گفت‌وگو با مادر مهربان، ولی کمی عصبی و شلوغ تلویزیون

پروین قائم مقامی به واسطه دخترش ( بهاره رهنما ) و با سریال «خانه اجاره‌ای» پا به عرصه بازیگری نهاد و حالا به یکی از بازیگران پرکار سریال‌های طنز تلویزیون تبدیل شده است.

« مرد هزار چهره »، «مسافران»، «در حاشیه ۱ و ۲» و «ساختمان پزشکان» از جمله مجموعه‌های کمدی‌ است که قائم‌مقامی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته.

این بازیگر که تا به امروز تقریبا همیشه نقش مادر را بازی کرده است، اعتقاد دارد که همه مادران شبیه هم هستند و از یک سری خصوصیات و ویژگی‌های مشترک بهره می‌ برند. او وجه تمایز کاراکتر محبوبه را که در سریال «ساختمان پزشکان» ایفاگرش است، شلوغ کاری‌ها و سرک کشیدن‌هایش در زندگی دیگران ذکر می‌کند. قائم‌مقامی حضور سروش صحت به عنوان کارگردان و متن قوی و جذاب را از جمله نقاط قوت سریال «ساختمان پزشکان» برمی‌شمرد. او تاکید می‌کند دوست دارد علاوه بر کمدی، نقش‌های جدی را هم تجربه کند و توانایی‌هایش را هم محک بزند. این بازیگر همچنین تصریح می‌کند این روزها، بازیگری برایش مقوله‌ای کاملاً جدی است و به عنوان یک علاقه و حرفه به آن نگاه می‌کند.

این شب‌ها، آی فیلم انگلیسی، سریال «ساختمان پزشکان» را برای مخاطبان انگلیسی زبان خود به روی آنتن برده است. به همین بهانه، گفت‌وگویی داشته‌ایم با پروین قائم‌مقامی، بازیگر نقش محبوبه در این اثر جذاب و دیدنی.

بهنام تشکر، هومن برق‌نورد، شقایق دهقان، فرناز رهنما، بیژن بنفشه‌خواه، هوشنگ حریرچیان، مونا فرجاد، نعیمه نظام‌دوست و امید روحانی، دیگر بازیگران سریال ساختمان پزشکان هستند.

از زمانی که وارد حوزه بازیگری شده‌اید، همیشه نقش مادر را بازی کرده‌اید. نقشی که در سریال «ساختمان پزشکان» ایفاگرش هستید چه تفاوتی با مادرانی دارد که پیش از این بازی کرده بودید؟

همه مادرها در یک سری ویژگی‌ها با هم مشترک و به هم شبیه هستند. مادری هم که من در «ساختمان پزشکان» نقشش را بازی می‌کردم، در خیلی از خصوصیات شبیه همه مادرها بود. خانواده‌اش را دوست داشت و نسبت به زندگی و عاقبت اطرافیان و به خصوص پسرانش حساس بود. شاید تفاوت اصلی‌اش با خودم در این بود که خیلی سروصدا و شلوغ‌کاری داشت و البته در زندگی دیگران و به خصوص عروسش سرک می‌کشید. از این چند مدل رفتار او که بگذریم، اشتراکات زیادی با خودم داشت و خیلی شبیه بودیم.

 

چگونه شد که به تیم بازیگران «ساختمان پزشکان» اضافه شدید؟

آقای صحت درباره نقش محبوبه با من صحبت کردند و درباره ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری او توضیح دادند. از نقش خوشم آمد و قبول کردم که بازی‌اش کنم.

روز اولی که برای گفت‌وگو رفتید و درباره نقش با شما صحبت شد، فکر می‌کردید سریال «ساختمان پزشکان» تا این مقدار پربیننده و جذاب باشد؟

با توجه به کارهای قبلی سروش صحت، بعید نمی‌دیدم که سریال، بینندگان زیادی داشته باشد. معمولاً در کارهایی که هر شب پخش می‌شود، همه چیز به‌روز است و فیلمنامه هم به شکل روزانه آماده و در اختیار بازیگران قرار می‌گیرد. یعنی می‌خواهم بگویم فیلمنامه کامل از قبل وجود ندارد که بتوانی بخوانی و بر اساس آن انتخاب و قضاوت کنی. اما با وجود سروش صحت به عنوان کارگردان و بازیگران و عوامل حرفه‌ای و تجربه‌های قبلی این گروه، حدس این‌که «ساختمان پزشکان» سریالی پربیننده شود، کار خیلی سختی نبود.

