«زدوبند» به امید گیشه /نتیجه اکران فیلم مانند هندوانه در بسته است

مقصود جباری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زدوبند» به کارگردانی داوود نوروزی درباره اکران این فیلم سینمایی در شرایط کرونایی گفت: تصمیم ما برای اکران فیلم «زدوبند» در این شرایط چند علت داشت. یکی از آن‌ها این بود که اگر فیلم‌مان در شرایط فعلی اکران نمی‌شد، اکران آن به بیش از یک‌سال دیگر موکول می‌شد. باید تا پایان درگیری با کرونا صبر می‌کردیم و پس از آن هم با تراکم بالای فیلم‌های متقاضی اکران مواجه خواهیم بود. به تعبیری دورنمایی که برای اکران این فیلم می‌شد حتی تا یکسال دیگر متصور بود، دورنمایی روشنی نبود.

وی با اشاره به وعده ارشاد برای حمایت مادی از فیلم‌های اکران شده در شرایط فعلی بیان کرد: بالاخره فیلم ما سرمایه‌گذار دارد و او هم علاقه داشت هر چه زودتر شرایط مالی پروژه مشخص شود. من هم به‌عنوان تهیه‌کننده سهمی دارم اما بخش عمده این تصمیم با سرمایه‌گذاران بود. ما فیلم را پیش از کرونا کلید زده بودیم و فکر نمی‌کردیم با این شرایط مواجه شویم. طبیعتاً این وضعیت کرونایی را سرمایه‌گذاران پیش‌بینی نکرده بودند. در حال حاضر هم وعده حمایت سازمان سینمایی تا حدودی سرمایه‌گذاران را مجاب کرده است تا در صورت اکران، از حمایت بهره‌مند شوند.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: در حال حاضر منتظریم ببینیم برای «دینامیت» که پیش از فیلم ما اکران شده است، چه اتفاقی خواهد افتاد و آمادگی لازم برای اکران فیلم در این شرایط را هم داریم.

نمی‌توان استقبال از اکران یک فیلم را پیش‌بینی کرد

جباری درباره پیش‌بینی خود از میزان استقبال از «زدوبند» در شرایط کرونایی هم گفت: نتیجه اکران یک فیلم همیشه مانند هندوانه در بسته است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد شرایط استقبال از آن چگونه خواهد بود. ما فیلمی به نام «هشتگ» داشتیم که به‌عنوان یک فیلم کمدی آن را بعد از ایام تاسوعا و عاشورا که هنوز جو جامعه تحت‌تأثیر فضای معنوی آن بود، اکران کردیم اما با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و سود بسیار خوبی هم نصیب سرمایه‌گذارش کرد.

برای کشور ما تأسف آور است که گاهی مسئولیت در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که از فرهنگ و سینما سر درنمی‌آورند و تشخیص درست ندارند. مهم این است که می‌دانیم حق جای خود نشسته است و پاسخ درخور را خواهیم گرفت. پروژه بی حاشیه‌ای که جو رفاقت در فرآیند تولید آن حاکم باشد، محکوم به موفقیت استوی ادامه داد: «زدوبند» سوژه اجتماعی دارد و تصمیم برای آن یک تصمیم جمعی بود. احساس کردیم در شرایط فعلی اکران فیلم می‌تواند موفق باشد و به نوعی این ریسک را پذیرفتیم. ریسکی که احساس می‌کردیم در این شرایط معقول است اما باز هم می‌دانیم شرایط اکران هندوانه در بسته است.

جباری درباره فضای محتوایی فیلم «زدوبند» اظهار کرد: این فیلم فضای معمایی و اجتماعی دارد که بی‌ارتباط با شرایط امروز جامعه در زمینه دارو و واکسن هم نیست. اهتکار و قاچاق دارو از تم‌های اصلی فیلم است و امیدواریم از همین منظر هم مخاطب از آن استقبال کند.

تهیه‌کننده «زدوبند» با ابراز امیدواری مجدد بابت پایبندی مدیران فعلی سازمان سینمایی به وعده حمایتی خود تا پیش از تغییر دولت، درباره شرایط تبلیغاتی این فیلم گفت: در مواردی می‌توان از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد و در شرایط فعلی راهکارهایی مانند اجاره بیلبورد شهری برای ما هیچ آورده‌ای ندارد. اگر پروژه‌ای داشتیم که پول‌مان از پارو بالا می‌رفت و ترکیب بازیگران آن‌چنانی داشتیم، شاید منطقی بود. درباره تلویزیون هم امید داریم فضای تبلیغات به ما تعلق بگیرد، تلاش‌مان را هم می‌کنیم.

اهمیت تولید ارزان در شرایط امروز سینمای ایران

این تهیه‌کننده سینما درباره تولید ارزان فیلم در شرایط امروز سینمای ایران هم گفت: شخصاً در اغلب پروژه‌هایی که تا امروز در دست داشتم با فیلمسازان فیلم‌اولی کار کرده‌ام. کلید اصلی ماجرای تولید در همکاری با فیلم‌اولی‌ها همین توصیه به تولید کم هزینه است. برمبنای صحبت و توافقی که صورت می‌گیرد، پروژه را جمع می‌کنیم. در مواردی هم از بلیت‌ها و امتیازهایی که در اختیار دارم استفاده می‌کنم تا صرفه‌جویی صورت بگیرد و به سرمایه‌گذار لطمه وارد نشود.

وی افزود: مهمترین چیزی که در سینما یاد گرفته‌ام این است که سرمایه‌گذاری که پای کار من آمده، همه جوره به من اعتماد کرده است و من باید جواب اعتماد او را بدهم. امیدوارم شرایط فیلمسازی برای کارگردانان فیلم‌اولی همچنان در سینمای ایران مهیا باشد و من هم بتوانم به‌عنوان تهیه‌کننده در خدمت این دوستان باشم.

جباری با اشاره به تجربه تهیه‌کنندگی فیلم «آپاندیس» به کارگردانی حسین نمازی در کارنامه کاری خود که در جشنواره فجر رد شد، اما بعدها توفیقات بین‌المللی به‌دست آورد، گفت: نسبت به این فیلم بی‌مهری کردند اما خدا را شکر که در حوزه بین‌الملل بابت آن پاسخ درخور گرفتیم. دوست داشتیم در داخل برای ما دست بزنند اما متأسفانه کانادایی‌ها و اسپانیایی‌ها بیشتر برایمان دست زدند. این برای کشور ما تأسف آور است که گاهی مسئولیت در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که از فرهنگ و سینما سر درنمی‌آورند و تشخیص درست ندارند. مهم این است که می‌دانیم حق جای خود نشسته است و پاسخ درخور را خواهیم گرفت. پروژه بی حاشیه‌ای که جو رفاقت در فرآیند تولید آن حاکم باشد، محکوم به موفقیت است.