما نمی‌توانیم در این زمینه فیلم بسازیم.