به عنوان یک بازیگر دوست دارم نقش‌های جدی را هم تجربه کنم و توانایی‌های خودم را محک بزنم. با این حال، از نقش‌های طنز هم ناراضی نیستم و آن‌ها را دوست دارم

وقتی سریال روی آنتن رفت، از نتیجه کار راضی بودید؟

 بله، ساختمان پزشکان خیلی خوب گل کرد و مخاطبان زیادی داشت. خودم همه قسمت های سریال را می ‌دیدم و از تماشایش لذت می ‌بردم. مردم هم لطف داشتند و اظهار محبت می کردند.

به نظرتان سریال «ساختمان پزشکان» از نقاط قوت و تمایزی برخوردار بود که توانست در جلب نظر مخاطب موفق باشد؟

ساختمان پزشکان قصه جذابی داشت. بر روی فیلمنامه کار زیادی شده بود. از سوی دیگر، سروش صحت هم کارگردان ‌سریال بود و واقعا به کار احاطه داشت. سایر عوامل از بازیگران گرفته تا نیروهای پشت دوربین هم همه تلاششان را کردند تا نتیجه کار جذاب شود. ساختمان پزشکان واقعاً طنز جالبی داشت.

چرا همکاری‌تان با صحت در سریال‌های بعدی ادامه پیدا نکرد؟

حتماً قسمت نبوده است و گرنه خود من از همکاری با او کاملاً راضی هستم و اگر دوباره برای بازی دعوتم کند، بدون لحظه‌ای تردید قبول خواهم کرد.

با وجودی که از ورودتان به عرصه بازیگری زمان زیادی نمی گذرد؛ اما عمده کارهای‌تان متعلق به ژانر کمدی است. این حضور پررنگ در عرصه طنز به انتخاب خودتان بوده یا بر اساس پیشنهاداتی که شده است؟

اتفاقاً خودم دوست دارم نقش‌های جدی را هم تجربه کنم. به هر حال، به عنوان یک بازیگر دوست دارم توانایی‌های خودم را محک بزنم. با این حال، از نقش‌های طنز هم ناراضی نیستم و آن‌ها را دوست دارم. هر نقشی لطف خودش را دارد و این را هم باید در نظر داشته باشید که بازی در نقش‌های کمدی در مقایسه با رُل‌های جدی خیلی سخت‌تر است و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. کار طنز خیلی ظریف است و باید توانایی کنترلش را داشته باشی.

نگران نیستید که در قالب مادرهای مهربان اما کمی عصبی و شلوغ کلیشه شوید. مثلاً نقش‌تان در سریال «در حاشیه» شبیه محبوبه «ساختمان‌ پزشکان» نبود؟

همه مادران در نهایت شبیه به هم هستند و البته تفاوت‌هایی را با هم دارند. شاید میان این دو نقشی که نام بردید، شباهت‌هایی باشد؛ اما قطعاً از بعضی جهات اختلافاتی هم دارند. هیچ وقت نمی‌شود که دو نقش کاملاً شبیه هم باشند. البته خودم هم همیشه تلاش کرده‌ام تا در انتخاب‌هایم دقت داشته باشم و نقش‌های شبیه به هم را نپذیرم.

 

چرا محبوبه به عنوان یک مادر، میان پسرانش، نیما و ناصر فرق می‌گذارد؟

این‌ها دیگر به متن بازمی‌گردد و شیرین‌کاری‌های سریال، وگرنه هر مادری بچه‌هایش را به یک اندازه دوست دارد و فرقی بین‌شان نمی‌گذارد. البته محبوبه گاهی نسبت به عروسش (نازنین) بدجنسی می‌کند و با نیش و کنایه آزارش می‌دهد.

خانم قائم‌مقامی شما به واسطه دخترتان وارد عرصه بازیگری شدید. حالا و پس از گذشت سال‌ها، بازیگری چقدر برای‌تان جدی شده است؟

الان که خیلی جدی شده است. ورود من به بازیگری بیشتر برای ایجاد تغییر در روند زندگی‌ام و از تنهایی درآمدن بود. اما حالا واقعا به بازیگری علاقه دارم و به عنوان یک علاقه و حرفه به آن نگاه می‌کنم. دوست دارم فرصتش فراهم شود تا بتوانم در نقش‌های مختلف و متفاوت ظاهر شوم.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

فعلا به خاطر کرونا خانه‌نشین هستم و ترجیح می‌دهم کار نکنم.