طرح بازدید مجازی موزه‌هادر ایام نوروزی

نوروز سال گذشته با گسترش شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن موزه‌ها امکانی برای بازدید مجازی از مراکز تاریخی و موزه‌ها فراهم شد. بازدید از موزه‌های استان تهران بر روی یک وبگاه امکان‌پذیر شده بود و از یکم تا سیزدهم فروردین ۹۹، علاقه‌مندان از ساعت ۱۵ تا ۱۶ به‌صورت پخش زنده به بازدید مجازی از موزه‌ها پرداختند.

در این برنامه، موزه ملی ایران، کاخ‌موزه‌های گلستان، سعدآباد، نیاوران، فرش، آبگینه، رضا عباسی، ارتباطات، قرآن، ملک، بانک ملی، دفاع مقدس و علوم و فناوری هرروز به‌صورت آنلاین مهمان‌خانه‌های مردم بودند.

در این طرح، با زیرساخت‌های طراحی‌شده همانند یک بازدید حضوری کارشناسان موزه به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ می‌دادند. این اقدام با توجه به شیوع بیماری کرونا و باهدف تشویق بیشتر مردم برای ماندن در خانه و کاهش سفر و رفت‌وآمد انجام شده بود.

پس از آن و در پی استقبال مردم، یک ماه بعد در اردیبهشت سال ۹۹ طرح ۱۱ هزار کیلومتر مسیر به‌منظور بازدید مجازی از ۲۴ اثر ثبت جهانی ایران با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد.

این برنامه به مناسبت رو جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی برگزار شده بود. در این طرح که از چغازنبیل آغاز شد، هرروز یک ساعت و نیم به‌صورت مجازی فیلم و تصاویر از یک اثر ثبت جهانی پخش می‌شد. در طول سال ۹۹ اقدام چشم گیر دیگری انجام نشد تا اینکه امسال این طرح در نوروز ۱۴۰۰ ادامه یافت و ۱۰ موزه دیگر با همکاری کمیته ملی موزه‌های ایران از همان وبگاهی که سال گذشته پخش زنده داشت، امکان بازدید مجازی فراهم شد.

از امروز تورهای مجازی ۱۰ موزه تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ رأس ساعت ۱۴ و به مدت یکساعت به صورت زنده پخش می‌شود.

برنامه زمان بندی پخش زنده موزه‌های تهران به شرح زیر است:

۴ فروردین موزه ملی ایران،

۵ فروردین کاخ گلستان ،

۶ فروردین موزه ارتباطات،

۷ فروردین کاخ نیاوران ،

۸ فروردین موزه‌های ارامنه و پمپ بنزین،

۹ فروردین موزه هنرهای دینی امام علی (ع)،

۱۰ فروردین موزه آبگینه و سفالینه‌ها،

۱۱ فروردین خانه موزه سیمین و جلال،

۱۲ فروردین موزه صلح و خانه موزه شریعتی

۱۳ فروردین موزه تنوع زیستی پردیسان