به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر،امیر محبیان که سردبیری روزنامه رسالت را برعهده دارد طی سخنانی با اشاره به فراز و نشیبهای صدور مجوز نشریه در ایران گفت: بعد از گذشت بیش از ۱۰۰ سال همچنان جای این پرسش وجود دارد که چرا ۱۸ سال طول کشید تا میرزا صالح شیرازی توانست مجوز نشریه کاغذ اخبار را بگیرد.



وی افزود: اولین مواجهه اصحاب حکومت با درخواست‌های روزنامه‌نگاران بسیار جالب و در عین حال قابل تامل است؛ زمانی که تعدادی روزنامه نگار از ناصرالدین شاه خواستند تا برای آنها مجوز راه اندازی کلوپ صادر کند، ناصرالدین شاه در نامه‌ای به آنها نوشت: جوانان معقول بسیار بسیار غلط کرده‌اند که چنین درخواستی دارند. اگر چنین کاری بکنند پدرشان را آتش خواهم زد.

محبیان در عین حال گفت: ‌ البته شاید ناصرالدین شاه هم برای خودش منطقی داشت که این گونه به درخواست روزنامه‌نگاران جواب داد. به نظر من این مسئله باید در دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک بررسی شود. او(ناصرالدین شاه) معتقد بود دادن آزادی به مردم نادان و بی‌سواد، دادن عنان شهر در دست زنگی مست است.

در ادامه این برنامه حسام‌الدین آشنا استاد رشته مدیریت رسانه در دانشگاه امام صادق(ع) به بررسی روند تاسیس این رشته در ایران پرداخت و این سوال را مطرح کرد که باید پس از چندین سال از ایجاد این رشته از خود بپرسیم که آیا تاسیس آن حاصل پیوند و تعامل بیمه و دانشکده‌های مدیریت و دانشکده‌های ارتباطات بوده است یا خیر.

وی افزود: ‌البته این رشته در سطح جهان هم جوان است و عمر ژورنال بین‌المللی مدیریت رسانه تنها ۱۴ سال است.

آشنا با بیان اینکه تولید، اقتصاد، سرمایه گذاری، بازاریابی، توزیع و اخلاق محورهای اصلی دروس رشته مدیریت رسانه در ایران هستند، گفت: همچنان این نگرانی وجود دارد که آیا رشته مدیریت رسانه از رشته مدیریت گرفته شده یا ارتباطات و اینکه چه پیوندی میان این دو وجود دارد. به نظر می‌رسد که در دانشکده‌های مدیریت نگاه مدیریتی در دانشکده‌های ارتباطات نگاه ارتباطاتی بر رشته مدیریت رسانه غلبه دارد.

وی همچنین از اینکه به گفته او درس(ویراستاری و مدیریت اخبار) در برخی از دانشکده‌ها عملاً به درس ویراستاری و زبان فارسی تبدیل شده، ابراز تاسف کرد گفت: ‌این در حالی است که کار ادیتور در رسانه نه ویرایش املایی محتوا بلکه مدیریت خبری است.

در این میزگرد همچنین بیژن مقدم مدیرمسئول روزنامه جام جم در سخنانی گفت: فاصله زیادی میان تئوری‌هایی که در مراکز علمی در زمینه روزنامه‌نگاری تدریس می‌شود، با آنچه که در عمل در حوزه مطبوعات روی می‌دهد وجود دارد و متاسفانه تا این لحظه هم راهی برای برطرف شدن این فاصله به مرحله اجرا در نیامده است.

وی افزود: نگاهی به آمار مربوط به اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های روزنامه نگاری در ایران نشان می‌دهد تنها ۴ تا ۵ درصد آنها در مطبوعات مشغول به فعالیت هستند و این آمار بسیار نگران کننده است.

مدیر مسئول روزنامه جام جم مدیریت رسانه‌ها را نیازمند داشتن توانایی‌های متعدد دانست و تاکید کرد: کسی که می‌خواهد امتیاز نشریه بگیرد مطمئن باشد که یک یا دو روز را در هفته باید در دادگاه حضور داشته باشد. او باید اطلاعات تخصصی زیادی در حوزه‌های مختلف از فلسفه و حقوق گرفته تا سیاست و ورزش داشته باشد.

مقدم همچنین از روند رو به نزول مطبوعات اجاره‌ای در ایران سخن گفت و یادآور شد: تا همین چند سال قبل کسانی که سرمایه‌ای داشتند و مجوز نشریه می‌گرفتند آن را برای مدتی به اهالی رسانه اجاره می‌دادند و این به معضلی در رابطه با مطبوعات ما تبدیل شده بود.

