تلفن‌ همراه بمب‌یاب به کمک مین‌یابان می آیند

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، در بسياري از مناطق جنگزده در سراسر جهان همچنان آثاري از مهمات منفجر نشده و مينهاي زميني وجود دارند كه باعث معلوليت و مرگ شمار زيادي از مردم بويژه كودكان ميشوند.

بمب‌ها و مین‌های خنثی نشده به یک مشکل جهانی تبدیل شده‌اند و تلاش‌های زیادی برای توسعه فناوری کشف و خنثی‌سازی مهمات به جا مانده از جنگ‌ها صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به استفاده از امواج تراهرتز و حسگرهای هوشمند با فناوری پرینتر جوهر افشان اشاره کرد.

تیمی از دانشجویان دانشگاه تکنولوژی ورشو برنامه نرم افزاری کشف بمب SAPER‌ را برای تلفن‌های همراه هوشمند طراحی کرده‌اند که تلفن را به یک کاشف بمب مبدل می کند.

این واژه در زبان لهستانی به معنای مین جمع کن و همچنین مخفف حسگر کشف مواد منفجره(SAPER) است. در این سیستم از مگنتومتر(با قابلیت هایی مانند قطب نما در گوشی تلفن همراه هوشمند) برای کشف اختلالات در میدان مغناطیسی اطراف مواد منفجره استفاده می شود.

تلفن همراه هوشمند مجهز به این برنامه نرم‌افزاری می تواند ۴۰ نوع مختلف مواد منفجره را از فاصله ۳۰ سانتی‌متری شناسایی کند.

برای افزایش میزان برد تشخیصی به بیش از ابعاد ۳۰*۳۰ سانتیمتر می‌توان تلفن همراه هوشمند را به یک بازوی روباتیک یا سر یک چوب متصل کرد.

درصورتی که برنامه نرم‌افزاری خطری را در منطقه شناسایی کند، پیام هشداری را به کاربر تلفن همراه اعلام و نوع مواد منفجره را مشخص می‌کند؛ بطور همزمان نیز امکان ارسال خودکار پیام به پلیس و نیروهای امنیتی در نظر گرفته شده است.

اين برنامه نرمافزاري ميتواند در مناطقي كه دسترسي گسترده به دستگاههاي مين ياب وجود ندارد، مورد استفاده قرار گيرد.