اکران فیلم ابرقهرمانی «واترمن»

مدت‌ زیادی است که سینمای نوجوانان در قبضه فیلم‌های ابرقهرمانی قرار دارد. این شرایط باعث شده تا فیلم‌های ابرقهرمانی روی سر دیگر آثار نوجوانانه سایه‌ای سنگین بگستراند. اینجاست که دیوید اویلوو (David Oyelowo)،‌ بازیگر و کارگردان جوان و خوش‌آتیه هالیوود اثری خاص در سینمای نوجوانان روانه سالن‌های سینما می‌کند. این اثر که واترمن (The Water Man)، نام دارد، فیلمی خوش‌ساخت است که یک سرورگردن بالاتر از دیگر فیلم‌های نوجوانانه چند سال اخیر قرار می‌گیرد. از آنجایی که در روزگاری به سر می‌بریم که فیلم‌های نوجوانانه‌ کمی ساخته می‌شود. اکران فیلم واترمن را به فال نیک می‌‌گیریم تا با هم ببینیم ماجرای واترمن از چه قرار است. در انتها نیز نظر منتقدین برجسته سینما را درباره این اثر بررسی خواهیم کرد.

واترمن

 

داستان فیلم واترمن از چه قرار است

فیلم واترمن داستانی پرهیجان‌ و سراسر دلهره دارد. نقش اول داستان فیلم واترمن، پسر نوجوانی با نام گانر است. مادر این پسر گرفتاری بیماری وخیمی است و انتظار نمی‌رود که از این بیماری جان سالم به در ببرد. پسر نوجوان داستان که حاضر است برای نجات جان مادر دست به هر کاری بزند، باخبر می‌شود که موجودی مرموز با نیروهای فوق‌بشری با نام واترمن در دل جنگلی ترسناک زندگی‌ می‌کند.

گانر در جستجوی واترمن با دختری عجیب‌و‌غریب با نام جو آشنا می‌شود. این دختر می‌خواهد همانند گانر از راز واترمن پرده بردارد؛ در نتیجه گانر و جو هم‌پیمان می‌شوند تا به هر قیمتی که شده به دل خطر بزنند و واترمن را از اعمال جنگل پیدا کنند. ماجراجویی‌های گانر و جو آنها را به عمق جنگلی ترسناک می‌برد. در این جنگل اتفاق‌های ناگواری در انتظار گانر و جو است. به همین دلیل پدر گانر که نقش وی را دیوید اویلوو بازی می‌کند، به دنبال نجات پسرش به جنگل می‌رود تا ماجرای فیلم واترمن تا آخرین لحظه مخاطب را هیجان‌زده نگه دارد.

عوامل و هنرپیشه‌های فیلم واترمن

برای شما گفتیم که دیوید اویلوو کارگردانی واترمن را بر عهده گرفته است. جالب است بدانید اویلوو تاکنون سابقه‌ای در کارگردانی ندارد و واترمن اولین تجربه وی به حساب می‌آید. این کارگردان تازه‌کار برای اولین اثر خود از هنرپیشه‌های با استعدادی مانند رزاریو داوسون (Rosario Dawson)، لانی چاویس (Lonnie Chavis) و امیا میلر (Amiah Miller)، بهره گرفته است. انصافاً باید اعتراف کرد لانی چاویس و امیا میلر برای نقش‌آفرینی شخصیت‌های داستان فیلم واترمن چیزی کم نگذاشته‌اند.

اما نیدِل (Emma Needell)، نگارش فیلمنامه واترمن را بر عهده گرفته است. جالب اینجاست که نیدل نیز سابقه چندانی در فیلمنامه نویسی ندارد. با این حساب می‌توان گفت عوامل ساخت فیلم واترمن از کارگردان گرفته تا فیلمنامه‌نویس این اثر، تازه‌کار هستند. خوشبختانه این تازه‌کاربودن باعث کاهش کیفیت داستان و کارگردانی فیلم واترمن نشده است. برای اینکه نگاه موشکافانه‌تری به این اثر داشته باشید بهتر است در ادامه نگاهی به نظر منتقدین برجسته سینما درباره فیلم واترمن بیاندازید.