این مدیر عرصه رسانه آشنا نبودن بسیاری از مدیران رسانه‌ای خط میانی را با مباحثمدیریتی یکی از آسیب‌های مطبوعات در ایران عنوان کرد و گفت: گاهی وقت‌ها یک مدیر مسئول برای پیدا کردن دبیر سرویس شش ماه می‌گردد و در نهایت هم کسی را انتخاب می‌کند که البته به حیطه کاری خود آشنایی مطلوبی دارد اما حتی نمی‌تواند ۵ نفر را مدیریت کند و از ابتدایی‌ترین اصول مدیریت نیروی انسانی بی‌اطلاع است.

مقدم معدل وضعیت مطبوعاتی ایران را نامطلوب توصیف کرد و با اشاره به وابستگی بسیاری از مطبوعات به یارانه دولتی گفت: اقتصاد مطبوعات از ابتدا با کمک‌های دولت گره خورده و این مساله الان بیشتر نمود یافته است.

وی ادامه داد: ‌ من دیروز میانگین قیمت روزنامه‌ها را در ایران درآوردم؛ ۲۲ روزنامه‌ای که در کشور منتشر می‌شوند از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان قیمت دارند که معدل آنها ۴۰۲ تومان است که قیمت پایینی است.

مقدم همچنین از نامطلوب شدن وضعیت مطبوعات بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها انتقاد کرد و گفت: آنچه که در میان همه بخش‌های جامعه از بخش کشاورزی گرفته تا بخش صنعتی تنها بخشی که سهمش از یارانه‌ها مشخص نشد مطبوعات بود. من معتقدم که سهم مطبوعات از یارانه‌ها حتی کمتر از زمان اجرای این طرح شده است.

در ادامه این برنامه همچنین مهدی منتظر قائم مدرس علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه تهران مالکیت رسانه‌ها را بحثی سهل و ممتنع توصیف کرد و گفت: بحثمالکیت رسانه‌ها ابعاد حقوقی و فلسفی زیادی دارد و تا تمام این ابعاد مشخص و تبیین نشود مسایل و مشکلات حوزه رسانه تقریباً لاینحل باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به مدل دولتی، خصوصی و عمومی در زمینه مالکیت رسانه‌ها گفت: مدل دولتی آسیب‌زاترین مدل در مالکیت رسانه‌ای است؛ حکومت‌ها هرچقدر هم دموکراتیک باشند به هر حال نمی‌تواند خود ملت باشند.

منتظر قائم ادامه داد: از سوی دیگر همه ما فکر می‌کنیم مالکیت خصوصی به معنی این است که کسی مجوز نشریه بگیرد و بعد هر طور که دلش خواست کادر تحریریه و مدیران رسانه را بچیند. در حالی که این با معنی اصلی مالکیت خصوصی در تضاد است.

این استاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران استقلال کار تحریریه و حقوق صنفی شاغلان رسانه را نیمه گمشده بحثمالکیت در رسانه‌ها دانست.

در پایان این نشست پدرام پاک‌آیین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در پاسخ به مطالبی که در این میزگرد درباره مطبوعات اجاره‌ای گفته شده تاکید کرد: ‌ اجاره نشریه به غیر، ممنوع و بدون تصویب هیات نظارت جرم است و اگر این مساله احراز شود حتماً از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

وی سپس نقش حاکمیتی وزارت ارشاد را در عرصه مدیریت رسانه سیاست‌گذاری و نظارت توامان دانست و با اشاره به وضعیت آموزش رشته روزنامه‌نگاری در دانشگاه‌های ایران گفت: دانش ارتباطات به هر حال همانند بسیاری از رشته‌های علوم انسانی وارداتی است و به نظر می‌رسد که نیاز به یک پی‌ریزی بومی دارد.

این مقام مسئول در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تاکید کرد: اگر غیر از این باشد و وضعیت آموزش به همین منوال ادامه یابد فاصله ایده‌ و عمل در عرصه روزنامه‌نگاری بیش از پیش خواهد شد.

پاک‌آیین لزوم نیازبندی را برای تاسیس یک نشریه یا رسانه از سوی مدیر یا مدیران آن یادآور شد و با ذکر مثالی گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ روزنامه ورزشی در کشور منتشر می‌شوند که عموماً به ورزش فوتبال و غالباً به بحثلیگ برتر می‌پردازند این نشان از نپرداختن به همه موضوعات مرتبط با ورزش است.

وی همچنین با اشاره به برنامه یک سال اخیر معاونت مطبوعاتی در زمینه صدور مجوز نشریات گفت: ما براساس نیاز ملی، خلاء رسانهای و آمایش سرزمینی کار صدور مجوز نشریات را انجام دادهایم و در این حیطه نشریات استانی و تخصصی در اولویت بوده است.