به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، اين تصوير كه توسط رصدخانه فضايي هرشل سازمان فضايي اروپا به ثبت رسيده، به نمايش سحابي ماكيان X، يكي از فعالترين نواحي توليد ستاره پرداخته كه در فاصله ۴۵۰۰ سال نوري از زمين در صورت فلكي ماكيان قرار دارد.

رصدخانه «هرشل» در طول موجهای دور از مادون قرمز بخوبی به مشاهده اجسام آسمانی پرداخته و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا به بررسی مهدکودکهای ستاره‌ای مانند این سحابی بپردازند که جایگاه توده‌های متراکم گاز داغ شده توسط ستارگان هستند.

در این تصویر جدید، نواحی درخشان سفید به نمایش مناطقی می‌پردازند که ستاره‌های بزرگ به تازگی از این ابرها شکل گرفته‌اند. این توده‌ها بویژه در سمت راست تصویر مشهود هستند که شبکه بی‌نظمی از رشته‌ها را نشان می‌دهد.

گره‌های متراکم گاز و غبار به نمایش مناطقی می‌پردازد که این رشته‌ها با هم ملاقات کرده و برای تشکیل ستاره‌های جدید در هم می‌شکنند.


در مرکز تصویر، تابشهای شدید از ستاره‌های غیر قابل شناسایی در طول موج «هرشل» تا حدی زدوده شده و مواد ستاره‌ای را که در تصویر به رنگ آبی می‌درخشند، داغ کرده‌اند. حبابهای قرمز کوچک پراکنده نیز به نمایش بذرهای نسبتا سرد ستاره‌های آینده می‌پردازند.

حلقه ماده در پائین تصویر احتمالا توسط یک ستاره ابرغول‌پیکر موسوم به G۷۹.۲۹ + ۰.۴۶ منتشر شده است و در سمت چپ نیز ستون گاز شبیه به گردن یک قو دیده می‌شود.




تصوير درخشان مهدكودك ستارهاي در صورت فلكي ماكيان