کارلوس آگیلار از لس‌آنجلس تایمز – امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

منتقد لس‌آنجلس تایمز بر این باور است که فیلم واترمن می‌توانست امتیاز بیشتری دریافت کند. به گفته کارلوس آگیلار، واترمن هنرپیشه‌های تازه‌کاری دارد و آماتور بودن این هنرپیشه‌‌ها به پاشنه آشیل فیلم آکوامن تبدیل شده است. این منتقد برجسته معتقد است فیلم واترمن آن‌چنان که انتظار می‌رود در حفظ قوام داستان خوب عمل نمی‌کند و فیلم روایتی کسالت‌بار را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

جسیکا کیانگ از رولینگ استون – امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

کیانگ در توانایی‌های دیوید اویلوو در مقام کارگردان فیلم واترمن شک ندارد. منتقد رولینگ استون فیلم واترمن را نقطه خوبی برای آغاز کارگردانی در کارنامه اویلوو می‌داند. به گفته جسیکا کیانگ واترمن دقیقاً همان‌چیزی است که والدین انتظار دارند بچه‌ها از آن خوششان بیاد؛ اما در نهایت بعید به نظر می‌رسد این اثر تا انتهای داستان مخاطب را هیجان‌زده نگه دارد.

سیدهانت ادلاخا از آی‌.‌جی‌.‌ان – امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

به گفته منتقد آی‌.‌جی‌.ان، داستان این فیلم تمرکز ویژه‌ای بر ایده‌ای دارد که قرار است به لحاظ بصری مخاطب را شگفت‌زده کند، اما فیلم واترمن در اجرای این ایده ناتوان می‌ماند. این شرایط باعث می‌شود تا واترمن به اثری تبدیل شود که یک بار بیشتر ارزش تماشا ندارد.

جانی اولکسینسکی از نیویورک‌‌ پست – امتیاز ۶۳ از ۱۰۰

منتقد سخت‌گیر نیویورک پست، کارگردانی دیوید اویلوو را می‌ستایند. به گفته این منتقد، حرکت دوربین در تمامی قسمت‌های این فیلم صحنه‌های تماشایی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. این صحنه‌‌ها در قسمت‌هایی که داستان واترمن در جنگل دنبال می‌شود، به اوج می‌رسد و با فیلمی روبه‌رو هستیم که به امتیازی مثبت در کارنامه فیلمسازی دیوید اویلوو تبدیل خواهد شد.

پیتر دبروژ از ورایتی – امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

دبروژ فیلم واترمن را اثری با داستانی خیالی می‌داند که نگرانی‌های واقعی نوجوان‌ها را به تصویر می‌کشد. این منتقد ورایتی روایت داستان واترمن را به اندازه‌ای جذاب می‌داند که لحظه‌ای مخاطب را به حال خود رها نمی‌کند و تماشاگر تا آخرین لحظه از این فیلم چشم بر نمی‌دارد.

جوانا اشنلر از گلوب‌ اند میل – امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

به گفته اشنلر فیلم واترمن داستانی ناقص دارد. اما همین داستان ناقص به اندازه‌ای زیبا به تصویر کشیده شده که روایتی احساسی از تلاش نوجوانی سیاه‌پوست برای نجات مادر خود را شاهد هستیم. به گفته جوانا اشنلر به فیلم واترمن می‌توان از دیدگاه کلان‌تری هم نگاه کرد و داستان مشکلات خانوادگی و بحران‌هایی که نوجوان‌های این داستان با آن روبه‌رو هستند را به اتفاق‌هایی جهانی ربط داد که تمامی نوجوان‌ها با آنها مواجه هستند.

ریچارد ویتاکر از آستین کرونیکل – امتیاز ۷۸ از ۱۰۰

به گفته ویتاکر، در روزگاری که بسیاری از فیلم‌ها پایان‌ نه چندان شیرینی دارند، فیلم واترمن یکی از بهترین پایان‌ها را در فیلم‌های نوجوانانه چند سال اخیر پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. این فیلم احساس قهرمانانه نوجوانان را تقویت می‌کند و تماشای آن خاطره‌ای خوش در ذهن تماشاگران باقی می‌گذارد.

در مجموع باید گفت در روزگاری که آثار نوجوانانه چندانی را سراغ نداریم، از کنار فیلم واترمن به راحتی نمی‌توان گذشت. همان‌گونه که منتقدان اشاره کردند، این فیلم قطعاً به تجربه‌ای دلنشین در ذهن مخاطبین نوجوان تبدیل خواهد شد. حتی اگر سن و سالی از شما گذشته و دوران نوجوانی را پشت‌ سر گذاشته‌اید، مطمئن هستیم باز هم تماشای واترمن برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

ترجمه اختصاصی از سایت فیلم مترجم